وزارت بهداشت توصیه كرد: چنانچه به امارات متحده عربی (دبی، شارجه، ابوظبی) سفر می‌كنید، از به همراه بردن داروهای آرام بخش مانند داروهای دیازپام، اگزازپام، لورازپام و...، داروهای مسكن كدئین دار (مانند استامینوفن كدئین، اکسپکتورانت کدئین) و تركیبات روانگردان جداً اجتناب كنید. براساس قوانین این كشور، متهمین به حمل این داروها با مجازات سنگینی مواجه خواهند بود.

در ایام تعطیلات نوروزی دسترسی به داروخانه‌های روزانه به علت تعطیلی مقدور نیست اما همیشه داروخانه‌های شبانه روزی و برخی داروخانه‌هایی كه ملزم به باز بودن داروخانه به صورت شیفت از پیش تعیین شده می‌باشند، قابل دسترسی هستند.

چنانچه شما و یا بستگانتان، دارویی را به صورت مرتب مصرف می‌كنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات و ضمن سفر در اختیار دارید. چون بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای بیماری‌های قلبی، داروهای ضد افسردگی و اختلالات روانی، داروهای ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسكن و همچنین آنتی بیوتیك ها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را با مشكل مواجه خواهد كرد.

برپایه این گزارش، چنانچه ضمن حركت اتومبیل، قطار، كشتی و یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، به خاطر داشته باشید با مصرف 1 یا 2 قرص 50 میلی گرمی دیمن هیدرینات، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تكرار یك قرص هر 4 تا 6 ساعت یكبار در طی سفر، می‌توان عوارض ناشی از حركت، تهوع و سرگیجه را برطرف كرد. باید توجه داشت كه در طول 24 ساعت نباید بیشتر از 8 عدد قرص مصرف شود (در صورت بارداری یا شیردهی، با داروساز یا پزشک مشورت كنید).

چنانچه به برخی از كشورهای آفریقایی و یا آسیایی سفر می‌كنید مطمئن شوید كه آیا تزریق واكسن خاصی پیش از سفر مورد نیاز است یا خیر. جهت پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های گرم و مرطوب، پشه بند، حشره‌كش‌های خانگی و یا پماد و اسپری دافع حشرات همراه داشته باشید. به همراه داشتن جعبه كمك‌های اولیه خصوصاً در مورد خانواده كه فرزند خردسال دارند، همچنین همراه داشتن پوشک، شیرخشك شیرخوار، درجه تب، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر، شربت سرماخوردگی، قطره و یا شربت مولتی ویتامین و آهن و دیگر داروهایی كه كودك در حال مصرف می باشد در طی سفر ضروری است.

بر پایه این گزارش، نحوه نگهداری داروها را از دكتر داروساز، هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه بپرسید و هیچ گاه داروهای خود را در اتومبیلی كه زیر نور آفتاب پارك شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل قرار ندهید. داروهای یخچالی را در ظروف مخصوص خنك كننده حمل كنید. در خصوص بیماران دیابتی كه انسولین تزریق می‌كنند توجه به موارد زیر در هنگام سفر براساس توصیه های مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران، ضروری است:

فراهم نمودن انسولین و داروهای مصرفی و سرنگ برای تمام مدت سفر، همراه داشتن دستگاه یا نوار كنترل قند خون، قند حبه‌ا‌ی، نبات، بیسكوئیت و آب میوه برای درمان كاهش احتمالی قند خون، میان وعده مناسب (مانند میوه و ساندویچ كوچك).

در خصوص بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بهتر است دستگاه فشارسنج و داروهای مصرفی همراه بیمار باشد و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی چرب خودداری شود. هموطنان در صورت نیاز می‌توانند سوالات خود را در زمینه اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت، نحوه مصرف صحیح داروها، تداخل مصرف همزمان داروها با هم و با مواد غذایی، مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، سازگاری و نحوه اختلاط داروهای تزریقی، مسمومیت با داروها، سموم و مواد شیمیایی، گیاهان و گازهای سمی، گزیدگی‌ها با موضوعات ذیل و با کارشناسان مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن شبانه روزی 09646 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha