عضو كمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به منظور انجام هرگونه عمل سقط درمانی نیازی به تایید مراجع تقلید وجود ندارد.

 سقط جنینٍ درمانی،نیازی به تایید مراجع تقلید ندارد

  علی باغبانیان درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز  افزود:‌ بر اساس طرح سقط درمانی در مواردی كه نگهداری جنین تهدید جانی برای مادر داشته باشد و غیر قابل علاج و غیر قابل برگشت باشد با رضایت همسر و قبل از چهار ماه و 10 روزگی جنین( زمان ولوج روح) با تایید سه پزشك متخصص و پزشكی قانونی به صورت قانونی انجام می شود.


وی بیان داشت:  در بخش دیگری از مصوبه سقط درمانی زمانی  كه جنین دچار عقب ماندگی شدید یا ناقص الخلقه باشد به طوری كه تولد وی موجب عسر و حرج برای والدین باشد با رعایت همان شرایط قانونی  عمل سقط درمانی امكان پذیر است.


عضو كمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: طرح سقط درمانی درزمان تهدید جانی برای مادر درحالی به موافقت رئیس قوه قضائیه و پیشنهاد پزشكی قانونی و بدون مخالفت شورای نگهبان به اجرا گذاشته شد كه این عمل در زمان عقب ماندگی جنین مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان بود و شورای نگهبان آن را مغایر شرع می دانست.


وی اظهار كرد:   این در حالی كه فتوای مقام معظم رهبری و تعداد دیگر از علما به صورت موردی این مسئله را خلاف شرع تشخیص نداده اند و هم اكنون با نظر كمسیون پز شكی امكان سقط درمانی برای طفل نارس و عقب مانده و جنین های ناعلاج  كه در معرض تهدید خطر مرگ باشند وجود دارد.


 عضو كمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: درحال حاضر مشكلی كه سد راه انجام  سقط درمانی ازبعد قانونی باشد وجود ندارد و هیچ گونه مانعی درراه اجرایی كردن آن دركشور نیست.


وی با بیان اینكه قانون سقط درمانی در مجلس هفتم به تصویب رسید و در طول یك سال اخیر بدون تایید مراجع تقلید این كار قابل انجام است.


با غبانیان اضافه كرد: با وجودی كه  امروزه نوزادان ناخواسته بار زیادی از زایمان ها را دربرگرفته است و عوارض بالایی را برای خانواده به همراه دارد اما قانون سقط درمانی شامل حال آنها نمی شود و جزء قتل نفس محسوب می شود.


وی با اظهار اینكه هم اكنون تایید رسمی برای انجام سقط درمانی به دانشگاه ها واگذار شده است خاطرنشان كرد: قانون سقط درمانی كمتر از یكسال به تصویب رسیده است و درگذشته به صورت موردی به مراجع تقلید مراجعه می كردند و با تایید قوه قضائیه قابل انجام بود.


 عضو كمیته سلامت مجمع تشخیص مصلح نظام گفت: نگهداری كودكان ناقص الخلقه و عقب مانده هزینه های گزاف اقتصادی و عاطفی برای والدین دارد و موجب توجه كمتر آنها به كودكان سالم نیز می شود به همین علت در اكثر كشورهای اروپایی و حتی مذهبی این مسئله حل شده و اجازه سقط قانونی جنین به والدین داده می شود. 


وی افزود: یك درصد زایمانها در سراسر جهان مربوط به كودكان عقب مانده شدید و ناقص الخلفه می شود و یك درصد دیگر نیز به موارد تعلق دارد كه نگهداری كودك به علت مشكلات خاص آن موجب عسر و حرج والدین می شود ضمن اینكه سالانه حدود 150 هزار زن به علت ضعف در نگهداری جنین یا بیماری جان خود را از دست می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha