رئیس دبیر خانه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال آینده برنامه تکامل دوران ابتدایی کودکی به اجرا گذاشته می شود.

علی رضا اولیاء منش درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: سند این برنامه با کمک سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش، شهرداری، حوزه علمیه و برخی نهادهای دیگر نوشته می شود.
وی بیان داشت: مسئله تکامل کودکی فراتر از سلامتی است و به کودکی می انجامد که نه تنهااز بعد ظاهر در سلامتی کامل است بلکه از نظر ذهنی و تقلیل ظرفیت عصبی و روانی و عقده های روانی در امان باشد .

رئیس دبیرخانه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رشد سلول های عصبی در افراد تا سن شش سالگی است بنابراین با اجرایی این برنامه تا سن هشت سالگی فرد تکامل یافته ای برای دوران بزرگسالی  تربیت شوند.

وی با بیان اینکه با اجرایی کردن این برنامه مهمترین مداخله در روند اجتماعی کردن سلامت برداشته می شود اظهارداشت: درراستای تعیین عوامل اجتماعی موثر بر سلامتی چهارده اولویت را مشخص کردیم که با اجرایی کردن آن ها می توانیم این بخش از سلامتی را تامین کنیم.

اولیاء منش ادامه داد: نبود سیستم یا نظام دربرگیرنده تکامل دوران ابتدایی کودکی دراولویت اول قرار گرفته که در کشورهای پیشرفته های گام های جدی دراین راستا برداشته شده و برای کودکان از بدو تولد تا هشت سالگی تعریف شده است.

وی اضافه کرد: وجود بیکاری وناامنی شغلی، سوء تغذیه و ناامنی غذایی، وجود ناآگاهی و بی سوادی و آموزش ناکافی در جامعه نسبت به امرسلامتی، مشکلات مسکن و نبود استانداردهای مسکن، محیط زیست، وجود حاشیه نشینی مناطق محروم و دور افتاده جزء چهارده اولویت این برنامه است.

رئیس دبیرخانه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: توزیع ناعادلانه در آمد و ناامنی اقتصادی، حوادث عمدی، شیوه های ناسالم زندگی به خود افراد، نیاز به وجود ارائه سیستم خدمات عادلانه، مشکلات سلامت روان، اعتیاد و طرد شدگی اجتماعی و بی عدالتی بین زن و مرد ، نبود یک سیستم حمایت اجتماعی جامع از دیگر اولولیت های تعیین شده برنامه جامع سلامتی است.

وی با اعلام اینکه در محیط سلامتی کشور که با نبود وضعیت اقتصادی مطلوب روبروایم باید یک  نظام حمایتی مناسبی تعریف شود که بتواند تمام افراد را در طول  زندگی حمایت کند.
اولیاء منش گفت: از دوسال گذشته برنامه استراتژیکی عوامل اجتماعی بر سلامت نوشته شد وبه جهت خارج شدن از نگاهی صرفا درمانی و بهداشتی و تجهیزاتی به مسئله سلامتی، عوامل اجتماعی تاثیر گذار بر سلامتی دسته بندی شد تا بتوانیم از دغدغه های فکری تا اندازه ای دور شویم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha