چندی پیش سازمان پزشكی قانونی گزارشی منتشر كرد مبنی بر اینكه «مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر كاهش 3/3 درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است كه مرگ زنان معتاد با افزایش 16درصدی مواجه است.» البته این آمار در شرایطی روی سایت خبرگزاری‌ها قرار گرفت كه قبل از آن هم اعلام شده بود سیگار بیشترین مصرف كننده را در كشور دارد و میزان رشد مصرف مواد صنعتی در میان دانشجوبان دختر بسیار بالاست. با این آمار و ارقام كاملاً مشخص بود كه حركتی خزنده قلب كانون خانواده‌ها را هدف قرار داده و كشور با فاجعه‌ای عظیم به نام «زنانه شدن اعتیاد!» روبه‌رو است.

افزایش 16درصدی مرگ زنان معتاد، زنگ خطری برای شیوع اعتیاد

سلامت نیوز: چندی پیش سازمان پزشكی قانونی گزارشی منتشر كرد مبنی بر اینكه «مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر كاهش 3/3 درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است كه مرگ زنان معتاد با افزایش 16درصدی مواجه است.» البته این آمار در شرایطی روی سایت خبرگزاری‌ها قرار گرفت كه قبل از آن هم اعلام شده بود سیگار بیشترین مصرف كننده را در كشور دارد و میزان رشد مصرف مواد صنعتی در میان دانشجوبان دختر بسیار بالاست. با این آمار و ارقام كاملاً مشخص بود كه حركتی خزنده قلب كانون خانواده‌ها را هدف قرار داده و كشور با فاجعه‌ای عظیم به نام «زنانه شدن اعتیاد!» روبه‌رو است.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه  جوان در ادامه نوشت: اگر در دهه 70 خوشحال بودیم كه جوان‌ترین كشور دنیا هستیم، حالا كم‌كم آوازه پیر شدن جمعیت به گوش می‌رسد. این یك حقیقت است كه با پیر شدن جمعیت و عدم توجه كافی به این مسئله و از آن مهم‌تر كاهش جمعیت در كشور، آسیب‌های اجتماعی نیز یكی یكی رخ می‌نمایانند.  با اینكه گزارش‌ها حكایت از كاهش سن زنان سرپرست خانوار دارند، اخیراً رئیس كمیته امداد امام خمینی (ره) نیز اعلام كرده بود كه یك میلیون و 30 هزار خانوار با سرپرست زن نیازمند حمایت‌های این كمیته هستند.  سید‌پرویز فتاح با بیان اینكه 60 درصد از جمعیت تحت حمایت كمیته امداد را سرپرست زن تشكیل می‌دهد، گفت: «یك میلیون و 30 هزار خانوار با سرپرست زن به علت فوت همسر، طلاق، اعتیاد و بدسرپرستی نیازمند حمایت‌های این نهاد هستند و این در حالی است كه سن زنان سرپرست خانوار در حال كاهش است.»
وی با ابراز نگرانی نسبت به سكونت بخشی از خانواده‌های مددجوی این نهاد در مناطق آسیب‌پذیر، حاشیه شهرها و مناطق پرتخلف ادامه داد: «جداسازی این افراد و تهیه مسكن به صورت رهن و اجاره برای آنان به راحتی امكانپذیر نیست و این در حالی است كه ما نسبت به تأثیرات اعتیاد و فساد این مناطق بر خانواده‌های مددجو نگران هستیم.»
در همین رابطه، رئیس سازمان بهزیستی به افزایش آمار زنان سرپرست خانوار در چند سال اخیر اشاره كرده و گفت: «تعداد زنان سرپرست خانوار در سال 70، یك میلیون و 200 هزار و نفر در سال 85، یك میلیون و 600 هزار نفر بوده است كه این آمار در سال 90 به 2 میلیون و 500 هزار افزایش یافته كه نشان‌دهنده رشد 55 درصدی این آسیب‌ اجتماعی است.»
اما براساس اخبار منتشر شده بیش از 9 هزار زن سرپرست خانوار در كشور زیر 20 سال سن دارند.
چندی قبل معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور نیز نگرانی خود را نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر زنانه شدن اعتیاد در كشور ابراز كرده بود.
 شهین‌دخت مولاوردی گفت: «وضعیت موجود نشان می‌دهد در حوزه زنان و خانواده‌ها با پدیده‌هایی مواجه هستیم كه برخی از این پدیده‌ها جهانی هستند. پدیده‌هایی مانند طلاق در جامعه ما پدیده‌ای جهانی است ولی برخی از پدیده‌ها مانند سالمندی و زنانه شدن سالمندی و اعتیاد با توجه به گزارش‌هایی كه دریافت می‌كنیم، نگران‌كننده است.»

  11میلیون زن نیازمند حمایتند
البته زمانی كه معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر هم از افزایش 15 درصدی مرگ زنان معتاد در كشور خبر داد و اعلام كرد كه زنان 3/9 درصد از جمعیت معتادان در كشور را تشكیل داده‌اند، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینكه مرگ زنان معتاد در سال 92 نسبت به سال 91 به میزان 16 درصد افزایش داشته است، گفت: «استعمال مواد مخدر65 درصد موجب همسرآزاری، 55 درصد موجب طلاق، 30 درصد موجب كودك‌آزاری، 25 درصد موجب قتل و 25 درصد موجب نزاع و خشونت می‌شود.»
اما نگرانی‌ها فقط به اعتیاد ختم نشده و به گفته مولاوردی، افزایش میزان گرایش زنان و دختران به مواد محرك روانگردان بسیار نگران‌كننده‌تر است. در چنین شرایطی پنهانكاری و نگاه نامناسب جامعه به این دختران و زنان شرایط این گروه از زنان را بغرنج می‌كند. در حال حاضر زنان نیمی از جمعیت جوان كشور را تشكیل می‌دهند و نباید در سیاستگذار‌ی‌های حوزه جوان از حوزه زنان غفلت كرد. هم‌اكنون 22 میلیون جوان در كشور حضور دارند كه 11 میلیون نفر از آنها را زنان تشكیل می‌دهند.  مدیر اجتماعی سابق معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینكه نیمی از طلاق‌ها بر اثر اعتیاد به ویژه در زنان رخ می‌دهد، معتقد است در بحث اعتیاد زنان هر كسی تقصیر را به گردن دیگری نیندازد.
بهجت‌السادات شهرتاش با بیان اینكه اعتیاد پدیده‌ ساده‌ای نیست و دارای حاشیه‌های فراوان و تبعات بسیار است، گفت: «طی تحقیقات انجام شده هر سه ساعت یك نفر در ایران بر اثر اعتیاد می‌میرد و بیش از نیمی از طلاق‌ها (55 درصد) بر اثر اعتیاد است. بنابراین این امر را نباید پدیده‌ای ساده دانست، همه ارگان‌ها و مسئولان باید راه حل چند‌جانبه در خصوص كنترل بحران اعتیاد به ویژه در زنان ارائه دهند.» با این تفاسیر فاجعه‌ای در راه است كه اگر امروز جلوی آن گرفته نشود، فردا بنیان جامعه را از بین خواهد برد. فاجعه‌ای به‌نام  «زنانه شدن اعتیاد!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha