حبیب‌الله مسعودی فرید: در حال حاضر 31 مرکز، نه با عنوان مرکز نگهداری از دختران فراری، بلکه به نام «خانه سلامت برای دختران در معرض آسیب» در کشور وجود دارد که در آنها 500 دختر فراری نگهداری می‌شوند.

سالانه 500 دختر فراری به خانه‌های سلامت هدایت می‌شوند

سلامت نیوز: حبیب‌الله مسعودی فرید: در حال حاضر 31 مرکز، نه با عنوان مرکز نگهداری از دختران فراری، بلکه به نام «خانه سلامت برای دختران در معرض آسیب» در کشور وجود دارد که در آنها 500 دختر فراری نگهداری می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مسائلی چون اجبار در ازدواج، خشونت‌های خانگی، اعتیاد و... مشکلات پیچیده‌ای را به وجود می‌آورند وگاه موجب می‌شوند تا فرزندان به دلیل اختلاف نظر و فاصله پرناشدنی با والدین، خانه را ترک کنند. در این میان، ترک خانه از سوی دختران، ‌آسیب‌های بسیار جدی‌تر را برای‌شان به دنبال دارد و آنها را در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهد. وقتی بلندگوهای رسمی اعلام می‌کنند که بخش قابل توجهی از سرپرستان خانوار را زنان تشکیل می‌دهند، وقتی فقر روز به روز زنانه‌تر می‌شود، طبیعی است که ساماندهی و جلوگیری از آسیب‌های گریبانگیر زنان و دختران، ضرورت بیشتری پیدا می‌کند؛ از حمایت حقوقی تا حمایت فیزیکی و راه‌اندازی مراکزی امن برای آنها و در نهایت بازگشتن شان به خانواده.


بعد از آنکه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی نخستین مرکز نگهداری از دختران فراری خبر داد حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی دراین باره، گفت: در حال حاضر 31 مرکز، نه با عنوان مرکز نگهداری از دختران فراری، بلکه به نام «خانه سلامت برای دختران در معرض آسیب» در کشور وجود دارد که در آنها 500 دختر فراری نگهداری می‌شوند و قرار است امسال یک مرکز دیگر هم راه‌اندازی شود و احیاناً منظورنظر وزیر رفاه نیز بازگشایی این مرکز بوده است؛ مرکزی که به گفته ربیعی یک خیر پا پیش نهاده تا زمین و امکانات آن را متقبل شود.


به گفته فرید، در حال حاضر500 دختر فراری درسال، در این خانه‌های سلامت نگهداری می‌شوند که15 درصد از این تعداد را دختران تهرانی تشکیل می‌دهند.


اودر پاسخ به این سؤال که یک دختر فراری چگونه شناسایی می‌شود و با چه روند و فرآیندی به سمت این خانه‌های سلامت، هدایت و جذب آنها می‌شود، روند شناسایی و پذیرش این دختران را این‌گونه بیان کرد: دخترانی که به دلایل مختلف خانواده را ترک می‌کنند از سوی نیروی انتظامی و اورژانس اجتماعی شناسایی و به این مراکز هدایت می‌شوند. برخی از آنها نیز شخصاً و مستقیماً با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند. بعد از شناسایی دختران فراری که در معرض آسیب هستند و امکان برگشت به خانه برای آنها وجود ندارد مددکاران اجتماعی پس از بررسی‌های لازم و انجام فرآیندهای کار و گرفتن حکم قضایی، آنها را درخانه‌های سلامت که مطلقاً بدون تابلو و نشانه هستند نگهداری می‌کنند.


وی تصریح کرد: گاهی خانواده‌ها به دنبال دختران خود می‌آیند و آنها را به خانه برمی گردانند اما برخی خانواده‌ها چون فرزندشان در خارج از خانه بوده دیگرهیچ گونه تمایلی برای برگشت او ندارند و این تعداد در خانه‌های سلامت ما می‌مانند.


سؤال دیگر، روند نگهداری از این دختران و ارائه خدمات در خانه‌های سلامت است که فرید گفت: در این مراکز فعالیت‌های جاری که در سایر مراکز نگهداری مثل شبه خانواده وجود دارد مثل تحصیل، حرفه آموزی و مهارت‌های دیگر، انجام می‌شود.


وی سن دختران مذکور را عمدتاً 13 تا 19 ساله ذکر کرد و گفت: بیشترین دلیل فرار دختران از خانه به عواملی مثل اعتیاد و خشونت در خانه بستگی دارد یعنی 90 درصد ازمشکلاتشان در خانواده است. 10درصد دیگر نیز به دلیل ازدواج خانه را ترک می‌کنند.


معاون اجتماعی بهزیستی در ادامه افزود: در طول زمان نگهداری اگر فرآیند کار به گونه‌ای باشد که دختران کاهش آسیب داشته باشند به خانواده‌ها برمی گردند و در غیر این صورت، در مرحله بعدی به مراکز شبه خانواده منتقل می‌شوند که البته باید چند سال در آنجا بمانند. به گفته وی، خیرین در ایجاد این مراکزنقش مهمی دارند. اما بسیاری از جامعه شناسان از جمله محمد باقر علیزاده مقدم گرچه وجود این مراکز را در کل خوب می‌دانند اما براین باورند که برنامه‌های مقطعی و ایجاد سرپناه برای دختران لازم است، اما کافی و ریشه‌ای نیست. به گفته علیزاده، وجود چنین مراکزی می‌تواند به عنوان مسکن کوتاه مدت در کاهش و بروز آسیب‌های اجتماعی تأثیر‌گذار باشد؛ اما باید برنامه‌های عمیق طراحی شود و  فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت بگیرد.


این جامعه شناس می‌گوید: این‌گونه مراکز باید تحت نظارت وکنترل دقیق سازمان‌های رسمی باشد. از طرفی باید تلاش کنیم آسیبی شکل نگیرد، چراکه بعد از بروز آسیب، این کل جامعه است که درگیر آن خواهد بود و این، کار را مشکل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha