پژوهشی تازه در آمریکا نشان داده است که دادن امکان چُرت زدن نیمروز به کارکنان، علاوه بر تضمین سلامت جسمی و روانی بیشتر، بازدهی کار آنها را بالا می‌برد و ایمنی در محل کار را نیز بیشتر می‌کند.

سلامت نیوز: پژوهشی تازه در آمریکا نشان داده است که دادن امکان چُرت زدن نیمروز به کارکنان، علاوه بر تضمین سلامت جسمی و روانی بیشتر، بازدهی کار آنها را بالا می‌برد و ایمنی در محل کار را نیز بیشتر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، پژوهشگران دانشگاه میشیگان در تحقیق تازه خود به شرکت‌هایی که قصد بالا بردن بهره‌وری کارکنان خود را دارند، توصیه کرده است که به آنها وقت و امکان یک چرت نیمروزی را بدهند.

به گزارش futurity.org پژوهشگران خواب کوتاه میان روز را یک استراتژی مؤثر برای مقابله با رفتارهای وسواسی اجباری و تقویت میزان شکیبایی افراد و جلوگیری از عصبانیت آنها ذکر کرده‌اند. چرت زدن افراد همچنین راه ارزان و آسانی برای افزایش ایمنی در محل کار عنوان شده است. بر اساس این گزارش، به مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها توصیه شده است که با افزایش زمان استراحت و در دسترس قرار دادن بالشتک‌هایی برای چرت زدن کارکنان، بهره‌وری را بیشتر کنند و از رفتارهای پرخاشگرانه و بیقراری آنها بکاهند.

در این پژوهش که نتایج آن در ژورنال آنلاین Personality and Individual Differences منتشر شده است، تأثیر یک چرت کوتاه روزانه مورد آزمون قرار گرفته است. 40 داوطلب در سنین بین 18 تا 50 سال انتخاب شدند و ملزم به رعایت یک برنامه خواب دقیق به مدت سه شب پیش از آزمایش شدند.

سپس در طول آزمایش این افراد ملزم به انجام کارهایی در مقابل رایانه شدند و پرسشنامه‌هایی در مورد وضعیت خواب‌آلودگی و خلق و خویشان را پر کردند. به تعدادی از این افراد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند در زمان استراحت 60 دقیقه‌ای امکان چرت زدن داده شد و به بقیه فیلمی ویدئویی در مورد طبیعت نمایش داده شد و علاوه بر بازرسی دقیق و ثبت لحظه به لحظه رفتار آنها، همان پرسشنامه اول پس از پایان آزمایش داده شد.

نتیجه آزمایش نشان داد که افرادی که چرت زده بودند حاضر به صرف زمان بیشتری برای حل یک مسأله بودند و افرادی که امکان آن را نداشتند، از بردباری کمتری برخوردار بودند. همچنین افرادی که توانسته بودند بخوابند، کمتر احساس اجبار می‌کردند.

به گفته جنیفر گلدشمید، دانشجوی دکترای دپارتمان روانشناسی دانشگاه میشیگان و نگارنده مقاله پژوهشی این گروه، آزمایش اخیر در تکمیل آزمایش‌های پیشین در مورد نتایج منفی محرومیت از خواب، نشان داده است که تمدید ساعات بیداری جلوی کنترل واکنش‌های عاطفی منفی را می‌گیرد.

این پژوهشگر می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که چُرت زدن می‌تواند وقفه مفیدی در فعالیت افرادی که لازم است برای مدت‌های طولانی بیدار بمانند، فراهم بیاورد و قابلیت تحمل آنها را برای انجام وظایف دشوار یا اضطراب‌آور افزایش بدهد.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha