پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 153705

این منطقه با تمام ویژگی‌هایی كه برشمرده شد، مدتی است ظاهرا به شكل خصوصی اداره و در آن نشانه‌هایی از شكار دیده می‌شود. پوكه‌های فشنگی كه پیرامون این تالاب توسط یك عكاس دوستدار محیط زیست یافت شده، آشكارا نشان‌دهنده شكار در این منطقه است كه ظاهرا هنوز هم ادامه دارد. طی چند هفته گذشته نشانه‌هایی از ساخت‌وساز هم در این منطقه دیده شد و به‌و‌یژه در چند هفته اخیر بخشی از نیزارهای منطقه سوزانده شده كه می‌تواند مقدمه‌ای بر انجام امر یادشده باشد.

مجوز ساخت‌وساز و شكار در یك تالاب خصوصی

سلامت نیوز: این منطقه با تمام ویژگی‌هایی كه برشمرده شد، مدتی است ظاهرا به شكل خصوصی اداره و در آن نشانه‌هایی از شكار دیده می‌شود. پوكه‌های فشنگی كه پیرامون این تالاب توسط یك عكاس دوستدار محیط زیست یافت شده، آشكارا نشان‌دهنده شكار در این منطقه است كه ظاهرا هنوز هم ادامه دارد. طی چند هفته گذشته نشانه‌هایی از ساخت‌وساز هم در این منطقه دیده شد و به‌و‌یژه در چند هفته اخیر بخشی از نیزارهای منطقه سوزانده شده كه می‌تواند مقدمه‌ای بر انجام امر یادشده باشد.

سونیا شفیعی ،دانشجوی كارشناسی ارشد محیط زیست و دبیر كارگروه زیست‌بوم «دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» در روزنامه اعتماد نوشت:

تالاب عشق‌آباد تالابی كوچك در حاشیه استان تهران است كه همچون همه تالاب‌های كشور دچار آسیب‌های زیست‌محیطی چندی شده است.

تالاب زیبای عشق‌آباد در دو كیلومتری روستای عشق‌آباد در جنوب شرقی استان تهران (شهرستان شهر ری) واقع شده است. این تالاب از نوع تالاب‌های فصلی است كه با طولی حدود ٧٠٠ متر همه‌ساله پذیرای پرندگان بومی و مهاجران عبوری است. اكنون حدود ١٤٨ گونه پرنده در این تالاب گزارش شده كه در میان آنها پرندگان بومی نیز دیده می‌شود كه در نیزارهای درون یا اطراف تالاب و نیز تپه‌های رُستی مجاور تالاب آشیانه‌سازی می‌كنند.

با وجود مساحت كم، این تالاب با داشتن آبگیر و سه قنات نقش مهمی در تعادل زیست‌بوم و اكوسیستم منطقه و تنوع زیستی آن دارد. از آنجایی كه كشور ما با بارش سرانه‌‌ای پایین از نظر منابع آبی جزو كشورهای خشك جهان محسوب می‌شود، اهمیت حفظ و نگهداری تالاب‌ها، حتی تالاب‌های كوچك، برای نگهداشت اكوسیستم تالابی و زیست‌بوم‌های وابسته به آن همواره احساس می‌شود.

فهرست زیر حیات وحش منطقه را به كوتاهی معرفی می‌كند:

١- دوزیستان ـ قورباغه باتلاقی.

٢- خزندگان ـ لاك‌پشت خزری، مار چلیپر و آگامای دشتی.

٣- پستانداران ـ روباه معمولی، گرگ خاكستری، خرگوش و انواع مختلف پستانداران كوچك از راسته جوندگان.

همین فهرست كوتاه نشان‌دهنده غنا و تنوع زیستی بالای این تالاب است. چنین حیات‌وحشی لزوم توجه بیشتر مسوولان استانی و كارشناسان محیط زیست را می‌طلبد تا یكپارچگی، بهداشت و سلامت تالاب حفظ شود چرا كه گونه‌های بومی ساكن زیستگاه و حتی گونه‌های مهاجر و گذری این تالاب اغلب جزو باارزش‌ترین گونه‌های كشورمان هستند، به‌ویژه برخی پرندگان كه در فهرست سرخ‌گونه‌های در خطر جهانی نیز نام آنها ذكر شده است.

اما این تالاب ارزشمند رو به نابودی است! مهم‌ترین عوامل نابودی تالاب عبارتند از:

ورود فاضلاب‌های شهری

پرورش ماهی بدون در نظر گرفتن ظرفیت برد (دامنه پذیرش) تالاب

ورود غیرمجاز سموم كشاورزی زمین‌های اطراف، بدون رعایت ضوابط حقوقی.

این در حالی است كه طبق ماده ٤ كنوانسیون رامسر:

١- طرف‌های متعهد باید تسهیلات لازم جهت حفظ تالاب‌ها و پرندگان آبزی را با ایجاد قرق‌های طبیعی در منطقه تالاب اعم از اینكه در فهرست درج شده یا نشده باشد، فراهم و به نحو مقتضی از آنها نگهداری كنند.

٢- طرف‌های متعهد با اعمال مدیریت صحیح كوشش خواهند كرد تعداد پرندگان را در تالاب‌های مربوطه افزایش دهند.

٣- طرف‌های متعهد تدابیر لازم جهت تربیت پرسنل ذی‌صلاح برای تحقیق در امور تالاب‌ها و اداره و حفاظت آنها را اتخاذ خواهند كرد...

به‌این ترتیب، تالاب عشق‌آباد با آنچه در خصوص شرایط طبیعی‌اش گفته شد به عنوان یك سرمایه ملی در معرض نابودی قرار دارد.

آنچه سبب شگفتی است، اینكه این منطقه با تمام ویژگی‌هایی كه برشمرده شد، مدتی است ظاهرا به شكل خصوصی اداره و در آن نشانه‌هایی از شكار دیده می‌شود. پوكه‌های فشنگی كه پیرامون این تالاب توسط یك عكاس دوستدار محیط زیست یافت شده، آشكارا نشان‌دهنده شكار در این منطقه است كه ظاهرا هنوز هم ادامه دارد. طی چند هفته گذشته نشانه‌هایی از ساخت‌وساز هم در این منطقه دیده شد و به‌و‌یژه در چند هفته اخیر بخشی از نیزارهای منطقه سوزانده شده كه می‌تواند مقدمه‌ای بر انجام امر یادشده باشد و همه این رویدادها و گمانه‌زنی‌ها در حالی است كه مدتی است به بهانه خصوصی بودن تالاب از ورود دوستداران محیط‌زیست به منطقه جلوگیری می‌شود. در این خصوص، فردی هم كه به ظاهر مدیریت این تالاب با ایشان است، اظهار می‌دارد كه این تالاب در اختیار اوقاف است!

مالكیت ملی مالكیتی است كه اموال در آن متعلق به كل ملت است و قابل نقل و انتقال نیست. پرسش این است كه چگونه یك ثروت ملی جزو اموال اوقاف می‌شود و مجوز ساخت‌وساز و شكار در منطقه‌ای داده می‌شود كه توقفگاه پرندگان ارزشمند و در خطر مهاجر است؟! آیا مرجعی هست كه این نگرانی‌ها را پاسخ دهد؟! بهتر است پیش از تبدیل این تالاب زیبا و چشمنواز و غنی به باتلاقی بی‌حاصل و متعفن و به مرگ كشاندن زیستمندان آن به فكر چاره باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha