كسانی كه در یكی دو ساله اخیر گذارشان به بازارهای روز شرق تهران، به ویژه در شهرهای پردیس، بومهن و رودهن افتاده باشد، قطعاً فروشندگانی را كه به عرضه ماهی تازه شمال اهتمام و اشتغال دارند.

آلودگی میكروبی، راز افت قیمت ماهی شمال است!

سلامت نیوز: كسانی كه در یكی دو ساله اخیر گذارشان به بازارهای روز شرق تهران، به ویژه در شهرهای پردیس، بومهن و رودهن افتاده باشد، قطعاً فروشندگانی را كه به عرضه ماهی تازه شمال اهتمام و اشتغال دارند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: كسانی كه در یكی دو ساله اخیر گذارشان به بازارهای روز شرق تهران، به ویژه در شهرهای پردیس، بومهن و رودهن افتاده باشد، قطعاً فروشندگانی را كه به عرضه ماهی تازه شمال اهتمام و اشتغال دارند، دیده‌اند كه بر‌خلاف دیگر حجره‌ها و غرفه‌های مواد غذایی، محصولات خود را با قیمتی باور نكردنی به فروش می‌رسانند‌! اما هر خریداری با شك به تازگی ماهی‌ها، به بررسی آنها می‌پردازد و در همان ابتدا تازگی محصول محرز می‌شود. پس چه رازی در این تضاد فاحش قیمت نهفته است‌؟! بی‌گمان آنچه در این اختلاف قیمت نقش دارد، به بحث اختلاط فاضلاب اماكن ساحلی با آب دریای خزر مربوط است.


چراكه دكتر پروین فرشچی، معاون دریایی سازمان محیط زیست در اولین نشست خبری خود (28فروردین 1393) به وضوح اظهار كرده بود كه 100درصد فاضلاب خانه‌های ساحلی بدون تصفیه وارد دریای خزر می‌شود كه این امر موجب آلودگی میكروبی آبزیان شده و در زنجیره غذایی تأثیر گذاشته است.


 وی از دست رفتن اكوسیستم‌ها را از جمله تبعات ورود فاضلاب‌های خانگی به دریای خزر عنوان كرده و افزوده بود كه جلبرگ‌ها نیز در این آب‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای دارند و بدون شك تداوم این مسئله موجب آلودگی‌های میكروبی خواهد شد و تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در كاهش آبزیان خواهد داشت.


در این رابطه داوود میر‌شكار، ‌مدیر‌كل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست روز چهارشنبه گذشته در خصوص مرگ و میر ماهیان گفته بود از دیگر تهدیدات می‌توان به ورود فاضلاب‌های شهری، صنعتی و زه‌آب‌های كشاورزی به آب‌های ساحلی اشاره كرد كه با كاهش كیفیت آب، شرایط بقا را برای آبزیان دشوار می‌كند و نیز سبب می‌شود كه با ورود مواد مغذی به آب دریاها و مناسب شدن شرایط برای برخی از گونه‌های جلبكی، پدیده «كشند سرخ» رخ داده و به دلیل افت شدید اكسیژن باعث خفگی و مرگ و میر گسترده آبزیان شود كه با تجهیز و كارآمدتر كردن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان‌های ساحلی می‌توان از اختلال در اكوسیستم‌های دریایی خودداری كرد.


گذشته از تمام این موارد، كارشناسان كاهش بسیاری از گونه‌های آبزیان خزر، به ویژه نابودی گونه‌های با ارزش ماهی «ازون برون» كه تا چند سال گذشته تولید‌كننده خاویار مطرح خزر بودند، را حاصل ورود فاضلاب خام به آب‌های خزر می‌دانند.


گرچه این معضل، یعنی ورود و نشت فاضلاب خام تنها مختص به آب‌های خزر نیست و به واسطه ساخت و سازهای غیرقانونی و نادیده گرفتن نص صریح قانون، دور زدن قانون و زمین خواری‌های سواحل چنین مواردی به وقوع می‌پیوندد كه در نهایت آلودگی آب‌های كشور و تبعات بعدی را در پی دارد. در حالی كه قانون به صراحت ساخت و ساز در حریم رود‌ها و دریا‌ها را ممنوع اعلام كرده است. با این اوصاف كوتاهی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در این خصوص كاملاً محرز و مسلم است و این اهمال ورزی‌ها تا به جایی ادامه پیدا خواهد كرد كه فاجعه‌ای ملی به وقوع بپیوندد. تازه در چنین مواقعی است كه مسئولان كشور به یاد مقوله پیشگیری می‌افتند كه اینگونه پیشگیری‌ها حكایت نوشداروی پس از مرگ است !

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha