چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
کد خبر: 153640

محققان انگلیسی یک تغییر ژنتیکی خاص کشف کرده اند که بدن را از تولید یک پروتیین مهم که برای کنترل اشتها و مقابله با بیماری چاقی و دیابت نقش اساسی دارد، باز می دارد.

سلامت نیوز:محققان انگلیسی یک تغییر ژنتیکی خاص کشف کرده اند که بدن را از تولید یک پروتیین مهم که برای کنترل اشتها و مقابله با بیماری چاقی و دیابت نقش اساسی دارد، باز می دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا ، تولید این پروتیین برای پردازش شماری از هورمون ها و انتقال دهنده های مغزی که اشتها، انسولین و سایر هورمون های را کنترل می کنند، مهم است .


درحالیکه محققان در مورد نسبت افرادی که چاقی و یا دیابت آنها بر اثر تغییرات ارثی ژنتیکی است، مطمئن نیستند اما بیش از 30 ژن وجود دارد که می توانند عوامل خطرسازی را برای این بیماری ها ایجاد کنند. 
پروفسور الکس بلک مور از بخش پزشکی کالج سلطنتی لندن در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: اکنون شمار در حال افزایشی از دلایل تک ژنی چاقی و دیابت شناخته شده اند.


وی افزود: هنوز نمی دانیم که چه تعداد دلایل تک ژنی دیگر باید در ارتباط با چاقی و دیابت شناخته شوند و یا نسبت افراد چاق مفرط را در جمعیت که دارای این بیماری ها هستند، نمی دانیم.


محققان در یک مطالعه توالی دی.ان.ی یک زن 20 ساله چاق بیمار گونه و شش تن از اعضای خانواده وی را که علاوه بر ابتلا به چاقی در دوران کودکی ، اشتهای افزایش یافته، دیابت نوع دو، مشکلات در فراگیری و مشکلات در باروری داشتند، بررسی کردند.


این مطالعه نشان داد که این زن 22 دارای دو رونوشت از یک تغییر ژنتیکی مضر است که بدن وی را از ساخت carboxypeptidase-E باز می دارد.
carboxypeptidase-E به کنترل اشتها ، انسولین و سایر هورمون های مرتبط با باروری کمک می کند.
نقص carboxypeptidase-E یک خصیصه ارثی و به این معنی است که هر دو والدین حامل این ژن هستند.
این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha