دبیر ستاد مبارزه با قاچاق موادمخدر استان تهران با بیان اینکه قبل از اجتماعی کردن مبارزه، اعلام آمارهای موادمخدر ممنوع بود، گفت: تا دیروز اجازه نداشتیم نرخ شیوع اعتیاد را اعلام کنیم و بیشتر مخفی‌کاری می‌کردیم اما امروز پذیرفته‌ایم که پنهان‌کاری جواب نمی‌دهد و توده مردم باید پای کار بیایند. باید برخی حقایق را به رسمیت بشناسیم و اخیرا این اتفاقات افتاده.

تا دیروز اجازه اعلام نرخ شیوع اعتیاد را نداشتیم

سلامت نیوز: دبیر ستاد مبارزه با قاچاق موادمخدر استان تهران با بیان اینکه قبل از اجتماعی کردن مبارزه، اعلام آمارهای موادمخدر ممنوع بود، گفت: تا دیروز اجازه نداشتیم نرخ شیوع اعتیاد را اعلام کنیم و بیشتر مخفی‌کاری می‌کردیم اما امروز پذیرفته‌ایم که پنهان‌کاری جواب نمی‌دهد و توده مردم باید پای کار بیایند. باید برخی حقایق را به رسمیت بشناسیم و اخیرا این اتفاقات افتاده.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: کافی است گذری با دقت در معابر شهر داشته‌باشیم تا بیش از پیش حضور معتادین را مشاهده کنیم. افرادی که انگار با این همه مبارزه‌ای که با خرده‌فروشان و کلان‌فروشان مواد در شهر می‌شود، تعدادشان بیشتر نیز شده است. محله‌هایی تابلو نیز در شهر وجود دارد که در هر ساعتی از شبانه‌روز، افراد یا در حال استعمال مواد هستند و یا در حال خرید و فروش آن. اینکه چرا معتادان در شهر بیشتر شده‌اند و اوضاع موادمخدر در پایتخت چگونه است، موضوعی بود که سبب شد دبیر ستاد مبارزه با قاچاق موادمخدر استان تهران در نشستی به بیان زوایای آن بپردازد و در پاسخ به این سوال که وضعیت دسترسی به موادمخدر در تهران و نرخ رشد اعتیاد چگونه است، گفت: نرخ رشد مصرف موادمخدر در تهران در سال گذشته قریب به 3 درصد بود که البته این آمار نسبت به سال ماقبل ثابت مانده است.

«محمدرضا آذرنیا» با بیان اینکه اکنون نرخ شیوع اعتیاد در دانشجویان بیش از 2 درصد و در دانش‌آموزان حدود یک درصد است، گفت: ‌در مجموع نرخ اعتیاد در کشور 65/2 درصد است. وی با بیان اینکه با توجه به جمعیت حاضر افراد معتاد در تهران مجبور به راه‌اندازی اردوگاه‌ها و محل‌های جدید برای جمع‌آوری و ساماندهی آنها هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر قریب به 220 هزار معتاد در تهران وجود دارد که پیش از آن، ظرفیت مراکز نگهداری این افراد تنها 450 نفر بود و اکنون به سه هزار نفر رسیده است.


  باید حقیقت‌های موادمخدر را بپذیریم
آذرنیا با بیان اینکه قبل از اجتماعی کردن مبارزه، اعلام آمارهای موادمخدر ممنوع بود، گفت: تا دیروز اجازه نداشتیم نرخ شیوع اعتیاد را اعلام کنیم و بیشتر مخفی‌کاری می‌کردیم اما امروز پذیرفته‌ایم که پنهان‌کاری جواب نمی‌دهد و توده مردم باید پای کار بیایند. باید برخی حقایق را به رسمیت بشناسیم و اخیرا این اتفاقات افتاده. به‌طور مثال وجود گرمخانه‌ها در تهران، توزیع سرنگ در زندان‌ها، تغییر برخورد سلبی با معتادان به ساماندهی وضعیت آنها از طریق ساماندهی مراکز DIC نشان می‌دهد که ما برخی حقایق را به رسمیت شناخته‌ایم.در حال حاضر بیش از 60 درصد زندانیان ما به علت موادمخدر دستگیر می‌شوند و یا به‌طور غیرمستقیم جرم موادمخدری دارند. متاسفانه به علت وجود افراد مجرم موادمخدر در زندان‌ها ترکیب محکومین ما به هم خورده و محیط زندان‌ها آلوده شده است. با این اقدام مجرمان موادمخدر به اردوگاه فشافویه منتقل می‌شوند. مدت زمان محکومیت خود را در آنجا می‌گذرانند. اداره این اردوگاه بر عهده قوه قضاییه است. وی در ادامه به اعلام آمار کشفیات و دستگیری‌های سه ماهه اول امسال پرداخت و گفت: 16 هزار و 307 نفر را در سه ماهه اول امسال دستگیر کردیم که از این خرده‌فروش‌ها 570 نفر تبعه بیگانه بودند که عمدتا افغانی و پاکستانی هستند.


  پاتوق‌های توزیع موادمخدر در تهران ساماندهی می‌شود
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران به موضوع توزیع موادمخدر از طریق مبادی قانونی میان معتادان اشاره کرد و گفت: زمانی که پزشکیان به عنوان وزیر بهداشت این موضوع را مطرح کرد در حد تکفیر از او انتقاد کردند اما امروز همان منتقدان پذیرفتند که راه مبارزه با موادمخدر همین اقدامات ساماندهی پاتوق‌ها، توسعه مراکز کاهش آسیب و پیشگیری است. سال گذشته ۶۹ هزار خرده‌فروش از سطح استان تهران جمع‌آوری شده که ۵۲ هزار و ۲۶۰ نفر آنها مربوط به تهران بزرگ بوده است. ‌این در حالی است که سال گذشته ۲۲ تن انواع مواد مخدر در تهران کشف شد که ۱۵ تن آن مربوط به تهران بزرگ بوده اما از سویی نیز سال گذشته ۴ هزار و ۲۲۷ نفر از معتادان متجاهر جمع‌آوری شدند.


  ضرورت افزایش مراکز نگهداری معتادین
وی با بیان اینکه ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر از ۴۵۰ نفر به حدود ۳ هزار نفر افزایش یافته است، گفت: در مدت یک سال گذشته کمپ شفق با ظرفیت هزار، کمرد با ظرفیت ۴۰۰ نفر، خاورشهر با ظرفیت ۵۰۰ نفر به بهره‌برداری رسیدند و کمپ اخوان نیز در دست بازسازی قرار گرفت تا ۳۵۰ نفر به ظرفیت آن افزوده شود. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر طی ۶ ماه آینده به ۶ هزار نفر می‌رسد، گفت: از ابتدای امسال ۷ هزار و ۱۴۱ کیلو مواد مخدر در تهران کشف و ۸۹۵ معتاد متجاهر نیز به همراه ۱۶ هزار و ۳۰۷ خرده‌فروش دستگیر و جمع‌آوری شدند.وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال بیش از ۱۰ هزار توزیع‌کننده مواد مخدر در تهران جمع‌آوری خواهد شد، گفت: برای نگهداری این افراد اردوگاه فشافویه با ظرفیت ۱۰ هزار نفر به بهره‌برداری رسیده و امروز فاز اول آن با ظرفیت ۳ هزار نفر افتتاح می‌شود. تولید مواد مخدر در تهران، خانگی شده است یکی از نکاتی که دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران به آن اشاره کرد، خانگی شدن تولید برخی مواد مخدر نظیر شیشه در تهران بود. چنانچه وی به انهدام 92 آشپزخانه تولید شیشه در تهران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال‌های دهه 80 که تازه شیشه به عنوان مخدر صنعتی وارد کشور شده بود، کیلویی 170 میلیون تومان به فروش می‌رفت اما اکنون با تولید شیشه در خانه ها، نرخ فروش شیشه به کیلویی 15 میلیون تومان رسیده است! آذرنیا درباره نحوه دستگیری مجرمان مرتبط با موادمخدر و نحوه رسیدگی به پرونده آنها گفت: امروز قاضی در محل دستگیری‌ها حاضر می‌شود و همانجا بعد از بازپرسی حکم لازم را صادر می‌کند و اجرای احکام نیز حکم را همانجا جاری می‌کند.دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران آمار تعداد معتادان شهر تهران را ۲۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۱۶ هزار نفر از این افراد کارتن‌خواب هستند.


  مردم باید بیشتر از مواد مخدر بدانند
امروز در دنیا گردش سالانه موادمخدر بیش از 640 میلیارد دلار است و بیش از 10 میلیون نفر در این عرصه فعالیت می‌کنند. موادمخدر چهارمین تجارت دنیاست و چهارمین بحران دنیا هم به حساب می‌آید و در ایران به مهم‌ترین دغدغه مردم تبدیل شده است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران با بیان اینکه بیش از 90 درصد موادمخدر در افغانستان تولید و به دیگر کشورها ترانزیت می‌شود، گفت: بیش از 3700 شهید در عرصه مبارزه با موادمخدر در تهران تقدیم انقلاب کرده‌ایم و بیش از 12 هزار جانباز در این عرصه داریم. سال گذشته نیز سه نفر در حوزه مبارزه به شهادت رسیدند. آذرنیا با بیان اینکه اقداماتی در راستای کشت جایگزین در افغانستان، انسداد گلوگاه‌های مرزی و ... در حوزه مقابله با موادمخدر انجام شده است، گفت: در حوزه پیشگیری و فرهنگی هم اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و شعار اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر از سال گذشته از سوی دولت تدبیر و امید مطرح شده است و بر این اساس موضوع مبارزه را به سطح عموم جامعه کشانده‌ایم.


  کارآفرینی برای معتادان بهبودیافته!
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص علت آمار بالای جمع‌آوری خرده‌فروشان موادمخدر گفت: همه موارد دستگیری منجر به صدور کیفرخواست و زندان نمی‌شود. در این میان برخی جریمه شلاق دارند و برخی به قید ضمانت آزاد می‌شوند. از سوی دیگر به اندازه کافی ظرفیت خالی برای نگهداری معتادان نداریم.وی در ادامه به روند درمان معتادان نیز اشاره و عنوان کرد: امسال 55 میلیارد تومان برای بیمه درمان معتادان اختصاص یافته است البته معتادان پس از طی دوره درمان هم نیاز به مراقبت دارند. همچنین باید برای اشتغال آنها چاره‌ای اندیشید. هر بهبود یافته‌ای که 6 ماه از پاکی‌اش گذشته باشد با مراجعه به بهزیستی و پر کردن فرم مربوط به کارآفرینان متعددی که با آنها قرارداد داریم معرفی می‌شود و به این ترتیب به ازای هر بهبود‌یافته‌ای که به کاری مشغول شود به کارآفرین 10 میلیون تومان وام کم بهره تعلق می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت هر بهبودیافته‌ای 6 ماه پس از پاکی‌اش اگر بخواهد به عرصه کار بازگردد مشکلی نخواهد داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha