مقاله‌ی منشور ملل متحد در 70 سالگی، به سوی آینده‌ای امن‌تر و پایدارتر برای ما مردم به مناسبت هفتادمین سالگرد تصویب منشور ملل متحد در شهر سانفرانسیسکو پس از جنگ جهانی دوم با حضور 50 کشور از جمله ایران، انتشار یافته است.

سلامت نیوز: مقاله‌ی منشور ملل متحد در 70 سالگی، به سوی آینده‌ای امن‌تر و پایدارتر برای ما مردم به مناسبت هفتادمین سالگرد تصویب منشور ملل متحد در شهر سانفرانسیسکو پس از جنگ جهانی دوم با حضور 50 کشور از جمله ایران، انتشار یافته است.

به‌گزارش سلامت نیوز؛ مقاله‌ای به قلم بان کی مون به مناسبت هفتادمین سالگرد تصویب منشور ملل متحد در شهر سانفرانسیسکو پس از جنگ جهانی دوم با حضور 50 کشور از جمله ایران، انتشار یافته است. وی در این مقاله به خاطرات کودکی خود از جنگ کره و نقش سازمان ملل متحد در آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: "امید اینجانب این است خانواده بشری که با نام آنان منشور تدوین گردید، با عزمی قوی‌تر برای تلاش به سوی آینده‌ای امن‌تر و پایدار برای ما مردم متحد شود."

منشور ملل متحد در 70 سالگی: به سوی آینده‌ای امن‌تر و پایدارتر برای ما مردم

به قلم بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد

مدت زیادی قبل از اینکه دبیرکل شوم، سازمان ملل متحد جایی ویژه در زندگی‌ام داشت. شش ساله بودم که جنگ کره آغاز شد. خطراتی از روستای خود دارم که در آتش می‌سوخت و خانواده‌ام که به کوهی در آن نزدیکی پناه برده بود.

اما تصویر دیگری برایم حتی ماندگارتر است: پرچم سازمان ملل متحد. ما با عملیات امداد غذایی سازمان ملل متحد از گرسنگی نجات یافتیم؛ از یونسکو کتاب درسی دریافت کردیم و هنگامی که در حیرت بودیم آیا جهان خارج اهمیتی به رنج ما می‌دهد، سربازان از کشورهای بسیاری زندگی خود را برای برقراری صلح و امنیت فدا کردند.

از دوران کودکی و اینک پس از دهه‌ها خدمت عمومی، تفاوت عظیمی که سازمان ملل متحد می‌تواند ایجاد کند را درک می‌کنم. در حالیکه سالگرد تصویب منشور موسس ملل متحد را در 26 ژوئن 1945 در سانفرانسیسکو گرامی‌ می‌داریم، امید اینجانب این است خانواده بشری که با نام آنان منشور تدوین گردید، با عزمی قوی‌تر برای تلاش به سوی آینده‌ای امن‌تر و پایدار برای "ما مردم" متحد شود.

سازمان ملل متحد در 70 سالگی می‌تواند به پیشینه غرورانگیز همکاری با شرکای زیاد برای از بین بردن استعمار، پیروزی بر آپارتاید، حفظ صلح در مکان‌های درگیری، تدوین مجموعه‌ای از معاهدات و قوانین برای حمایت از حقوق بشر بنگرد. هر روز سازمان ملل متحد به گرسنگان غذا می‌دهد، برای پناهندگان سرپناه می‌سازد و کودکان را در برابر فلج اطفال و سایر بیماری‌های مزمن واکسینه می‌کند. مددکاران شجاع ما به محیط‌های خطرناک و دورافتاده برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه می‌روند، همچنین میانجی‌گران ما تلاش می‌کنند فصل مشترکی بین طرف‌های درگیر پیدا کرده و راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای اختلافات و شکایات پیدا نمایند.

سازمان ملل متحد برای جلوگیری از جنگ جهانی دیگر تاسیس گردید و در راستای این ماموریت اصلی موفق بوده است. با وجود ناکامی‌ها، به یقین هفت دهه گذشته بدون سازمان ملل متحد خونین‌تر می‌بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha