سلامت نیوز: در روزهای گذشته و در پی مشاهده تلفات چند راس کل و بز در منطقه حفاظت شده هفتاد قله مشکوک به بیماری PPR (طاعون نشخوار کننده کوچک)؛ تیم های بررسی وارد میدان شده و تا کنون در ۳ تیم پایش اقدام به فعالیت کرده اند.

بر اساس اخبار رسیده، وسعت شیوع بیماری در منطقه به شدت بالا و بیش از حد انتظار است و نیازمند توجه و اقدام فوری می باشد به طوری که در کمتر از یک هفته بیش از ۱۰۰ راس تلفات گزارش شده است و هر لحظه به این آمار افزوده می شود. به یقین در صورت عدم اقدام جدی با یک فاجعه زیست محیطی و گونه ای رو به رو خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری اخبار زمین، در همین راستا حمید اخوان، نایب رییس شبکه منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی که روز جمعه ۱۲ تیرماه در گروه پایش و امداد در منطقه هفتاد قله حاضر شد درباره وضع عمومی هفتاد قله و مشاهدات گروه پایش تشکیل شده گفت:

– تا قبل از امروز میزان تلفات رسمی ۱۱۵ عدد بوده است، البته اینها میزان تلفات ثبت شده هستند و گزارشهای غیر رسمی اعدادی بسیار بیشتر از این را بیان میکنند که البته فعلا نه قابل رد و نه قابل تایید هستند، البته مشاهدات امروز را نیز میتوان به آمارهای رسمی قبل اضافه کرد، امروز بدین ترتیب مشاهدات انجام شد که نفرات به گروههای مختلف ۳-۴ نفره تقسیم شدند و به نواحی مختلف منطقه اعزام شدند و هم کار پاکسازی و هم کار پایش را انجام دادند که هر گروه نیز یک فرم مستند سازی و گزارش به همراه داشت که موارد را یادداشت کند.

اخوان درباره ارگان های ورود کرده به میدان بیان داشت : تا کنون به غیر از اداره کل محیط زیست فقط اداره دامپزشکی وارد عرصه عمل شده است و در اقدامات همکاری میکند. اقدامات شامل واکسیناسیون دامهای منطقه، پاکسازی منطقه از لاشه ها( دفن بهداشتی و یا معدوم کردن و سوزاندن)، ضد عفونی کردن منطقه و آبشخورها و نمونه برداری و آزمایش و … بوده است.

وی درباره مشارکت سمن های استان مرکزی نیز گفت : حدود ۲۰ نفر از سازمانهای مردم نهاد در این برنامه مشارکت کردند، که ۱۱ نفر از موسسه سبزاندیشان اراک ۷ نفر از موسسه دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه و ۲ نفر داوطبی آزاد بودند که در گرووهای مختلف تقسیم و به منطقه اعزام شدند.

حمید اخوان با توجه به بررسی کارشناسی در این باره اضافه کرد : وسعت شیوع بیماری تقریبا به محدوه کل منطقه حفاظت شده است و نمیتوان محدوده دقیقی را برای آن ترسیم کرد، به خصوص به دلیل ویژگی های خاص این حیوانات و زیستگاههای آنها که اکثرا یا در صخره ها و یا در ارتفاعات قرار دارند، پراکندگی آنها به شدت زیاد و قابلیت کنترل و هدایت آنها و قرنطینه کردنشان به شدت کم و یا بهتر بگویم ناممکن است، ولی مسئله ای که حائز اهمیت است این است که این حیوانات و به خصوص آنهایی که بیمار هستند با تعداد و تمرکز بیشتری در محدوده آبشخورها حضور دارند و تلفات میدهند، چراکه نیاز آنها به آب بیش از قبل شده و همچنین توان بدنی لازم برای رفتن به فواصل خیلی طولانی و ارتفاعات را ندارند لذا شاهد تعداد لاشه های بیشتری در نزدیکی این نواحی بودیم.

وی ادامه داد : در مورد اقدامات هشدار دهنده، در مراحل ابتدایی شاید آنگونه که باید این اطلاع رسانی انجام نشده باشد ولیکن اکنون دیگر همه از این بحران و خطرات آن اطلاعات دارند، اما باز هم به دلیل برخی محدودیت ها و قابلیتهای خاص منطقه مثل آبشخورهای مشترک و دامهای غیرمجاز و . … امکان تشدید خطر وجود دارد.

اخوان در پاسخ به این سوال که روش مبارزه و فعالیت در منطقه به چه صورت است اظهار داشت: همانطور که گفته شد به دلیل ویژگی های این حیوانات و زیستگاهای آنها ، امکان خیلی از اقدامات حفاظتی دیگری که مثلا برای حیوانات دیگری مثل آهو و … انجام میشود و حیوانات را هدایت به منطقه ای محدود میکنند و در نهایت جداسازی و کنترل و درمان واکسیناسیون و .. را انجام میدهند وجود ندارد و اقدامات کنونی محدود به ضدعفونی کردن آبشخورها، پاکسازی منطقه از لاشه ها با دفن بهداشتی و یا سوزاندن و…. و همچنین واکسیناسیون دامهای منطقه و کنترل محدوده از ورود دام و… باشد ولیکن اقدامات دیگری نظیر ضدعفونی کردن هوای منطقه با هواپیما و مواد مخصوص، و یا کنترل و گرفتن حیوانات بیمار در نزدیکی های آبشخور به طرق مختلف و … نیز پیشنهاد شده است که امیدوارم امکانات لازم برای پیشنهادها و راه حلهایی که امکان پذیر است فراهم آید و اقدامی نباشد که امکان پذیر باشد و ما انجام نداده باشیم.

در پایان اینکه هفتاد قله هم اکنون و بدون هیچ اتلاف وقتی برای تشکیل جلسات پیاپی و بازرفتن راه های رفته، نیازمند کمک رسانی و همکاری تمامی ادارات شهرستانی و استانی و حتی کشوریست پیش از آنکه دیر شود و تنها افسوس و ای کاش نتیجه بی توجهی به این مهم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha