رئیس مرکز تحقیقات سرطان در حاشیه چهارمین کنفرانس بین المللی سرطان پستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سلامت نیوز ، عوامل موثر بر ایجاد سرطان پستان را برشمرد.

پریود زودهنگام و یائسگی دیرهنگام خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد

دکتر محمد اسماعیل اکبری در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : یکی از بزرگترین عوامل خطر  سابقه فامیلی است اگر کسی در خانواده نزدیکش سرطان تخمدان یا پستان داشتند باید بدانند که در معرض خطر بیشتری هستند . یکی دیگر از عوامل  موثر در ایجاد این بیماری شیر ندادن و نازایی است . کسانی که ازدواج نکردند یا بچه دار نشدند یا شیر کافی ندادند بیشتر در معرض سرطان پستان قرار دارند. به گفته وی عامل موثر دیگر سقط است به خصوص اگرسقط  به شکل غیر طبی انجام شده باشد.

وی افزود: کسانی که غذای چرب می خورند و وزنشان با قدشان تناسب ندارد  یعنی حجم توده بدنی آنها بیشتر از قدشان است . بیشتر در معرض خطر هستند به طوری که  هم درمان آنها دیرتر صورت می گیرد و هم  مرگ و میر در آنها بیشتر از گروهای دیگر است .  همچنین مصرف هورمونها که  متاسفانه در کشور ما کاملا غیر استانداردمصرف می شود از دلایل مهم موثر بر سرطان پستان  است.

معاون سلامت سابق وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: کسانی که زود پریود شدند یعنی کمتر از سن 12 – 13 سالگی یا کسانی که دیر یائسه می شوند در معرض خطر  ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. به گفته وی سرطان پستان در ایران به طور جامع 7500 مورد در سال اضافه و ثبت می شود که با محاسبه شیوع  این بیماری ، حدود 40 هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان در کشور وجود دارد. شایع ترین سن آن هم 45 تا 55 سال است که نسبت به دنیا ما 5 سال جوانتر هستیم .

رئیس چهارمین کنگره بین المللی  سرطان پستان با تاکید بر  ضرورت غربالگری این بیماری در کشور گفت : غربالگری یک ترم علمی است که مختصاتی دارد یعنی  باید معاینه را برای همه خانم ها ی در معرض سرطان پستان در سطح کشور انجام دهیم نه اینکه به یک مدرسه برویم و آنجا زنان را معاینه کنیم. برای انجام غربالگری نیاز به دستگاهای ماموگرافی است  که به اندازه کافی در کشور موجود نیست  ضمن اینکه کیفیت دستگاهها باید بهتر از این شود. غربالگری در ایران باید بر مبنای آموزش مردم صورت بگیرد که  در حال حاضر این کار در سه استان اصفهان ف چهارمحال بختیاری و اخیرا در سمنان انجام شده است و نشان داده که اگر ما برای چگونگی کشف بیماری آموزش دهیم حداقل یک مرحله کلینیکی زودتر سرطان را تشخیص می دهیم.

وی ادامه داد : یک اصطلاحی در این زمینه وجود دارد به نام بقای 5 ساله و 10 ساله که بقای 5 ساله در برخی از کلنیک های تخصصی که در مرکز تحقیقات سرطان ما  وجود دارد معادل آمریکایهاست  یعنی 81 درصد  بیماران 5 سال و حدود 76 درصد 10 سال زنده می مانند . این خیلی رقم خوبی است با وجود اینکه ما در مرحله دیرتری بیماری را تشخیص می دهیم ولی در درمان موفقیم. اما در کل کشور این رقم در حدود 66 درصد است لذا یک نظارت علمی باید در امر تشخیص و درمان سرطان پستان در کل کشور صورت بگیرد که این 66 درصد را  به حدود 80 درصد برسانیم. یعنی 14 درصد از بیماران ما می توانند بیشتر از این عمر کنند.

دکتر اکبری درباره پیشگیری و درمان این بیماری گفت : . پیشنهادی که من برای کشف زود رس دارم معاینه سالانه و ماموگرافی سه سال یک بار که از سن بالای 40 سال باید شروع شود. یادمان باشد ماموگرافی مفهومش این نیست که نجات دهنده است . در بهترین مراکز ماموگرافی حدود 20 درصد را تشخیص نمی دهد. به همین جهت من معاینه را توصیه می کنم.

وی همچنین به بروز این سرطان در مردان اشاره کرد و اظهار داشت : در دنیا یک درصد از  سرطان پستان متعلق به  مردان است  یعنی از هر صد زنی که به سرطان سینه مبتلا می شود یک مرد هم به ان دچار می شود در ایران از هر 100 زن 4 مرد به سرطان پستان مبتلا می شود.که این غیر از ان سرطانی خاص پستان که نامش سرطان مجاری شیری یا سرطان توده میانی پستان. مهمترین علتی که برای مردان شناخته شده عیب های ژنتیکی و ارثی است بنابراین خانواده ای که مرد ی در ان سرطان پستان می گیرد اعضای مونث ان خانواده باید بیشتر مراقب باشند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha