مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از آغاز تدوین برنامه مدیریت زیست‌بومی تالاب گاوخونی خبر داد و گفت: این برنامه طی چند ماه آینده تدوین نهایی شده و در فاز اجرایی قرار خواهد گرفت.

سلامت نیوز: مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از آغاز تدوین برنامه مدیریت زیست‌بومی تالاب گاوخونی خبر داد و گفت: این برنامه طی چند ماه آینده تدوین نهایی شده و در فاز اجرایی قرار خواهد گرفت.

محسن سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ورود آب به تالاب گاوخونی در اصفهان افزود: شرایط تالاب با میزان آبی که وارد آن شده استبه معنای احیای کامل نیست؛ اما این خبر برای مردم منطقه بسیار خوشحال کننده بود.

وی با بیان اینکه آب تالاب گاوخونی مسیر طولانی حدود 400 کیلومتر را از زاینده‌رود طی می‌کند تا به این تالاب برسد، تصریح کرد: بهره‌برداران متعددی هستند که از این آب برداشت می‌کنند و به همین دلیل هم طی چند سال گذشته آب قابل توجهی به تالاب نمی‌رسید و پساب‌های کشاورزی و صنعتی بود که به تالاب می‌رسید و حجم بسیار پایینی را شامل می‌شد.

بخشی از آب رودخانه سهم طبیعت است و اجازه مصادره آب آن را نداریم

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: بهره‌برداران از آب زاینده‌رود در حال حاضر به ضرورت این امر پی برده‌اند که بخشی از آب رودخانه سهم طبیعت است و ما اجازه مصادره آب آن را نداریم.

سلیمانی یادآور شد: ورود آب به تالاب گاوخونی نشانه احیای کامل آن نیست و هنوز میزان واقعی آب برای احیای کامل آن مشخص نیست، اما چنانچه سهم تالاب را از رودخانه زاینده‌رود افزایش داده و تالاب گاوخونی حداقل کارکرد اکولوژیک خود را داشته باشد، به احتمال زیاد آب این تالاب تا مرحله احیا، حداقل 5 سال آینده تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر موضوع کمیت آب تالاب گاوخونی کیفیت آن هم مهم و حیاتی است، اظهار کرد: در این شرایط تالاب حداقل کارکردهای اکولوژیک خود را خواهد داشت.

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به نقش مردم و کشاورزان در طول چند دهه گذشته برای خشک شدن این تالاب اشاره کرد و یادآور شد: نقش مردم کشاورزان در خشک شدن تالاب‌ها بسیار موثر بوده و بخش عمده این تالاب‌ها به طور ناپایدار مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین بخش عمده‌ای از آب رودخانه زاینده‌رود در مسیر تالاب گاو خونی به کشاورزی، مصارف صنعتی و مصارف شرب شهرها اختصاص پیدا می‌کرد و متاسفانه در این بین به تنها چیزی که توجه نشد، سهم زیست محیطی این تالاب از آب رودخانه زاینده رود بود.

سلیمانی تصریح کرد: در حال حاضر نقش بخش کشاورزی و صنعت در مصرف رودخانه زاینده‌رود بسیار مورد توجه است؛ چراکه این رودخانه باید آب تالاب گاوخونی را تامین کند.البته احیای کامل گاوخونی، بستگی به آب ورودی تالاب و تخصیص کامل آب دارد.

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با وسعت تالاب گاوخونی که کمتر از تالاب دریاچه ارومیه است، هرچه زودتر این تالاب به طور کامل احیا شود، اما با توجه به اینکه تنها شریان حیاتی آب تامین کننده تالاب برعهده زاینده رود است، نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و مدونی هستیم تا در بازه زمانی 5 ساله شاهد احیای تالاب گاوخونی باشیم.

به گفته سلیمانی طی چند ماهه گذشته تلاش‌های ملی زیادی برای ورود آب به تالاب گاوخونی صورت گرفته و برنامه سازمان محیط زیست به ویژه رییس سازمان در این راستا منسجم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha