چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳

یک جامعه شناس:اگر انسان‌ها احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به افراد نیازمند داشته باشند به همان نسبت نیز افراد در سازمان‌های اداری و نهادهای اجتماعی حضور داشته و با احساس مسئولیت اجتماعی می‌توانند در جامعه تاثیر بگذارند.برای تأثیرگذاری بیشتر دولت‌ها در جامعه برای رفع مشکلات آن، باید روحیه همکاری و اعتماد در جامعه گسترش یابد و در بستر مطلوب خود قرار گیرد.

سلامت نیوز:یک جامعه شناس:اگر انسان‌ها احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به افراد نیازمند داشته باشند به همان نسبت نیز افراد در سازمان‌های اداری و نهادهای اجتماعی حضور داشته و با احساس مسئولیت اجتماعی می‌توانند در جامعه تاثیر بگذارند.برای تأثیرگذاری بیشتر دولت‌ها در جامعه برای رفع مشکلات آن، باید روحیه همکاری و اعتماد در جامعه گسترش یابد و در بستر مطلوب خود قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، سعید معیدفر- جامعه‌شناس در روزنامه آرمان نوشت: انسان‌ها به عنوان موجوداتی اجتماعی تكمیل‌كننده هم هستند و نشاط و بقای جامعه به تك تك افراد جامعه بستگی دارد. در واقع وقتی افراد احساس می‌كنند كه فرد یا افرادی به دلایلی از زندگی بازمانده یا دچار مصیبت شده‌اند سعی می‌كنند با مروت، انسان‌دوستی، نوع‌دوستی و كمك به فرد نیازمند نه تنها مشكل او را حل و فصل كنند بلكه در پی رفع معضل موجود تلاش كنند.

در اصل با كمك به همنوع و توجه به نیازمندان واقعی به بقا و دوام جامعه كمك می‌شود. باید توجه داشت كه كمك به همنوع، كمك به خودمان است و به این ترتیب از آسیب‌ها و مشكلات موجود در جامعه كاسته می‌شود و سود این كار خیر به خود افراد برمی‌گردد. افرادی كه در جامعه‌ای بدون فقیر زندگی می‌كنند بی‌شك از زندگی بهتری بهره برده و با وجدان راحت‌تر و با شرایط با نشاط‌تری در جامعه روبه‌رو هستند.

كمك به هم‌نوع یك اقدام جنبی و اجتماعی برای حل معضل‌های جامعه است. كمك‌ها می‌تواند به دو شكل فردی و جمعی باشد. كمك‌های فردی به این ترتیب است كه به یك فرد نیازمند كمك شود تا مشكل آن فرد برطرف شود. كمك‌های جمعی هم به این معناست كه با همكاری دیگران یك نهاد برای حل اساسی مشكل دیگران تشكیل شود. در زمینه كمك ‌های اجتماعی می‌توان یك نهاد مدنی و خیریه یا اقدام در ایجاد كمپین در حمایت از نیازمندان یا دیگر اقداماتی برای كمك به نیازمندان انجام داد. حال اینكه آیا این كمك‌ها می‌تواند مشكلات اقتصادی افراد نیازمند و محروم را حل و فصل كند.

باید به این مساله به نوعی توجه شود كه با توجه به اینكه در جامعه دولت از اركان قدرت و به نوعی منتخب افراد جامعه است نباید آن را نهادی مازاد بر جامعه تصور كرد بلكه دولت بخشی از حیات زیست اجتماعی است. اگر انسان‌ها احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به افراد نیازمند داشته باشند به همان نسبت نیز افراد در سازمان‌های اداری و نهادهای اجتماعی حضور داشته و با احساس مسئولیت اجتماعی می‌توانند در جامعه تاثیر بگذارند.

برای تأثیرگذاری بیشتر دولت‌ها در جامعه برای رفع مشکلات آن، باید روحیه همکاری و اعتماد در جامعه گسترش یابد و در بستر مطلوب خود قرار گیرد. افراد وقتی در دولت یا دیگر نهاد‌ها قرار می‌گیرند باید بیشتر به منافع دیگران بیندیشند تا به منافع خود و كسانی كه آنها را انتخاب كرده‌اند. به نظر می‌رسد برای حل مشكلات اجتماعی موجود شهروندان باید با احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به حل مشكلات موجود مبادرت كنند. در واقع با تحقق چنین بینشی در بین افراد یك جامعه می‌توان به افزایش مسئولیت‌های اجتماعی هم كمك كرد. افزایش مسئولیت اجتماعی گره‌گشای بسیاری از مشكلاتی است كه جامعه اكنون با آن رو‌به‌روست و دولت باید در این زمینه بسترسازی كند. در اصل كمك‌های فردی به نیازمندان یك اقدام خیرخواهانه است و كفاف تامین معاش نیازمندان جامعه را نمی‌دهد و با وجود تمام كمك‌های مردمی مشكل فقر همچنان به قوت خود باقی است.

با وجود این، کمک‌های این‌چنینی تاثیرات اجتماعی دیگری دارد. هم‌اكنون شاهد بروز حس کم‌اعتمادی مردم نسبت به برخی نهادهای خدمات‌رسان هستیم. در واقع وقتی در جامعه شرایطی به‌وجود آید كه اعتماد اجتماعی در آن کم شود به نسبت کم‌اعتمادی اجتماعی هم در بین افراد به وجود می‌آید. باید توجه داشت كه حس کم‌اعتمادی در بین مردم و نخبگان وجود دارد و حتی در برخی مواقع هم شاهد بی‌اعتمادی نخبگان به یكدیگر هستیم. برای مثال ممكن است یك دولت با زیر سوال بردن دولت‌های دیگر بی‌اعتمادی را در جامعه گسترش دهد. باید به فكر احیای اعتماد در جامعه بود. مسلما وقتی در جامعه‌ای اعتماد کم شود بی‌شك كاری از پیش نمی‌رود. در چنین مواقعی اغلب افراد خودشان برای كمك به نیازمندان داوطلب می‌شوند اما این سوال مطرح می‌شود كه فرد مورد نظر به چه میزان نیازمند كمك است. باید توجه داشت اگر در یك جامعه اعتماد از بین برود بی‌شك هیچ كاری انجام نمی‌شود. باید این نکته را مدنظر داشت که اعتماد در سویه‌های اجتماعی و کارکردهای حیات جمعی جایگاه بالایی دارد و به کمک آن می‌توان امور را بر مداری منسجم و مطلوب اداره کرد. امروزه، احیای اعتماد اجتماعی مقوله‌ای بسیار مهم است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha