سلامت نیوز: طبق آماری که امروز در بغداد از سوی هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) منتشر گردید، در جریان عملیات تروریستی، خشونت ها و عملیات نظامی در عراق در ماه ژوئن 2015، جمعاً  یک هزار و 466 عراقی کشته و یک هزار 687 نفر مجروح شده اند.*
تعداد کشته شدگان غیرنظامی 665 نفر (شامل 94 نفر پلیس غیرنظامی و 136 نفر در استان انبار) بوده و در عین حال یک هزار 32 غیرنظامی (شامل 104 پلیس غیرنظامی و 163 نفر در استان انبار) مجروح شده اند.
علاوه بر آن 801 عضو نیروهای امنیتی عراق (شامل اعضای نیروهای پیشمرگه، نیروهای امنیتی، و شبه نظامیانی که همراه با ارتش می جنگند، به استثنای تلفات مربوط به عملیات در استان انبار) نیز کشته و 655 نفر زخمی شده اند.
بیشترین میزان تلفات دراستان بغداد با تلفات  974 غیرنظامی (324 کشته و 650 زخمی) رخ داده است. میزان تلفات در استان دیاله 87 کشته و 157 زخمی، در صلاح الدین 75 کشته و 52 زخمی، نینوا 27 کشته و بدون مجروح، و در کرکوک هفت کشته و هشت نفر زخمی بوده است.
به موجب اطلاعاتی که یونامی از طریق ادارۀ کل بهداشت استان انبار بدست آورده است، تعداد تلفات در این استان بالغ بر 299 غیرنظامی (136 کشته و 163 مجروح) بوده است.
در این ارتباط، آقای یان کوبیش، نماینده ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، اظهار داشت "چرخۀ خشونت در عراق همچنان بی رحمانه به پیش می رود و غیرنظامیان بیشترین آسیب ها را متحمل می شوند." کوبیش افزود "بار اصلی مسئولیت این خشونت ها که به تمام ابعاد زندگی درعراق لطمه می زند بر عهده تروریست های گروه به اصطلاح داعش و افراطیان فرقه گرا است." او اضافه کرد "از همه رهبران سیاسی عراق می خواهم گرد هم آمده و راه حل سیاسی مسالمت آمیزی برای مشکلات موجود پیش روی عراق و مردم آن بیابند."
 
 
* تذکر: به طور کلی، یونامی قادر نیست صحت میزان تلفات در مناطق درگیری را به طور مؤثری ارزیابی کند. ارقام مربوط به تلفات در استان انبار از سوی اداره بهداشت ارائه می شود که در بالا به آن اشاره شد. این امکان وجود دارد که به علت ناآرامی اوضاع و اختلال در ارائه خدمات اداره بهداشت استان انبار، آمار تلفات ارائه شده از سوی اداره مذکور کاملا بیانگر تعداد تلفات در آن مناطق نباشد. در برخی موارد یونامی صرفاً تا اندازه ای قادر به تایید برخی حوادث است. یونامی همچنین گزارش هایی، بدون آن که قادر تعیین صحت آن ها باشد، در خصوص میزان زیاد تلفات تعداد نامشخصی از افراد در نتیجه آثار ثانوی خشونت ها پس از فرار از موطن شان دریافت می کند که به علت عواملی از قبیل کمبود آب، غذا، دارو یا مراقبت های پزشکی رخ می دهد. بنا به این دلایل، ارقام گزارش شده را باید حداقل آمار ممکن قلمداد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha