فوت سه نفر بر اثر ابتلا به «تب کریمه کنگو» در کشور، باعث شد تا کمیسیون‌های بهداشت و درمان و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، پیگیر وضعیت این بیماری شوند.

تب کریمه کنگو به مجلس رسید/عامل شیوع تب کنگو، گوشت آلوده وارداتی است؟

سلامت نیوز:فوت سه نفر بر اثر ابتلا به «تب کریمه کنگو» در کشور، باعث شد تا کمیسیون‌های بهداشت و درمان و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، پیگیر وضعیت این بیماری شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، فوت سه نفر بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور و همچنین نزدیک به ۴۰ نفر از هموطنان به این بیماری مشترک بین دام و انسان، باعث شد تا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیگیر وضعیت این بیماری در کشور شود. بطوریکه محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از ورود این کمیسیون به بررسی موضوع شیوع بیماری تب کنگو خبر داده و گفته است که برای کنترل این بیماری باید از خرید گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی خودداری شود.


نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با عنوان این مطلب که شیوع این بیماری در بین کشاورزان، دامداران و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه واکسن مقابله با این بیماری هنوز به دست نیامده است و دام‌ها نیز هیچ علائم مشخصی از این بیماری ندارند،‌ باید برای مقابله با این بیماری آموزش به دامداران جزو اولویت‌ها قرار گیرد.
تب کریمه کنگو با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، خونریزی ناگهانی آشکار می شود. همچنین نوسانات خلقی شدید و احساس گیجی از دیگر نشانه‌های این بیماری است.


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است که برای جلوگیری از شیوع بالای این بیماری در کشور، در صدد خواهیم بود تا در نخستین نشست کمیسیون، به بررسی این بیماری و راههای کنترل آن با حضور مسئولان مربوطه در حوزه دامپزشکی و بهداشت و درمان بپردازیم.
بر اساس آخرین آماری که معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است، تاکنون ۳۹ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند.


در همین حال سکینه عمرانی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در کشور، گفته است: در صورتی که مشخص شود قصور دستگاهی عامل شیوع این ویروس در کشور بوده به طور حتم اشد مجازات در انتظار آن دستگاه مربوطه خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم شوخی بردار نیست، عنوان داشت: دستگاه های اجرایی به ویژه وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی مسئول تامین خوراک سالم مردم هستند که در صورت بروز هر نوع مشکلی در این زمینه باید پاسخگو باشند.


عمرانی با بیان اینکه برای تامین سلامت مردم در جامعه باید نظارت کافی بر تولید گوشت در داخل و همچنین واردات آن براساس نیاز کشور صورت بگیرد، تاکید کرد: در صورتی که عامل شیوع ویروس تب کریمه کنگو گوشت آلوده وارداتی باشد سازمان دامپزشکی مسئول است.
این نماینده مجلس نهم با تاکید بر اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع تامین سلامت مردم حساس است، عنوان داشت: هیچ انگیزه ای نمی تواند برای اهمال در حفظ سلامت مردم از سوی مسئولان توجیه پذیر باشد.
عمرانی نیز همچون سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است که برای جلوگیری از شیوع بالای این بیماری در کشور، در صدد هستیم تا در نخستین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به بررسی بیماری تب کریمه کنگو با حضور مسئولان مربوطه در حوزه دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت بپردازیم.


دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی بابت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور وجود ندارد، از روند رو به کاهش این بیماری در سال های اخیر خبر داده و گفته است که آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در سال های گذشته تعداد ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا می شدند در حالی که این آمار در سال گذشته به ۳۹ مورد رسیده بود.


نبوی همچنین موارد فوتی ناشی از ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور طی سال گذشته را ۶ مورد اعلام کرد و گفت: در سال جاری سه بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان های مازندران، کرمانشاه و خراسان رضوی فوت شده اند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha