رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فقط 10 درصد معتادان برای درمان اعتیاد خود تمایل دارند و 90 درصد دیگر دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند.

سلامت نیوز: رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فقط 10 درصد معتادان برای درمان اعتیاد خود تمایل دارند و 90 درصد دیگر دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،سعید صفاتیان افزود: با توجه به اینکه در طول سال از هر یکصد تن مبتلا به اعتیاد فقط 10 تن از آنان در درمان باقی می مانند، باید این موضوع به صورت ویژه ارزیابی شود که چرا افراد معتاد تمایل چندانی برای ادامه درمان خود ندارند.


وی با اشاره به وجود 6 هزار مرکز درمانی در کشور تصریح کرد: متاسفانه این مراکز درمانی ضعف شدیدی در فعالیت های خود دارند؛ضمن اینکه برخی از این مراکز به صورت سوری فعالیت می کنند.
صفاتیان اظهارداشت: همچنین تعدادی از مراکز ترک اعتیاد در کشور روانشناس ندارند و فقط با یک پزشک اداره می شوند. این در حالی است که با توجه به اینکه درمان اعتیاد در کشور 10 درصد است نیاز است که مراکز درمانی اعتیاد در کشور مورد ارزیابی قرار گیرند و بسیاری از این مراکز نیز باید از چرخه درمانی اعتیاد حذف شوند. 
معاون درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر اظهارداشت: اکنون پنج درصد مراکز درمانی اعتیاد در کشور فعالیت های علمی انجام می دهند و 95 درصد، نه تنها عضو کانون های سراسری اعتیاد نیستند که خودشان تشکیلاتی مجزا دارند که باید این موضوع نیز بررسی شود. 


**برگزاری 6 هزار کارگاه آموزش غیر ممکن است 
صفاتیان در ادامه به نحوه برگزاری کارگاه های آموزشی توسط کانون های سراسری انجمن های صنفی درمانگران اعتیاد در کشور نیز توضیحاتی ارایه داد و گفت: کانون ها باید مجوز ازوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور داشته باشند تا بتوانند نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی اقدام کنند.
وی برگزاری 6 هزار کارگاه آموزشی در این کانون ها را غیرممکن دانست و افزود: برای برگزاری این گونه کارگاه ها، تصویب کمیته درمان وزارت بهداشت ضروری است . اینکه پیش از این یکی از مسوولان کانون های سراسری از برگزاری 6 هزار کارگاه خبر داد هم باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هیچ مرکزی مجوز برگزاری دوره های آموزشی را ندارد، ادامه داد: مگر چه تعداد افراد در مراکز درمان دوره های آموزشی را فرا گرفته اند تا بتوانند به دیگران آموزش بدهند؟!
صفاتیان تصریح کرد: برای برگزاری یک کارگاه آموزشی در مراکز درمان اعتیاد ابتدا باید این مراکز مجوز ارایه خدمات پیشگیرانه را دریافت کنند و پس از آن کارگاه آموزشی برگزار کنند.
معاون درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: این مراکز باید ماندگاری افراد معتاد را از 10 درصد به بیش از20 درصد برسانند تا بتوانند کارگاه آموزشی برگزار کنند. 
وی ابراز امیدواری کرد علاوه بر توسعه فعالیت های مراکز درمان اعتیاد در کشور بتوانیم ماندگاری معتادان برای درمان را افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha