به گفته یک فوق تخصص جراحی قلب، حرکت جراحی قلب در دنیا به سمتی است که روش‌های جراحی کم تهاجمی (Minimally invasive) قلب به طور کامل جایگزین روش های سابق گردد.

دکتر محمد جبلی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا  افزود: جراحی کم تهاجمی قلب یا Minimally invasive cardiovascular surgery (Mics) به معنی آن است که تا جای ممکن از عوارض مختلف جراحی های معمولی که می تواند ناشی از ابزار و وسایل، نوع برشی که زده می شود و سایر تاکتیک هایی جراحی باشد بکاهیم و جراحی، با تهاجم کمتر به ساختار بدن بیمار صورت گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: مفهوم جراحی های کم تهاجمی قلبی و عروقی مفهوم بسیار باز و گسترده ای است و در مورد انواع اعمال جراحی قلب قابل اجراست .

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اساساً مفهوم جراحی کم تهاجمی از سال‌ها قبل وجود داشته است. اما آنچه که باعث شده این مقوله در طول این سال ها آنقدرها پیشرفت نکند بحث وسایل و ابزاری است که در دسترس جراحان قرار گرفته است و ما اکنون در یک دوره انتقالی هستیم.

وی ادامه داد: منظور از انتقالی بودن این دوران این است که ضمن آشنا کردن و آموزش جراحان مشغول فعالیت در این حوزه با پیشرفت ها و مهارت های لازم برای این نوع جراحی ها باید زمینه برای تغییر روش های گذشته به روش های کنونی فراهم گردد.

دکتر جبلی اذغان کرد: وسایل این نوع جراحی ها در بازار موجود است و آنچه که در آن محدودیت وجود دارد، مهارت لازم و آموزشی است که هنوز به اندازه کافی برای همه جراحان مهیا نشده است.

وی برخی بیماری های مادرزادی قلب و نیز بعضی موارد انتخاب شده و محدود جراحی عروق کرونر را از جمله جراحی های قابل اجرا به صورت Mics در حال حاضر دانست و افزود: به صورت تئوریک در کلیه مراکز و شهرها امکان انجام این گونه اعمال جراحی کم تهاجمی وجود دارد اما به دلیل محدودیت های موجود در زمینه مهارت و آموزش متخصصان، عمدتاً در تهران و برخی مراکز استان ها با وسعت و سابقه قابل قبول به انجام این نوع عمل های جراحی می پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha