چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
کد خبر: 153645

پرستار‌ دیگری در انتقاد به طرح مبتنی بر عملکرد معتقد است سختی کار پرستاران اصلاً در نظر گرفته نشده و به درآمد بخشی اکتفا کرده‌اند و درآمد در هر بخش متفاوت است این دلیل نمی‌شود که سختی کار پرستاران نادیده گرفته شود. آنها همچنین می‌گویند کار پرستاران به شدت زیر ذره بین است در حالیکه کسی با پزشکان کاری ندارد.

سلامت نیوز: پرستار‌ دیگری در انتقاد به طرح مبتنی بر عملکرد معتقد است سختی کار پرستاران اصلاً در نظر گرفته نشده و به درآمد بخشی اکتفا کرده‌اند و درآمد در هر بخش متفاوت است این دلیل نمی‌شود که سختی کار پرستاران نادیده گرفته شود. آنها همچنین می‌گویند کار پرستاران به شدت زیر ذره بین است در حالیکه کسی با پزشکان کاری ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ گلایه پرستاران بیمارستانهای دولتی این روزها زیاد به گوش می‌رسد از اول اینکه اجرای طرح مبتنی بر عملکرد به جای پرداخت کارانه که قرار است پرداختی‌های پرستاران را تغییر دهد زیاد به مزاج برخی پرستاران خوش نیامد.


به سراغ بیمارستانهای دولتی که می‌رویم نشانه‌های بی‌انگیزگی را‌ در آنها می‌توان دید. گلایه از طرح تعرفه پرستاری که 8 سال است خاک می‌خورد.


یکی از پرستاران می‌گوید قانون تعرفه گذاری برای خدمات پرستاری در حال حاضر به گونه ای برای پزشک اجرا می‌شود و اقداماتی که ما انجام می‌دهیم مثل IV زدن یا VC گذاشتن که ما انجام می‌دهیم و تعرفه آن با مهری که پزشک می‌زند حق قانونی ما‌ را‌ به جیب پزشک می‌ریزد.


پرستار‌ دیگری در انتقاد به طرح مبتنی بر عملکرد معتقد است سختی کار پرستاران اصلاً در نظر گرفته نشده و به درآمد بخشی اکتفا کرده‌اند و درآمد در هر بخش متفاوت است این دلیل نمی‌شود که سختی کار پرستاران نادیده گرفته شود. آنها همچنین می‌گویند کار پرستاران به شدت زیر ذره بین است در حالیکه کسی با پزشکان کاری ندارد.


طرح مبتنی بر عمکرد در مرحله آزمون و خطاست
صحبت‌‌‌‌‌های پرستاران را به گوش دکتر میرزا‌بیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت که رساندیم در جواب می‌گوید: وقتی می‌گویند طرحی آزمایشی اجرا می‌شود منظور‌ این است که ممکن است خطا و مشکل هم در آن وجود داشته باشد و دراین میان برخی راضی و برخی هم ممکن است ناراضی باشند. 
 
وی با‌ بیان این مطالب افزود: قطعاً ایرادات منعکس می‌شود و ایرادات اساسی آن حل خواهد شد.

کمک پرستاران مهارتی به یاری پرستاران می‌آیند
 
گلایه‌های پرستاران به همین جا ختم نمی‌شود آنها از ورود کمک پرستاران مهارتی به بیمارستانها هم گله دارند و معتقدند اینکه کسی فقط یکسال آموزش ببیند و در بیمارستان در کنار پرستاری که کار‌ تخصصی است چگونه می‌تواند کیفیت کار‌ را بالا ببرد؟

پرستار دیگری به ما‌ گفت: کمک پرستاران در برخی مواقع کار‌‌‌‌‌‌‌‌ پرستاران را‌ انجام می‌دهند و این برای سلامت بیمار‌‌‌ تهدیدی جدی است.

اما میرزا‌بیگی در پاسخ به این گلایه پرستاران می‌گوید: شرح وظایف پرستاران و کمک پرستاران کاملاً مشخص است. کمک پرستاران‌ علم دخالت در کار پرستاران را ندارند چرا که شرح وظایف آنها محدود است.
وی در پاسخ به این سوال که وظایف کمک پرستاران شامل چه اقداماتی است، گفت: برای کمک پرستاران 32 وظیفه در‌ نظر گرفته شد. در حالیکه برای پرستاران این وظایف به حدود 500 وظیفه می‌رسد و به هیچ وجه کمک پرستاران حق دخالت در کار‌ پرستاران را ندارند.

میرزا‌بیگی با‌ بیان اینکه ما چیزی به عنوان بهیاری به صورت گذشته نداریم افزود: این دوره دوره جدید و کاربردی است که واقعاً وی‍ژه بیماران نیازمند است چرا که الان در بیمارستان‌ها گاهی وظایف توسط همراه بیماران انجام می‌شود یا اصلاً انجام نمی‌شود و بیمار لطمه جدی می‌خورد.
 
کمبود پرستار و دغدغه‌ی وزارت بهداشت 
معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود پرستار روبرو هستیم، گفت: در دانشکده‌های پرستاری 60 هزار نفر در حال تحصیل در 180 دانشگاه پرستاری هستند‌ که این تعداد با 140 هزار پرستاری که در حال حاضر در بیمارستانها و مراکز درمانی مشغول به کار‌ هستند در مجموع 200 هزار نفر پرستار داریم و این تعداد کمک پرستاری که در حال آموزش هستند 10 هزار نفر هستند و این یعنی به ازای هر 20 پرستار یک کمک پرستار مهارتی وجود دارد که این کار در جهان 1 به 4 است بنابراین قرار‌ نیست کمک پرستاران جای پرستاران را بگیرند. بلکه پرستاران باید حکم ناظر بر‌ کارهای کمک پرستاران باشند و ما که مسئول این حوزه هستیم نظارت‌های خود را برای انجام کمک‌های اولیه، عمومی و تخصصی که توسط کمک پرستاران کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری انجام می‌دهیم.
به هرحال دغدغه پرستاران موضوع جلسات این روزهای وزارت بهداشت هم هست. جلساتی که پشت در‌های بسته و بدون اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود و شاید خبرهای خوشی برای پرستاران به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نادر ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    1 1
    دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرستاران معترض را اخراج می کند.لطفا پیگیری و انعکاس بدهید
  • حسین سنجری ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 1
    اولا پزشک نیست که از محل درامد پرستلار ارتزاق می شود بالعکس پرستار است که از محل درامد حاصل از بستری نمودن و خدمات درمانگاهی و بستری و جراحی پزشک استفاده می کند. در ثانی خریدار خدمت (صندوق بیمه) به اجزای خدمات مثل رگ گرفتن پرداخت نمی کند که درامدش به جیب پزشک برود. این مسئله هم تهمت است و هم توهین. از طرفی تعرفه گذاری در هیچ کجای دنیا به ریز خدمات تعلق نمی گیرد زیرا موجب القای خدمات غیر ضروری به بیمار می شود. بطور مثال برای یک عمل اپاندیش بیمه 1 میلیون هزینه می کند فارغ از اینکه چقدر ویزیت و مشاوره یا رگ گیری برای این بیمار صورت گرفته حالا اگر ریز خدمت را بخواهد بخرد با سیل خدمات غیر ضرور مواجه خواهند شد که معلوم نیست بودجه اش از کجا باید تامین شود. این دوستان باید توجه کنند اگر بیش از حد چشم طمع به درآمد پزشک داشته باشد مثل گذشته بیماران را به بخش های خصوصی ارجاع داده ویا انقدر پذیرش بیمار کم خواهد شد که اصلا کارانه ای برای تقسیم بین پرسنل وجود نداشته باشد.