رئیس اداره ارتقای سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: سند ارتقای سلامت سالمند با درگیر كردن مراكز ارتقای سلامت دركشور تدوین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت نیوز سهیلا خوشبین در همایش سراسری سالمندی و پزشكی سالمندان افزود: ترویج شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی وبرنامه جامع سالمندی، دو طرح دردست بررسی وزارت بهداشت به منظور ارتقاء سلامتی سالمندان است.
وی بیان داشت: تشكیل شورای عالی سالمندی  در راستای استراتژی های ارتقای سلامت سالمندان درقالب  یك تیم سالمندی ازدیگربرنامه های وزارت بهداشت است.
رئیس اداره ارتقای سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اعلام اینكه سالمندان به چهارده نوع مراقبت نیاز دارند خاطرنشان كرد:  وزارت بهداشت هم اكنون به دنبال بهبود و كیفیت زندگی سالمند در راستای ارتقاء سلامت سالمند است كه به عنوان رسالتی مهم برای خود تعریف كرده است.
وی اظهار داشت: اجزای ارزیابی برنامه جامع سالمندی بر پنج محور، طبی، عملكردی،‌ روانی، ‌اجتماعی و محیطی قرار گرفته است.
خوشبین اضافه كرد: برنامه های درگیر در ارزیابی برنامه جامع سالمندی در قالب بیمارستان محور،‌جامعه محور، مراكز خدمات پرستاری و مدل Integrated service/ finaneing models  و مدیریت مراقبت های مزمن و برنامه های مراقبت های انحصاری سالمندان  تعریف شده است.
وی با اشاره به پنج مدل مراقبتی درسلامتی سالمندان  تصریح كرد: دریك مدل مراقبتی محوریت با پزشك است و بیمارنقشی در درمان خود ندارد واین درحالی كه در دومین طرح مراقبتی محوریت با بیماری سالمند می شود و حتی بیمار قربانی بیماری خود می گردد و بدون توجه به امر پیشگیری به عوامل ایجاد كننده بیماری می پردازند.
خوشبین قراردادن پیشگیری بربیمار،‌ پزشك و بیماری را سومین مدل مراقبتی سالمند تعریف كرد و افزود: معلولیت یا ناتوانی سالمند و تاكید بر عوامل اجتماعی تعیین كننده معلولیت در یك جامعه و توجه به مسایل روحی و جسمی سالمند و تاثیر عوامل روانی واجتماعی تاثیر گذار بر رفتار و احساسات سالمندان دومدل اخیر مراقبت سالمندان نام برد.
وی حفظ توانمندی و استقلال جسمانی،‌ ذهنی و اجتماعی فرد به طور مطلوب و كاهش میزان ناتوانی و عوارض بیماریهای مزمن،‌ به حداقل رساندن فشارهای روحی و توجه به برنامه CGA در برنامه ارزیابی جامع سالمندی كه در آن تنها علاوه برمسئله طبی بیماران به بعد فیزیكی،‌اجتماعی،‌محیطی و روحی سالمندان توجه می شود.

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha