در بین رانندگان تاکسی, معتاد هم پیدا می‌شود. خیلی راحت بگویم. اصلاً تست اعتیاد نمی‌گیرند. ممکن است برخی سوءپیشینه نرفته باشند و از آن‌ها هم تست نگرفته‌اند.بعضی‌ها هم از هفت خوان رستم رد شده‌اند. انگشت نگاری، سوءپیشینه، عدم اعتیاد و تحقیقات محلی نیز داشته‌اند. ولی بعد از آن دیگر هیچ. تا روزی که تاکسی را داری کسی کاری به کارت ندارد. و دیگر هیچ تست و سنجشی انجام نمی‌دهند.

سلامت نیوز:در بین رانندگان تاکسی, معتاد هم پیدا می‌شود. خیلی راحت بگویم. اصلاً تست اعتیاد نمی‌گیرند. ممکن است برخی سوءپیشینه نرفته باشند و از آن‌ها هم تست نگرفته‌اند.بعضی‌ها هم از هفت خوان رستم رد شده‌اند. انگشت نگاری، سوءپیشینه، عدم اعتیاد و تحقیقات محلی نیز داشته‌اند. ولی بعد از آن دیگر هیچ. تا روزی که تاکسی را داری کسی کاری به کارت ندارد. و دیگر هیچ تست و سنجشی انجام نمی‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ابتکار نوشت: هر روز با آن‌ها سر و کار داریم. همان‌هایی که در گوشه ای از خیابان می‌ایستند و گاهی از شدت آفتاب، چتر پاره ای را به دست می‌گیرند و مسیرشان را تکرار می‌کنند: انقلاب 2 نفر... انقلاب... آزادی حرکت! گلایه‌های بسیاری بر سر کرایه‌های تاکسی در رسانه‌ها رد و بدل شد و هر روز شاید شاهد تمامی این بگومگوها باشیم. ولی تا به حال به سراغ سلامت جسمی و روانی آن‌ها نرفته‌ایم. رانندگان تاکسی! کسانی که هر روز سر و کارمان به آن‌ها حتی برای یک مسیر کوتاه می‌افتد. اما باتوجه به اعتمادی که خانواده‌ها به رانندگان ناوگان حمل و نقل شهری دارند, آیا سازمان‌های مربوط در گزینش و انتخاب این افرا دقت لازم را دارند؟ آیا تست و سنجشی برای سلامتی جسمی و روانی آن‌ها از سوی این سازمان‌ها انجام می‌شود؟

از کار بیکار می‌شویم
محمد یکی از رانندگان تاکسی خط (...) در گفتگو با روزنامه ابتکار می‌گوید: در ابتدا از شما یک بنشین و بلند شو و دستت را باز کن و ببند را امتحان می‌گیرند و بعد که اعتبار گواهینامه تمام می‌شود و برای معاینه چشم می‌روید، آن قسمتی که مربوط به معاینه چشم است، تنها یک بار می‌گوید بنشین و بلند شو و باز هم دست را باز می‌کنیم و می‌بندیم و بعد شروع می‌کنند به معاینه چشم! همه این تست‌ها بهانه است. سنجش دقیق و تخصصی نداریم. مشکلی هم باشد می‌شود از آن‌ها گذشت.

تست اعتیاد در کار نیست
علی یکی دیگر از رانندگان تاکسی می‌گوید: شما خودتان هم نگاه کنید. در بین رانندگان تاکسی, معتاد هم پیدا می‌شود. خیلی راحت بگویم. اصلاً تست اعتیاد نمی‌گیرند. ممکن است برخی سوءپیشینه نرفته باشند و از آن‌ها هم تست نگرفته‌اند.بعضی‌ها هم از هفت خوان رستم رد شده‌اند. انگشت نگاری، سوءپیشینه، عدم اعتیاد و تحقیقات محلی نیز داشته‌اند. ولی بعد از آن دیگر هیچ. تا روزی که تاکسی را داری کسی کاری به کارت ندارد. و دیگر هیچ تست و سنجشی انجام نمی‌دهند. شما 500 هزار تومان به من بدهید، چند ساعته برایتان تاکسی می‌گیرم.محمد ادامه می‌دهد: البته هیچ جای خاصی برای درمان ما درنظر نگرفته‌اند. یک درمانگاه تعاونی تاکسیرانی را در خیابان ملک داشتیم که الان جمع شده است. چند جا را معرفی کرده‌اند که اصلاً به صرفه نیست. اکثریت ما از نظر روحی، روانی، استرس، کمردرد و پادرد دچار مشکل هستیم.

می‌کشیم ولی از دست روزگار
عبدالله یکی از رانندگان تاکسی‌های زرد است. وی می‌گوید: تاکسیرانی تمام شد. دیگر الکی است. هیچی به هیچی. هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهد. یک بنزین بود که آن را هم قطع کردند. دیگر چه برسد به سلامت. الان هیچ تستی و سنجشی وجود ندارد. رانندگان معتاد بسیار هستند ما هم می‌کشیم ولی از دست این روزگار می‌کشیم. ما از نظر اعصاب و روان خیلی دچار مشکل هستیم. به درمانگاهی هم که برای ما گذاشته بودند، مراجعه کردم اصلاً فایده ای ندارد. هزینه‌ها سرسام آور و از بیرون گران تر است.

خطر اعتیاد در رانندگان شهری
ملکوتی در پاسخ به سوالی مبنی درباره تست سلامت رانندگان شهری و آژانس‌ها می‌گوید: رانندگان ساعت خواب و بیداری مناسب و منظمی ندارد و ممکن است به طور متوالی شب بیداری و بی نظمی در ساعت کار را داشته باشند که به این جهت این افراد در معرض بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی قرار دارند.این روان شناس افزود: این مشکلات ممکن است زمینه بعضی خطرات اجتماعی و همچنین گرایش به مواد مخدر را در این قشر افزایش دهد. برای همین تست عدم اعتیاد و سلامت برای رانندگان حمل و نقل عمومی باید به صورت دوره ای و دقیق تر انجام شود.وی افزود: انجام تست بزاقی یکی از روش‌های سریع تشخیص اعتیاد است که توسط خود سازمان‌های مربوط به دقت و سرعت می‌تواند صورت پذیرد.وی خاطر نشان کرد: آمار نشان می‌دهد بیشترین آمار تصادف مربوط به خواب آلودگی رانندگان است و افرادی در هنگام خواب آلودگی سعی دارند این مشکل را با مصرف مواد برطرف کنند و با توجه به آمار موجود نباید برای انجام تست اعتیاد به جواب آزمایش اکتفا کرد چون برخی از افراد از زمان انجام آزمایش اطلاع دارند و گاهی با مصرف مواد خاصی باعث منفی شدن نتیجه تست می‌شوند.

تست روانشناسی برای سلامت ناوگان حمل و نقل کشور ضروری است
محمدباقر کجباف در گفتگو با روزنامه ابتکار درباره سلامت روانی و اهمیت آن گفت: روانشناس متخصص می‌تواند از طریق مصاحبه با افراد، سلامت روانی آن‌ها را تشخیص بدهد. اگر فردی علائم بیماری‌های روانی از قبیل استرس، عصبانیت، پرخاشگری را داشته باشد که این نشان‌دهنده نداشتن سلامت روانی اوست و در نقطه مقابل اگر فردی سازگار با محیط، سازگاری خودش و سازگار با جامعه و خانواده خود باشد، می‌توان گفت از سلامت روان برخوردار است.این روانشناس اضافه کرد: فرد دارای سلامت روانی، در پرسش‌نامه‌های سلامت روانی نمره سلامت را به دست می‌آورد و اگر نتوانند این تست‌ها را به درستی انجام دهد، نمره پایین‌تر از حد سلامت روانی را می‌گیرد.وی ادامه داد: روانشناسان با پرسشنامه‌های روان‌شناختی، اختلالات روانی و مصاحبه‌های تشخیص روانی می‌توانند عواملی مانند اضطراب، اختلالات جسمانی و عاطفی را تشخیص دهند.کجباف گفت: اگر رانندگان دارای این نوع اختلالات روانی باشند، بین مسافران ایجاد پرخاشگری، فحش، نزاع، درگیری و همچنین نا امیدی خواهند کرد.استاد روانشناسی دانشگاه اصفهان افزود: عواملی از جمله فشارهای اقتصادی و عدم ناسازگاری فرد با محیط یا با فرد دیگر، احتمال گرایش به مواد مخدر را افزایش خواهد داد.

فعلاً تست سلامت نداریم
رئیس اتحادیه اتومبیل‌ها کرایه شهر تهران درباره تست سلامت رانندگان آژانس گفت: تا به امروز این آزمایش‌ها انجام نشده است و رانندگان از لحاظ سلامت مورد بررسی و گزینش قرار نگرفته‌اند.هاشمی ادامه داد: در حال حاضر تکمیل فرم عدم سوء پیشینه در دستور کار این اتحادیه قرار گرفته است و تا به امروز 80 درصد رانندگان آژانس شهر تهران این گواهی را دریافت کرده‌اند. با توجه به اهمیت سلامت جسمی رانندگان، در فاز دوم قرار است که تست سلامت آن‌ها نیز انجام شود.وی در پاسخ به سوالی درباره تست روانی رانندگان و اهمیت آن بر ایمنی ناوگان حمل و نقل شهری گفت: چیزی درباره این تست نه شنیده‌ام و نه قرار است انجام شود. فعلاً اولویت‌های مهم‌تری را پیش رو داریم که باید تکمیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha