پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 15370

پژوهشگران اعلام كردند: مصرف كلم بروكلی در پیشگیری از آسم مفید است.

كلم بروكلی و دیگر سبزیجات از این خانواده در پیشگیری از بروز التهاب در دستگاه تنفسی كه عامل بروز بیماریهای چون آسم است، تاثیر سودمندی دارند. این پژوهش از سوی متخصصان دانشگاه كالیفرنیا در لوس آنجلس انجام گرفته و نشان می‌دهد كلم بروكلی حاوی نوعی تركیب طبیعی موسوم به «سولفورافان» است كه این تركیب از بروز التهابات مجاری تنفسی جلوگیری می‌كند. التهاب در مجاری تنفسی منجر به بروز بیماریهایی چون آسم، واكنش‌های آلرژیك و بیماری مزمن انسداد ریوی می‌شود.

این نخستین پژوهشی است كه تاثیر مثبت این سبزی را در پیشگیری از مشكلات ریوی نشان می‌دهد و در حال حاضر یك نوع منبع خوراكی موجود در بازار و قابل دسترسی است.

دكتر مارك ریدل محقق اصلی این پژوهش در بیانیه‌ای اظهار داشت: كلم بروكلی تاثیرات بیولوژیك در تحریك نوعی واكنش آنتی اكسیدانی در انسانها دارد.

دكتر ریدل خاطرنشان كرد: ما در این بررسی دریافتیم در سلولهای مجاری تنفسی افرادی كه كلم بروكلی مصرف می‌كنند میزان تشرح آنزیم‌های آنتی اكسیدانی دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌كند.

ریدل افزود: این راه كار برای مقابله با پروسه‌های التهابی موثر است و می‌تواند به كشف روشهای درمانی بالقوه برای بهبود انواع مختلفی از اختلالات تنفسی منجر شود.

در این تحقیق گروه پژوهشی دانشگاه كالیفرنیا روی 65 داوطلب آزمایش كردند كه به طور روزانه مقادیر مختلفی از سبزیجات گوناگون را مصرف می‌كردند.

نتایج تحقیقات نشان داد كه كلم بروكلی غنی‌ترین منبع سولفورافان است و سبزیجاتی كه فاقد این تركیب هستند خاصیت ضد التهابی ندارند.

این پژوهش در مجله «ایمونولوژی كلینیكی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha