مطالعات جدید نشان می دهد کمبود ویتامین D باعث ایجاد نرمی استخوان شده و در احتمال خطر ابتلا به بیماری های دیابت نوع ۲، چاقی، بیماری های قلبی و آنفلوانزا تاثیر به سزایی دارد.

سلامت نیوز:مطالعات جدید نشان می دهد کمبود ویتامین D باعث ایجاد نرمی استخوان شده و در احتمال خطر ابتلا به بیماری های دیابت نوع ۲، چاقی، بیماری های قلبی و آنفلوانزا تاثیر به سزایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، وجود ویتامین D در بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه جذب کلسیم در بدن به وسیله این ویتامین انجام گرفته و در نتیجه به استخوان سازی کمک می کند و در صورت کمبود و فقدان این ویتامین، عارضه نرمی استخوان ایجاد می شود که بسیار خطرناک است.
پژوهش های جدید همچنین نشان می دهد افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می برند، بدون در نظر گرفتن اضافه وزن شان، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری دیابت هستند.
محققان «انجمن غدد درون ریز» که این تحقیق را انجام داده اند، معتقدند افرادی که فاقد ویتامین D در بدن خود هستند به احتمال زیاد از بیماری های متابولیکی همچون دیابت نوع ۲، پیش دیابت و چاقی رنج می برند. در حقیقت به اعتقاد این پژوهشگران به نوعی می توان یکی از علل اصلی اینگونه بیماری ها را کمبود ویتامین D تلقی کرد.


لازم به ذکر است که بیماری پیش ‌دیابت وضعیتی است که در آن اگرچه قند خون تا حدودی بالاست ولی بیمار از همه ملاک های بیماری دیابت برخوردار نیست.
طبق برآورد محققان حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان از کمبود ویتامین D رنج می برند که علت آن قرار نگرفتن در معرض نور خورشید است. از این رو می توان گفت نور خورشید یکی از منابع طبیعی ویتامین D است که افراد باید به آن اهمیت دهند.
همچنین کمبود ویتامین D منجر به تشدید برخی از بیماری ها شده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.


بیماری های قلبی - عروقی
کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را تا ۶۲ درصد افزایش می دهد. مطالعات جدید نشان می دهد کمبود ویتامین D همانند عواملی چون سیگار کشیدن، کمبود فعالیت های بدنی و سایر عوامل موثر در بیماری های قلبی - عروقی، به طور قابل توجهی باعث افزایش احتمال خطر ابتلا به این بیماری های کشنده می شود.


آنفلوانزا
فقدان ویتامین D در بدن می تواند باعث عود مجدد سرماخوردگی و افزایش عفونت تنفسی شود چرا که این ویتامین نقش مهمی در فعال کردن سلول های سیستم ایمنی بدن داشته تا بتوانند به مقابله عفونت بپردازند.


کم خونی
کمبود هموگلوبین در خون باعث ایجاد بیماری کم خونی می شود و مطالعات انجام شده توسط محققان مرکز کودکان جانز هاپکینز نشان می دهد افرادی که سطح هموگلوبین خونشان پایین است از کمبود ویتامین D نیز رنج می برند. اگر چه هنوز نقش دقیق ویتامین D و کم خونی در حال بررسی و پژوهش است اما شواهد و دلایل کافی وجود دارد که نشان دهنده ارتباط مستقیمی بین بیماری کم خونی و کمبود ویتامین D است.


آسیب های مغزی
پژوهش های انجام شده توسط محققان دانشگاه کنتاکی نشان می دهد کمبود ویتامین D می تواند به برخی از پروتئین های مغز موش ها آسیب زند. این تحقیقات نشان می دهد که فقدان این ویتامین بر وضعیت اکسایشی مغز، عملکرد شناختی و قدرت حافظه تاثیر منفی می گذارد.


ناباروری
پژوهش های انجام شده توسط پزشکان اتریشی مشخص می کند که ویتامین D باعث تحریک تولید هورمون مردانه تستوسترون و هورمون زنانه پروژسترون می شود، در نتیجه کمبود این ویتامین باعث اختلال در تولیدمثل می شود. محققان معتقدند که پیاده روی روزانه در معرض نور خورشید به تقویت سلامت باروری کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha