احتمالا می‌دانید بهترین روش هم برای رسیدن به تناسب اندام، اصلاح سبک زندگی یعنی مصرف به اندازه غذاهای سالم، پرهیز از خوراکی‌های پرکالری و چرب و افزایش تحرک روزانه است، اما کم نیستد افرادی که دنبال میانبرهای لاغری می‌گردند و یکی از روش‌هایی که بتازگی مد شده و سر و صدای زیادی هم کرده، روش لیپوماتیک یا همان پیکرتراشی است.

سلامت نیوز: احتمالا می‌دانید بهترین روش هم برای رسیدن به تناسب اندام، اصلاح سبک زندگی یعنی مصرف به اندازه غذاهای سالم، پرهیز از خوراکی‌های پرکالری و چرب و افزایش تحرک روزانه است، اما کم نیستد افرادی که دنبال میانبرهای لاغری می‌گردند و یکی از روش‌هایی که بتازگی مد شده و سر و صدای زیادی هم کرده، روش لیپوماتیک یا همان پیکرتراشی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، تا چه حد درباره لیپوماتیک اطلاعات دارید؟ پیش از هر اقدامی برای کاهش وزن باید بفهمید وزن ایده‌آل شما چقدر باید باشد؟

چقدر اضافه وزن دارید؟

روش‌های متعددی برای محاسبه وزن ایده‌آل وجود دارد، ولی اندازه‌گیری شاخص توده بدن یا همان BMI روشی کاربردی‌تر است که اتفاقا برای تشخیص اختلالات وزنی هم به کار گرفته می‌شود. در این روش وزن (به کیلوگرم ) را به مجذور قد (به متر) تقسیم می‌کنیم و عدد به دست آمده به این ترتیب قابل تفسیر است:

ـ کمتر از 5‌‌‌/‌‌‌18: کم وزن

ـ 5‌‌‌/‌‌‌18تا 25: وزن طبیعی

ـ 25 تا 30: اضافه وزن

ـ 30 تا 35: چاقی متوسط

ـ 35 تا 40: چاقی زیاد

ـ بیشتر از 40: فوق‌العاده چاق

اگر اضافه وزن ندارید خوشا به سعادتتان اما در صورتی که چاق هستید باید با رژیم و ورزش، وزنتان را کم کنید و تقریبا هیچ روشی جز این برای لاغر شدن شما مناسب نیست. اگر هم در گروه افراد فوق‌العاده چاق قرار می‌گیرید علاوه بر رژیم و ورزش پزشک ممکن است گزینه جراحی مثل گذاشتن بالون داخل معده یا حلقه دور معده کوچک کردن معده شامل پلیسه و اسلیو معده، کوتاه کردن روده شامل بای‌پس معده را به شما پیشنهاد کند. حالا این پرسش مطرح می‌شود روش‌هایی مثل لیپوماتیک و لیپوساکشن به چه دردی می‌خورند؟

دکتر مهران کریمی‌پور، جراح عمومی و فلوشیپ جراحی چاقی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: لیپوماتیک، روشی است که به کمک امواج اینفراسونیک سلول‌های چربی از هم جدا می‌شوند، به‌ حالت مایع درمی‌آیند و در نهایت به کمک لوله‌های باریکی از بدن خارج خواهند شد.

تفاوت لیپوماتیک با لیزر لیپولیز

به گفته دکتر کریمی‌پور، در روش لیزر لیپولیز، بافت‌های چربی ذوب می‌شود و جراح آنها را از بدن فرد خارج می‌کند. این چربی‌ها برخلاف روش لیپوماتیک دیگر قابل‌ استفاده نیستند و دور ریخته می‌شوند. در عین حال، لیپوماتیک به ‌دلیل پایین بودن میزان خونریزی بیمار، روش بسیار ایمن‌تری نسبت به لیپولیز به حساب می‌آید. از طرفی چون هیچ‌ حرارتی تولید نمی‌شود خطر سوختگی پوست هم وجود ندارد. همچنین چربی‌های خارج‌ شده (به دلیل حرارت ندیدن) در صورت لزوم می‌توانند به قسمت‌هایی از صورت و بدن فرد تزریق شوند؛ مثلا برای پر کردن خط اخم یا خطوط خنده مورد استفاده قرار بگیرند. در این میان، لیپوساکشن از جمله روش‌های قدیمی لاغری است و خارج کردن چربی‌ها در هر جلسه بسیار کمتر از لیپولیز و لیپوماتیک است. یکی از مهم‌ترین معایب لیپوساکشن نیز افتادگی پوست به‌ دلیل تخلیه بافت چربی زیرپوستی است؛ در حالی که دیگر روش‌های گفته شده بویژه لیپوماتیک نه‌تنها چنین عارضه‌ای ندارد، بلکه باعث سفت‌تر شدن پوست می‌شوند.

لاغری با لیپوماتیک

دکتر کریمی‌پور به تبلیغاتی درباره لیپوماتیک اشاره می‌کند که نه‌تنها واقعی نیستند، بلکه بسیار عجیب و غریب‌اند. این جراح عمومی می‌گوید: استفاده از این روش به افراد چاق یا دارای اضافه وزنی که با رژیم و ورزش می‌توانند به تناسب اندام برسند اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین کاهش وزن 10 12 و 15 کیلو در یک جلسه لیپوماتیک ـ که برخی پزشکان سودجو درباره آن حرف می‌زنند ـ هیچ توجیه علمی ندارد. به عبارتی لیپوماتیک مناسب افرادی است که چاقی موضعی در غبغب، بازو، شکم، ران، باسن، بغل پا، کتف و... دارند و با ورزش و رژیم چربی‌هایشان آب نمی‌شود یا ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا کمی نتیجه بگیرند، پس لیپوماتیک برای کاهش سایز بیمار است نه کاهش وزن. حتی استفاده از این روش برای رفع چربی‌هایی با وسعت بالا در یک جلسه هرگز توصیه نمی‌شود.

شناسایی عوارض خطرناک

اگر کاندیدای لیپوماتیک بدرستی شناسایی شود و پزشک هم در کارش متبحر با‌شد، تقریبا هیچ عارضه خطرناکی ایجاد نخواهد شد. اما در صورتی که پزشک از تجربه کافی برخوردار نباشد، متاسفانه عوارضی مثل غیرقرینگی اندام‌ها مثلا ران‌ها، گودرفتگی‌های غیرطبیعی، جمع شدن مایعات زیرپوست، خطر بروز عفونت بیمارستانی و... ایجاد می‌شود. در مورد همه افراد هم درد مختصر بویژه هنگام ماساژدرمانی، خروج خونابه از نقاط سوراخ شده و کبودی وجود دارد و جای نگرانی نیست. البته افراد مبتلا به فشارخون بالا، بیماران قلبی و عروقی و افراد مبتلا به دیابت باید قبل از انجام لیپوماتیک با پزشک معالج‌شان مشورت کنند، چون درست است که کم‌ شدن حجم و توده چربی بویژه در ناحیه شکم، وضع سلامت این افراد را بهتر می‌کند، اما می‌تواند خطرناک هم باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha