جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 153784

دبیر انجمن صنفی آزمایشگاه های غذا و داروی ایران گفت: سموم باقی مانده در سبزیجات و رنگ خوراکی مصنوعی زمینه ابتلا به سرطان کبد را فراهم می کند.

سلامت نیوز:دبیر انجمن صنفی آزمایشگاه های غذا و داروی ایران گفت: سموم باقی مانده در سبزیجات و رنگ خوراکی مصنوعی زمینه ابتلا به سرطان کبد را فراهم می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ابراهیم جوان در جمع مدیران شهرستان آمل با اشاره به اینکه برخی سمومی که در سبزیجات استفاده می شود گاها تا 12 برابر میزان مجاز سموم دارد، تصریح کرد: قارچ کش هایی که در این سبزیجات و برخی اقلام مانند برنج استفاده می شود آلاینده است.
وی با بیان اینکه هر مولکول این سموم باعث ایجاد سرطان کبد می شود، عنوان کرد: در برخی از این سموم آلایندگی نیتراتی نیز وجود دارد و چون سموم موادغذایی سریعتر دیده می شود در این باره باید هشدار داد.


جوان با اشاره به اینکه این قارچ کش ها عوارض تولید مثلی و رشد و نموی در میان انسان ها ایجاد می کنند، یادآور شد: نیتریت و نیترات موجود در سبزیجات باید جدی گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه در هر وعده کوچک غذایی از سبزیجات که می خوریم 225 میلی گرم سموم وارد بدن می شود، عنوان کرد: این میزان با مصرف روزانه افزایش پیدا می کند.


دبیر انجمن صنفی آزمایشگاه ها با بیان اینکه رنگ های غیرمجاز که این روزها به راحتی در موادغذایی استفاده می شود موجب بیش فعالی کودکان خواهد شد، افزود: این رنگ ها موجب بروز برخی سرطان ها نیز می شوند.
وی با اعلام اینکه در یک آزمایش از زعفران در استان قزوین نشان داده شد که 60 درصد آن رنگ مصنوعی بوده است، گفت: نوشیدنی هایی که در خیابان ها عرضه می شود دارای 70 درصد رنگ غیرمجاز است.
جوان با اشاره به اینکه برخی سموم ایجاد شده در محصول پسته را به دلیل اهمیت صادراتی آن حذف کردیم، یادآور شد: این محصول در برخی موارد به سم آفلاتوکسین آلوده می شد که سرطان کبد ایجاد می کرد.
وی با بیان اینکه در پرورش ماهی نیز بیماری مالاشیت‌گرین سلامت انسان ها را تهدید می کند، گفت: باید از خرید زنده ماهی جلوگیری کرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha