شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 15410

متخصصان قلب و عروق اعلام كردند كه مقداری كمی نیتریت می‌تواند برای قلب مفید باشد.

محققان دانشكده پزشكی دانشگاه بوستون در این تحقیق دریافته‌اند كه تماس كوتاه مدت با نیتریت می‌تواند در حفاظت از مغز در برابر استرس نقش مفیدی داشته باشد. در این پژوهش برای اولین بار نشان داده شد كه افزایش كوتاه مدت مقدار نیتریت در حال گردش در بدن كافی است كه تاثیرات بلند مدت سودمندی روی قلب بر جای بگذارد. این تاثیر سودمند روی قلب با دستكاری وضعیت اكسیداسیون و مكانیسم پروتئینی آن، اعمال می‌شود.

نیتریت یك محصول اكسیداسیون حاصل از سلولهایی است كه عمر كوتاهی دارند. اكسید نیتریك در مقادیر نسبتا اندك در بدن یافت می‌شود.

پیش از این محققان بر این باور بوده‌اند كه مقادیر زیاد نیتریت و نیترات در بدن باعث بروز سرطان می‌شود و هم چنین برای گلبولهای قرمزخون نیز خطرناك است.

به گزارش ایسنا، به گفته متخصصان؛ این ماده به توانایی گلبولهای قرمز خون برای تحویل اكسیژن به بافتها آسیب می‌رساند. در نتیجه متخصصان به این مرحله رسیدند كه باید مقدار این تركیب بویژه در آب آشامیدنی و محصولات غذایی كنترل شده و محدود شود چون اثرات زیانباری روی بیولوژی بدن بر جای می‌گذارد و سلامت انسان را تهدید می‌كند. اما در تحقیقات اخیر گروهی از پژوهشگران درعین حال كه خطر تماس بدن با مقادیر زیاد نیتریت را مورد تایید قرار داده‌اند، خاطرنشان كردند: آنچه دریافته‌های ما مشخص شد درمان با مقادیر بسیار محدود و اندك نیتریت است كه می‌تواند در وضعیت اكسیداسیون قلب تغییراتی ایجاد كند. در نتیجه تغییرات طولانی مدتی روی بسیاری از پروتئین‌هایی كه در متابولیسم انرژی قلب نقش دارند، اعمال می‌شود و این تغییرات برای بهبود عملكرد قلب سودمند است.

شرح این یافته در مجله «تحقیق گردش خون» منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha