یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 153996

مصرف بیش از یك یا دو بار در هفته این محصولات مخصوصا برای بدن‌هایی كه زمینه سرطان و بیماری‌های متابولیسمی در خانواده‌شان وجود دارد، خطرناك‌تر است و كمك می‌كند زودتر به این بیماری‌ها دچار شوند.

سلامت نیوز:مصرف بیش از یك یا دو بار در هفته این محصولات مخصوصا برای بدن‌هایی كه زمینه سرطان و بیماری‌های متابولیسمی در خانواده‌شان وجود دارد، خطرناك‌تر است و كمك می‌كند زودتر به این بیماری‌ها دچار شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، «فقط ساندویچ‌های سرد موجود است» از دو هفته پیش كه ماه رمضان شروع شد، این جمله روی در همه فست‌فودی‌ها و اغذیه فروشی‌ها خودنمایی می‌كند. همه هم می‌دانند غذای سرد چیست؛ ساندویچ سوسیس یا كالباس با كاهو، خیارشور و ... بعضی‌ها كه تعدادشان امسال زیادتر هم شده است، مجبورند برای سیر كردن شكم‌شان یا دست به آشپزی زده یا روی به ساندویچ‌های آماده بیاورند. شاغلان، معمولا مشتری پر و پاقرص این وعده خوشمزه و مضر هستند. بعضی‌ها حتی از 30 روز ماه رمضان،بیشتر از 20روزش را سوسیس و كالباس می‌خورند. حتی صدای درون‌شان می‌گوید :اشكال ندارد، بعد از ماه رمضان دیگر نمی‌خورم» اما نمی‌دانند این ندای درون،  همان كودك درونی است كه تمام درس‌ها را تلنبار می‌كرد برای شب امتحان آخرش هم می‌رفت و كل امتحان را مورد لطف قرار می‌داد! از زمانی كه سوسیس و كالباس به وجود آمد تا به امروز، مدام در گوش‌مان می‌خوانند كه این مواد به اصطلاح پروتئینی، سرطان‌زا هستند. نیترات موجود در این محصولات، در بدن انباشته شده و باعث بروز سرطان می‌شود. حالا تصورش را بكنید در طول یك ماه، با فاصله زمانی بسیار كم، مصرف بالا برود. آن‌وقت دیگر خدا می‌داند و بدن بخت برگشته. با دو نفر از متخصصان تغذیه گفت‌وگو كردیم تا اگر حرف ما را قبول ندارید، حداقل میزان مضر بودن این مواد غذایی را از زبان آنها بشنوید.


  نخورید، چاق می‌شوید
«سوسیس و كالباس چه در ماه رمضان چه غیر از آن مصرف شود، چاقی را افزایش می‌دهد. این دست از مواد غذایی جزو خوراكی‌های پركالری هستند، یعنی در واحد حجم، كالری بیشتری دارند. اگر شما بخواهید با سوسیس و كالباس خودتان را سیر كنید باید مقدار بیشتری از این مواد را نسبت به نان یا برنج مصرف كنید. برای همین كالری‌ای كه بدن‌تان دریافت می‌كند خیلی بیشتر است. این انباشته شدن كالری باعث افزایش وزن و اضافه وزن می‌شود.» اینها صحبت‌های دكتر محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه است. او كه خودش دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران است خوب می‌داند كه كالری بیشتر در چه چیزی بیشتر وجود دارد. او می‌گوید فرد بلافاصله بعد از ماه رمضان با یك بار روی ترازو رفتن این اضافه وزن را تجربه می‌كند.
اضافه وزن و چاقی خودش می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی چون فشار خون، دیابت، مشكلات ارتوپدی مثل كمردرد و زانودرد، انواع سرطان‌ها و حتی ایست تنفس در خواب شود.


  فشار خون بالا می‌رود
دلیل بعدی برمی‌گردد به میزان نمك موجود در این مواد غذایی. شاید متوجه نشوید اما آن‌قدر نمك‌شان زیاد است و حجمی هم كه مصرف می‌شوند، بالاست كه كلا كلیه‌تان را از كار می‌اندازد. دكتر حمید مسچی، متخصص تغذیه و بهداشت به« قانون» می‌گوید: «بدن می‌تواند حجم بالای مصرف سوسیس و كالباس را تحمل كند اما از نظر اصول تغذیه كار بسیار غلطی است. سوسیس و كالباس از نوع درجه یك، باكیفیت و با درصد گوشت بالا هم حداكثر هفته‌ای یك یا دو بار باید مصرف شود. موضوع اینجاست كه در سیستم بدن علاوه بر اینكه كالری بالایی دارد، می‌تواند چربی خون را هم بالا ببرد و به دلیل مواد افزودنی، اصلا مورد تایید مشاوران و كارشناسان تغذیه نیست. اینكه ما مجبور شویم هر روز سوسیس وكالباس بخوریم در دراز مدت ایجاد اشكال می‌كند. هم می‌تواند چربی خون را بالا ببرد و هم كالری بالایی به بدن وارد می‌كند و نمك زیادش كه وارد خون می‌شود، فشار خون را بالا می‌برد.» هاشمی هم می‌گوید: «در تركیب سوسیس و كالباس نمك زیادی وجود دارد كه مصرف زیاد نمك زمینه‌ساز فشار خون یا سنگ كلیه می‌شود.»


  چربی‌های غیراشباع و نیترات
«چربی‌های موجود در این محصولات معمولا چربی‌های غیراشباع هستند و تجمع‌شان در بدن خطرناك است.» هاشمی می‌گوید علاوه بر چربی‌های غیراشباع، مواد نگهدارنده این محصولات هم بسیار خطرناك هستند: «سوسیس و كالباس دارای یكسری مواد نگهدارنده با عنوان نیترات‌ها هستند كه تجمع‌شان در بدن در درازمدت باعث بروز یكسری بدخیمی‌ها و سرطان می‌شود. اگر یك ماه پشت سر هم از این مواد استفاده شود قطعا خطرات بیشتری وجود دارد. نیترات موجود در این محصولات، زمینه‌ساز بروز سرطان است. میزان سدیم و نمكی كه در تركیب این خوراكی‌ها به كار رفته زمینه‌ساز بروز فشار خون است كه خودش سكته قلبی را به دنبال دارد.» قطعا پیامدهای مصرف بیشتر، زودتر بروز می‌كند. یعنی اگر قرار باشد فرد با خوردن یك یا دوسال سوسیس و كالباس به مشكلی اینچنینی بربخورد با مصرف این یك ماه سریع‌تر به مشكل می‌خورد. مسچی هم معتقد است شاید در كوتاه مدت اثری نبینیم اما در دراز مدت یقیا اثر مخربی دارد كه سال‌های بعد خودش را نشان می‌دهد.


  چه چیزی جایگزین كنیم؟
مصرف بیش از یك یا دو بار در هفته این محصولات مخصوصا برای بدن‌هایی كه زمینه سرطان و بیماری‌های متابولیسمی در خانواده‌شان وجود دارد، خطرناك‌تر است و كمك می‌كند زودتر به این بیماری‌ها دچار شوند. علاوه‌بر آن كسانی كه سابقه فشار خون در خانواده‌شان وجود دارد، بهتر است این مواد را استفاده نكنند.» مسچی توصیه می‌كند به جای استفاده از سوسیس و كالباس، چیزهای دیگری استفاده كنند مثل تخم‌مرغ و چیزهایی از این دست: «به‌نظر من حتی اگر به جای مصرف سوسیس و كالباس، هفته‌ای دو بار هم تخم مرغ بخورند خیلی بهتر است. حتی از بسته‌بندی‌های مرغ و ماهی هم می‌توانند استفاده كنند باز هم بهتر است. گرچه توصیه ما به استفاده از مواد تازه است ولی اگر در ماه رمضان مجبور شدند از این مواد استفاده كنند، می‌توانند دو روز كنسرو حبوبات مثل لوبیا چیتی، دو روز تخم مرغ، دو روز خوراك مرغ و یك روز هم سوسیس یا كالباس مصرف كنند. مردم باید سعی كنند سوسیس و كالباس حتی با كیفیت بالا را هم هفته‌ای یك یا دو بار بیشتر مصرف نكنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha