شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹

وکیل پایه یک دادگستری، می‌گوید: «خلأ قانونی در بحث مواد مخدر و خرده‌فروشان وجود ندارد. باید این را باور داشت که با افزایش مجازات نمی‌توان جلوی جرم را گرفت.»

سلامت نیوز:وکیل پایه یک دادگستری، می‌گوید: «خلأ قانونی در بحث مواد مخدر و خرده‌فروشان وجود ندارد. باید این را باور داشت که با افزایش مجازات نمی‌توان جلوی جرم را گرفت.»

انگار نه انگار که مقداری مواد همراهش دارد و بدتر از آن اسلحه‌ای که بر کمرش خودنمایی می‌کند. هر روز سر ساعت مشخصی با موتورش وارد دره فرحزاد می‌شود و مشتری‌هایش هم که سر همان ساعت درد خماری به استخوان‌هایشان فشار می‌آورد، برای خرید انتظارش را می‌کشند. حضور غریبه‌ها در این منطقه آنقدر تو ذوق می‌زند که وقتی وارد دره فرحزاد می‌شوی همه از معتاد تا موادفروش با تعجب نگاهت می‌کنند.


پلیس بارها در این منطقه طرح پاکسازی را اجرا کرده، اما انگار نه حضور پلیس و نه طرح‌ها مانعی برای فروش و مصرف مواد در این منطقه نمی‌شود.
البته در این بین نیروی انتظامی معتقد است که طرح‌ها به بهترین شکل اجرا می‌شود، اما قوه قضائیه با توجه به کمبود فضا و نواقص قانونی، ناچار به رها کردن موادفروشان می‌شود.
مدت‌هاست که حسین ساجدی‌نیافرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از وجود خلأ قانونی در بحث مبارزه با خرده‌فروشان گله دارد و سرهنگ محمد بخشنده، رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت هم در مورد خرده‌فروش‌های تهران گفته است 80 تا 90 درصد خرده‌فروشان مواد مخدر در کمتر از 24 ساعت پس از دستگیری آزاد می‌شوند.

 خلأ قانونی وجود ندارد
در بحث مبارزه با خرده‌فروشان خلأ قانونی وجود ندارد و این یک بهانه است که هر بار مسئولان این موضوع را مطرح می‌کنند.
غلامرضا طیرانیان، وکیل پایه یک دادگستری، می‌گوید: «خلأ قانونی در بحث مواد مخدر و خرده‌فروشان وجود ندارد. باید این را باور داشت که با افزایش مجازات نمی‌توان جلوی جرم را گرفت.»
او با بیان اینکه بسترهای جرم را باید محدود کرد، می‌افزاید: «معتقدم اینکه پلیس فکر می‌کند وقتی فردی را دستگیر و به قوه قضائیه معرفی می‌کند باید سخت‌ترین مجازات‌ها برای او در نظر گرفته شود، تصور غلطی است.»
طیرانیان معتقد است به جای اینکه مجازات‌ها را سنگین کنیم، باید فضایی که به‌راحتی در آن جرمی مانند فروش مواد مخدر انجام می‌شود را محدود کرد، نه اینکه مجازات‌ها را سخت‌تر کرد. او بر این باور است که اگر قانون مبارزه با مواد مخدر هم تغییر کند، تنها می‌تواند برای مدتی کوتاه باعث کاهش 10 درصدی مصرف و فروش مواد مخدر شود. قطعا بعد از مدتی بازهم به همین روال بازمی‌گردد.
طیرانیان تاکید می‌کند: «تجربه نشان داده است اعدام هم که بالاترین حکم برای موادفروشان است نتوانسته جلوی افزایش این موضوع را بگیرد. بنابراین به جای اعتراض به قوه قضائیه به دلیل اینکه چرا احکام سنگینی برای خرده‌فروشان صادر نمی‌کند و آنها را خیلی زود آزاد می‌کند، باید دنبال محدود کردن بسترهای توسعه موادمخدر بود.»
گرچه این حقوقدان به بسترهای اعتیاد و خرده‌فروشی مواد مخدر تاکید می‌کند، اما از سوی دیگر در حالی که اراده‌ای قوی و منسجم برای از بین بردن ریشه‌‌های اعتیاد وجود ندارد، وجود مکان‌های مشخص خرده‌فروشی مواد مخدر و ایجاد باندهای محله‌ای مافیایی، دسترسی معتادان به مواد مخدر را راحت کرده و خیال خرده‌فروشان نیز راحت است که در کمتر از 24 ساعت پس از دستگیری آزاد خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha