تحقیقات نشان داده است: ویتامین D كه بعنوان ویتامین نورخورشید معروف است می‌تواند از بدن در برابر سرماخوردگی معمولی دفاع كند.

محققان دانشكده پزشكی دنور در دانشگاه كلورادو، بیمارستان عمومی ماساچوست و بیمارستان اطفال بوستون در آمریكا پس از بررسی نتایج آزمایشات خود اعلام كردند: افرادی كه سطح ویتامین D در خون آنها كمتر از حد طبیعی است، به میزان قابل توجهی بیشتر به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند.

محققان تاكید كردند: این خطرات برای افرادی كه به اختلالات مزمن دستگاه تنفسی مانند آسم مبتلا هستند به مراتب بیشتر است.

شرح این پژوهش در مجله «طب داخلی» منتشر شده است.

دكتر ادیت گینر كه مدیریت این تیم پژوهشی را برعهده داشته خاطرنشان ساخت: یافته‌های ما در این تحقیق نقش مهم ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به عفونتهای معمول دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا را اثبات می‌كند.

وی اضافه كرد: در این میان افرادی كه مبتلا به بیماریهای متداول ریوی مانند آسم هستند در شرایط كمبود ویتامین D به مراتب بیشتر مستعد ابتلا به عفونتهای تنفسی می‌باشند.

در این پژوهش اطلاعات حاصل از سومین تحقیق ملی آزمایش سلامت و تغذیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تحقیق ملی از سوی مركز ملی آمار سلامت آمریكا انجام گرفته است. از شركت كنندگان در این تحقیق درباره وضعیت سلامت و تغذیه آنها سوالاتی پرسیده شده و در صورت نیاز از برخی از آنها نیز آزمایشات جسمی گرفته شد. این آزمایشات شامل نمونه‌های خونی و سایر نمونه‌های پزشكی بود كه برای تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی از افراد مزبور جمع آوری شد.

این تیم پژوهشی، سطح هیدروكسی ویتامین 25-D در نمونه‌های خونی افراد تحت آزمایش را اندازه گیری كرده و دریافتند: كمبود این ویتامین خطر ابتلا به عفونتهای تنفسی را تشدید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha