متخصصان انگلیسی اعلام كردند: كودكانی كه روزانه بیش از دو ساعت تلویزیون تماشا می‌كنند، بیشتر به بیماری آسم مبتلا می‌شوند.

 بر اساس تحقیق اخیر احتمال ابتلا به آسم در این كودكان دو برابر بیشتر از آنهایی است كمتر از دو ساعت در روز تلویزیون می‌بینند.

كارشناسان معتقدند: تماشای زیاد تلویزیون در واقع نشانه‌ای از یك زندگی بی‌تحرك و ساكن است كه می‌تواند دلیل ریشه‌ای افزایش خطر ابتلا به آسم باشد.

در این تحقیق كه نتایج آن در مجله توراكس منتشر شده، سلامت سه هزار كودك انگلیسی از ابتدای تولد تا سن 11 سالگی تحت كنترل و بررسی قرار گرفت.

محققان با اشاره به تاثیر مهم زندگی بی تحرك در بروز آسم خاطرنشان كردند كه تنفس عمیق مانند حالتی كه در هنگام ورزش كردن رخ می‌دهد می‌تواند به حفظ سلامت ریه‌ها كمك كند.

در طول پژوهش محققان درباره علائم خس خس سینه در كودكان تحت مطالعه، از والدین آنها به طور منظم و سالانه پرسش‌ها و پیگیری‌هایی را انجام می‌دادند.

دكتر جیمز پاتون، از محققان این پژوهش و پژوهشگر دانشگاه گلاسكو در این باره گفت: شكی نیست كه فعالیت بدنی تا حد زیادی از ریه‌ها حفاظت می‌كند و آنها را سالم نگه می‌دارد.

در این تحقیق هم چنین عادت كودكان در مشاهده برنامه‌های تلویزیونی مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی این عادت از سن 5/3 سالگی در كودكان آغاز شد. در سن 11 سالگی شش درصد از این كودكان به آسم مبتلاشده بودند. محققان با تجزیه و تحلیل مجموع اطلاعاتی كه در این مدت در اختیار داشتند دریافتند: كودكانی كه بیش از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا كردند دو برابر بیشتر به آسم مبتلا شدند. بعلاوه محققان تاكید كردند: كودكانی كه بیشتر تلویزیون تماشا می‌كردند قطعا فعالیت و تحرك بدنی كمتری داشتند. با توجه به این نتایج متخصصان توصیه می‌كنند؛ والدین باید به شیوه‌ای درست كودكان را ترغیب كنند كه كمتر تلویزیون ببینند و بیشتر فعالیت بدنی انجام دهند و حتی اگر لازم شد برای تشویق كودكان به این كار برای آنها جایزه هم در نظر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha