دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 154190

یک کارشناس تغذیه درباره کیفیت گوشت قرمز گفت: مصرف کباب برگ هضم راحت‌تر و ایمنی بالاتری نسبت به کباب کوبیده دارد.

سلامت نیوز: یک کارشناس تغذیه درباره کیفیت گوشت قرمز گفت: مصرف کباب برگ هضم راحت‌تر و ایمنی بالاتری نسبت به کباب کوبیده دارد.


مجید احمدی، کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با سینا٬ درباره ارزش تغذیه‌ای گوشت قرمز کباب شده و بهترین شیوه خوردن این نوع گوشت٬ اظهار داشت: گوشت‌های قرمز و سفید مواد غذایی مفید برای بدن هستند و ریزمغذی‌هایی مانند آهن، فسفر، منیزیم و روی را به بدن می‌رسانند.

وی افزود: رنگ گوشت قرمز به دلیل میوگلوبین موجود در آن است و هر چه رنگدانه‌های میوگلوبین گوشت بیشتر باشد رنگ گوشت نیز قرمزتر است و در صورت نبود این ماده گوشت سفیدتر به نظر می‌رسد.

کبابی کردن گوشت قرمز مواد مغذی آن را حفظ می‌کند
این کارشناس تغذیه با اشاره به این‌که گوشت پرندگان حاوی کلسترول پایین است، بیان کرد: گوشت قرمز مانند گوشت شتر، گوساله و گوسفند پروتئین٬ میوگلوبین و کلسترول بیشتری نیز دارند.

احمدی گفت: سرخ کردن، کبابی کردن، آب پز کردن و داخل فر قرار دادن روش‌های مختلف مصرف گوشت قرمز است که بهترین نوع آن کباب کردن آن است که بیشتر مواد غذایی آن حفظ می‌شود.

ایمنی بالای غذایی و هضم راحت‌تر کباب برگ
وی ادامه داد: مواد مغذی در کباب‌های ایرانی از جمله کوبیده، برگ، جوجه کباب در درجات مختلف حفظ می‌شود اگر گوشت قرمز به شکل کباب برگ تهیه شود راحت‌تر و بهتر مصرف می‌شود، هضم آن راحت‌تر است، کیفیت آن بهتر حفظ می‌شود و ایمنی غذایی بالاتری نیز دارد.

ایمنی بالاتر کباب برگ نسبت به کباب کوبیده
این کارشناس تغذیه درباره مقایسه گوشت قرمز در کباب کوبیده با برگ تاکید کرد: در کباب برگ بافت گوشت و مواد داخل آن بهتر باقی می‌ماند اما در روند تهیه کباب کوبیده به دلیل اضافه کردن مواد دیگر و دخالت دست در تولید آن ایمنی کمتری دارد.

احمدی افزود: اگر کباب کوبیده در رستوران‌ها به روش درست تهیه نشود منبع آلودگی‌های مختلفی است که به غذا نیز منتقل می‌شود.

زنده ماندن میکروب استافیلوکوکوس در کباب کوبیده تا دمای 40 درجه
وی با اشاره به میکروب استافیلوکوکوس که از طریق دست آلوده آشپز به کباب کوبیده وارد می‌شود، ابراز کرد: این میکروب دو نوع مثبت و منفی دارد که نوع مثبت آن بیماری‌زا است و این میکروب در داخل مخاط دهان و بینی وجود دارد که اگر آشپز بهداشت را رعایت نکند به گوشت منتقل می‌شود و باعث دل درد، دل پیچه، سردرد و اسهال می‌شود٬ مگر این‌که خوب پخته شود در غیر این صورت این میکروب تا دمای 40 درجه زنده می‌ماند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: معمولا پس از خوردن کباب کوبیده و گذشت زمانی حدود پنج تا شش ساعت علایمی در برخی افراد بروز می‌کند که میکروب استافیلوکوکوس از طریق اسهال از بدن خارج می‌شود اما در کل این میکروب مشکلات جدی را برای فرد ایجاد نمی‌کند.

احتمال آلودگی همبرگر
احمدی درباره گوشت موجود در همبرگر نیز گفت: همبرگر نوعی گوشت قرمز پخته شده و کوبیده است که و به دلیل این‌که هنگام تولید در کارخانه‌ها حرارت کافی دریافت نمی‌کند ممکن است آلودگی میکروبی استافیلوفوکوس را به همراه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha