براساس یافته‌های یك تحقیق، هیجان طولانی مدت بازی های رایانه‌یی بر سلامت کودک تأثیر منفی دارد.

این پژوهش توسط زهره عباسی، مربی دانشکده پرستاری و مامائی به منظور بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌یی بر بهره هوشی کودکان چهار تا هفت ساله بر روی 200 کودک در قالب دو گروه در معرض بازی های رایانه‌یی و بدون بازی های رایانه‌یی انجام شده است.

بر اساس یافته های این تحقیق، بین دو گروه از لحاظ مشخصات دموگرافیک کودکان( سن، وزن و...) و مشخصات دموگرافیک والدین (سن، تحصیلات، میزان درآمد، ...) اختلاف معنا داری وجود ندارد؛ اما از لحاظ بهره هوشی بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود دارد.

بر اساس نتایج این بررسی در گروه بازی‌های رایانه‌یی، بین مدت زمان استفاده از بازی ها و بهره هوشی ارتباط مستقیمی وجود دارد اما با توجه به عوارض ناشی از هیجان های طولانی مدت بازی‌های رایانه‌یی و تأثیرات آن بر سلامت کودک، استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

در پایان این پژوهش محققان توصیه می کنند با توجه به علاقه و استقبال روز افزون کودکان از بازی های رایانه‌یی و با توجه به مضرات این نوع بازی ها والدین باید در انتخاب نوع بازی و مدت زمان انجام بازی مخصوصاً در سنین پایین تر مراقبت کافی به عمل آورند تا کودک از معایب و مزایای این بازی ها همزمان بهره مند گردد.

گفتنی است علاقه و استقبال از بازی‌های رایانه‌یی به حدی رسیده که بیش از 33 درصد دانشمندان کاربران را از پرداختن به بازی های کامپیوتری منع می کنند و این تأثیر به حدی است که دامنه استفاده از بازی ها به سطوح سنی پائین یعنی سه سال رسیده است.

نتایج این مطالعه در بیستمین همایش بین‌المللی بیماری های کودکان ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha