پیشنهاد كمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر اخذ حق سرانه بیمه‌ای متناسب با میزان درآمدها به تصویب كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسید.

دكتر حسن امین لو، معاون پارلمانی وزارت بهداشت، در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه بدین ترتیب مقرر شد كارمندان شاغل و بازنشسته باید 7 درصد حقوق و مزایای مستمر خود را به عنوان حق بیمه درمان پرداخت كنند، افزود: از این میزان 25/5 درصد را دولت پرداخت و 75/1 درصد از حقوق كارمند كسر می‌شود.

وی، ادامه داد: در این روش از حقوق افرادی با میزان درآمد كم حق بیمه كمتری و از حقوق افراد با میزان درآمد مناسب حق بیمه بیشتری كسر می‌شود؛ اما درعین حال از امكانات بهداشتی درمانی یكسانی برخوردار می‌شوند؛ این یعنی عدالت در سلامت.

معاون پارلمانی وزارت بهداشت، با بیان این كه در این روش متوسط پرداختی كارمندان اندكی افزایش می‌یابد، گفت: بدین ترتیب بار مالی صندوق‌های بیمه‌ای از طریق منابع عمومی و دولتی تامین می‌شود.

دكتر امین لو با بیان این كه با این روش، پیش بینی می‌شود سرانه بهداشت و درمان هر ایرانی به حدود 10 هزار تومان افزایش یابد، افزود: این در حالی است كه در بودجه پیشنهادی 88 سرانه شش هزار و 500 تومان پیش بینی شده بود.

وی، با بیان این كه در سال 88 حق سرانه برخلاف گذشته برای همه ایرانیان یكسان نیست، گفت: پیشتر همگی به طور یكسان شش هزار و 500 تومان پرداخت می‌كردند اما با 10 هزار تومانی شدن متوسط سرانه، وضعیت كارمندان تغییر چندانی نخواهد داشت.

معاون پارلمانی وزیر بهداشت، با بیان این كه تاكنون سالیانه حق سرانه تعیینی از سوی شورای عالی بیمه به دولت پیشنهاد و دولت حق سرانه را برای سال 87، 5 هزار و 400 تعیین و برای سال 88، 6 هزار و 500 تومان پیش بینی كرد، افزود: این سرانه برای همه اقشار و با هر درآمدی یكسان بود كه با اصول بیمه‌ای تناسبی نداشت.

دكتر امین لو، توضیح داد: براساس اصول بیمه‌ای باید حق سرانه افراد متناسب با میزان درآمد‌ها باشد، اما برخورداری از خدمات به طور یكسان. چون این به معنای واقعی عدالت در سلامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha