ساکنان یک خیابان در اصفهان در عملیات جلوگیری از انتشار گاز سیانور تخلیه شدند مذاب سیم‌های ظرفشویی در تماس با آب تولید گاز شیمیایی می‌کند که شرایط اطفای آن به صورت تخصصی است.

سلامت نیوز: ساکنان یک خیابان در اصفهان در عملیات جلوگیری از انتشار گاز سیانور تخلیه شدند مذاب سیم‌های ظرفشویی در تماس با آب تولید گاز شیمیایی می‌کند که شرایط اطفای آن به صورت تخصصی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، عقربه‌ها ساعت ٢١ شامگاه ٩ تیرماه را نشان می‌داد که حادثه‌ای خطرآفرین ساکنان خیابان بهارستان غربی در شهر اصفهان را تهدید کرد. دود سیاه و غلیظ از انبار یک کارخانه که شانه به شانه خانه‌های شهر قرار داشت به هوا برخاسته بود. شاهدان این ماجرا بلافاصله نیرو‌های آتش‌نشانی را در جریان حادثه مهیب آتش‌سوزی کارخانه «پیشگام ابر آسیا» قرار دادند.
خودروهای آتش‌نشانی آژیرکشان به سمت محل آتش‌سوزی در ابتدای اتوبان امام خمینی حرکت کردند. شعله‌های آتش هر لحظه زبانه می‌کشید و مردم هراسان و حیرت‌زده از خانه‌هایشان بیرون می‌آمدند. تا این‌که آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند. آنان با دیدن شعله‌های سرکش و محیط وسیعی که دچار آتش‌سوزی شده بود، تقاضای نیروهای بیشتری کردند. طولی نکشید که
٨٠ آتش‌نشان از ١١ ایستگاه‌های آتش‌نشانی به دلیل اهمیت ماجرا، عازم بهارستان شدند.


تخلیه خانه‌های اطراف
ساکنان خانه‌های اطراف این کارخانه وحشت‌زده از پشت‌بام‌ها نظاره‌گر عملیات آتش‌نشانان بودند. آتش از هر طرف شعله‌ور بود که ناگهان خطر هولناک دیگری جان مردم را به خطر انداخت. انتشار گازهای سمی کارخانه فضای خیابان را محاصره کرده بود. همین موضوع کافی بود تا خانه‌ها تخلیه شوند. آتش‌نشانان با زدن ماسک وارد محوطه سمی کارخانه شدند و دست به عملیات نفسگیری زدند.
بهزاد بزرگ‌زاد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در رابطه با این خبر گفت: «مجموعه‌های تولیدكننده ابر و اسكاچ‌های ظرفشویی، دارای بار حریق بسیار بالایی به علت استفاده از سیم‌های ظریف در تولید اسكاچ هستند و زمانی كه این سیم‌ها به علت حرارت مذاب و قرمز رنگ می‌شوند، آب را تجزیه و تولید گاز سمی و مهلك هیدروژن می‌كنند و در این حال نیز این گاز مشتعل شونده است.»


به گفته آتش‌نشانی اصفهان به دلیل نوع موادی که در این حادثه وجود داشت خطر تولید سم سیانور مردم و ساکنان خانه‌های اطراف را تهدید می‌کرد. آتشپاد بزرگ‌زاد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان می‌گوید: « حریق سه‌شنبه شب هم از نظر وسعت و هم از نظر شرایط گسترش دارای وضع ویژه‌ای بود زیرا درحالی كه آتش‌نشانان در كمتر از ۴ دقیقه به محل حادثه در خیابان بهارستان غربی رسیدند و با فرماندهی واحد درحال اطفای حریق بودند اما به‌دلیل نوع كاربری و مواد قابل اشتعال، حریق به‌طور پیوسته درحال گسترش بود. اغلب این‌گونه مذاب‌ها تولید سیانور و گاز شیمیایی می‌کنند و شرایط بد شیمیایی را به‌وجود می‌آورند به همین دلیل در درجه نخست آتش‌نشانان یک گروه ضربت را تشکیل دادند و به خانه‌های اطراف حادثه مبنی بر تخلیه و خاموش کردن کولرهای اطراف تذکر دادند تا گازهای سمی ایجاد شده به سمت خانه‌ها هدایت نشود و همسایگان را مسموم نکند.»


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان با تاكید بر اینكه این آتش‌سوزی در ابعاد ۳۵۰ الی ۵۰۰ متر مربع و با كاربری تولید و انبار صورت گرفته بود، گفت: «فرماندهی این عملیات در چندین جبهه   اطفا، تخلیه منازل اطراف، جلوگیری از گسترش و ایجاد حریق برخوردی با كاربری‌های همجوار و... صورت گرفت كه آتش‌نشانی اصفهان توانست با حضور ۸۰ نیروی آتش‌نشان و فرمانده آتش را مهار، اطفا و محوطه را پاكسازی کند.»


وی ادامه داد: « اكیپ‌های ایستگاه ۱۰و۱۸و۲۲ و اكیپ‌های كمكی از ایستگاه‌های ۱،۳،۴،۶،۷،۸،۱۶و۲۱ (خودروهای تنفسی، نوررسان و اطفائیه‌های سنگین و فوق سنگین) و مدیران مناطق ۱،۳و۴ و هشت نفر از مسئولان ایستگاه‌ها و مسئول روابط عمومی سازمان و خودرو مدیریت بحران فرماندهی به محل این حادثه اعزام شدند.»
وی با بیان این‌که تمام پرسنل آتش‌نشانی حاضر در این حادثه نیز به دلیل وجود گازهای سمی از دستگاه‌های تنفسی استفاده کردند، خاطرنشان کرد: «در پایان نیز آتش‌نشانان با استفاده  از فوم و چسب توانستند این حریق با شرایط بسیار پیچیده را اطفا کنند.»


گفتنی است این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشت اما تقریبا تمام مواد اولیه و وسایل موجود در داخل کارگاه به‌طور کامل در آتش سوخت. علت آتش‌سوزی در این کارگاه تولیدی در دست بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha