در حالی میوه‌های لوكس و گرانقیمت وارداتی و قاچاق در بازار پیش چشم مردم جولان می‌دهند كه عمده آنها از مبادی قاچاق وارد كشور شده‌اند و بنا به تأكید رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، میزان سموم میوه‌های قاچاق تا 10 برابر حد مجاز است.

سموم پنهان در زیر پوست میوه‌های لوكس

سلامت نیوز: در حالی میوه‌های لوكس و گرانقیمت وارداتی و قاچاق در بازار پیش چشم مردم جولان می‌دهند كه عمده آنها از مبادی قاچاق وارد كشور شده‌اند و بنا به تأكید رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، میزان سموم میوه‌های قاچاق تا 10 برابر حد مجاز است.

 در حالی میوه‌های لوكس و گرانقیمت وارداتی و قاچاق در بازار پیش چشم مردم جولان می‌دهند كه عمده آنها از مبادی قاچاق وارد كشور شده‌اند و بنا به تأكید رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، میزان سموم میوه‌های قاچاق تا 10 برابر حد مجاز است.
نیازی نیست به بازارهای میوه و تره‌بار بالای شهر بروید، در مناطق مركزی شهر هم كم نیستند مغازه‌هایی كه انواعی از میوه‌های لوكس و عجیب و غریب را با قیمتی عجیب و غریب تر‌ عرضه می‌كنند، حتی خیلی وقت‌ها چنین میوه‌هایی در چهارچرخ‌ها یا وانت‌هایی كه گوشه و كنار خیابان‌ها و معابر پر‌تردد ایستاده‌اند، دیده می‌شود؛ میوه‌های خوش آب و رنگی كه بنا به تأكید و توصیه مسئولان بهداشتی و جهاد كشاورزی كشور چندان قابل اعتماد نیستند. با وجود این اما در بازار میوه كشورمان می‌توان نمونه‌هایی از میوه‌های تمام كشورهای دنیا را مشاهده كرد؛ از انگور شیلی گرفته تا گلابی امریكایی، آناناس فیلیپینی، ‌لیمو ترش تركیه‌ای و پرتقال مصری. این در حالی است كه به گفته حسین رستگار، رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت میزان سموم و آفت‌كش‌هایی كه برای نگهداری میوه‌های قاچاق وارداتی به خصوص پرتقال و لیمو‌ترش استفاده می‌شود، تا 10 برابر حد مجاز است.

 میوه قاچاق بدون مجوز سلامت
آنطور كه «محمود حجتی»، وزیر جهادكشاورزی می‌گوید، عمده میوه‌های وارداتی بازار از مجراهای غیرقانونی وارد كشور شده‌اند. بنا به تأكید رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، نمونه‌گیری از میوه‌های قاچاق نشان می‌دهد كه اكثر این اقلام واقعاً از هیچ مرجعی مجوز و تأیید كیفیت نگرفته‌اند و هیچ‌كس سلامت آنها را تأیید نكرده است. رستگار درباره متولی نظارت بر سلامت میوه و تره‌بار تصریح می‌كند: نظارت بر بازار میوه و تره‌بار و واردات آن به عهده وزارت جهاد كشاورزی است. وزارت بهداشت نظارتی بر میوه‌های قاچاق ندارد و فقط وقتی كه محموله‌ای توقیف شد از وزارت بهداشت می‌خواهند كه سلامت آن را بررسی و اعلام نظر كند. وی می‌افزاید: كشور ما از نظر تولید میوه بسیار غنی است، حتی ما صادرات میوه به كشورهای دیگر داریم و اینكه عده‌ای میوه‌هایی را از خارج، آن هم به صورت قاچاق و بدون تأیید كیفیت و سلامت وارد بازار داخلی می‌كنند، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

 سموم غیر‌مجاز بر میوه‌های خوش رنگ و رو
 به گفته رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، وارد‌كنندگان میوه‌های قاچاق برای اینكه این میوه‌ها در مدت طولانی حمل و نقل، قارچ نزنند و ماندگاری آنها افزایش یابد، از یكسری واكس‌ها، قارچ‌كش‌ها و آفت‌كش‌ها استفاده می‌كنند كه بسیاری از آنها غیر‌مجاز است.  رستگار می‌افزاید: از سوی دیگر میزان سمی كه به این میوه‌ها می‌زنند در اغلب موارد بیش از حد مجاز است. به گفته رئیس آزمایشگاه مرجع كنترل غذا و داروی وزارت بهداشت، فهرست قارچ‌كش‌های مجاز و نیز حد مجاز و استاندارد استفاده از آنها برای كشور ما تعیین و ابلاغ شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد كه در موارد زیادی برای نگهداری میوه‌های قاچاق از قارچ‌كش‌های خارج از رده استفاده می‌شود. بنا به تأكید رستگار در میان میوه‌های قاچاق مركبات مانند پرتقال و لیموترش وارداتی بیشتر از همه آلوده به سموم غیر‌مجازند.

 ناتوانی شست‌وشو برای خلاصی از شر سم
رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش كه آیا شستن این میوه‌ها آلودگی و سموم آن را برطرف می‌كند یا نه، می‌گوید: قطعاً شستن میوه مفید و مؤثر است اما آزمایش‌های وزارت بهداشت نشان داده است كه در موارد زیادی سم و آفت‌كش از پوست میوه (به خصوص میوه‌های پوست نازك مانند خیار) عبور و به داخل آن نفوذ كرده است.  به گفته وی، برای برخورد با این پدیده كمیته مبارزه با آلاینده‌ها به صورت كمیته‌ای مشترك بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزی تشكیل شده است و طی ماه‌های اخیر نظارت‌ها هم در میادین میوه و تره‌بار و هم در بازار خرده‌فروشی تشدید شده است.

 آفات باغداری ارمغان میوه‌های قاچاق
محمدعلی باغستانی‌میبدی، رئیس سازمان حفظ نباتات نیز تأكید می‌كند: اگر این محصولات از طریقی غیر از گمرك به كشور وارد شوند، قرنطینه‌ای در آنجا نیست و ممكن  است آفاتی به همراه این میوه‌ها وارد كشور شود. همانگونه كه در پی واردات قاچاق مركبات طی سال‌های گذشته، مگس میوه و آفت جاروك جادوگر لیموترش مهمان ناخوانده باغات میوه در شمال و جنوب كشور شد و همچنان هم تبعات آن دامنگیر تولید و باغداران است و پس از سال‌ها نه تنها این آفات ریشه‌كن نشدند بلكه درختان لیموترش قطع و درختان دیگری جایگزین‌شان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha