سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 154244

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معتقد است: اگر مطالبات بیمارستان‌های دولتی از بیمه‌ها به تاخیر بیفتد داروخانه‌ها با مشکل نقدینگی روبرو می شوند.

مشکل نقدینگی داروخانه ها را تهدید می کند

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معتقد است: اگر مطالبات بیمارستان‌های دولتی از بیمه‌ها به تاخیر بیفتد داروخانه‌ها با مشکل نقدینگی روبرو می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عبدالرحمان رستمیان با انتقاد از بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها، گفت: طولانی بودن زمان پرداخت بدهی داروخانه‌های دولتی به شرکت‌های پخش و نیز بیمه ها به داروخانه ها، چرخه توزیع دارو را با مشکل مواجه خواهد کرد.


وی با تاکید بر ضرورت پرداخت بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی، گفت: برای مواجه نشدن داروخانه ها با کمبود دارو ضروری است بیمه‌ها هر چه سریعتر بدهی خود را به بیمارستان‌های دولتی پرداخت کنند که این مراکز با کمبود نقدینگی مواجه نشوند و بتوانند دارو را به موقع در اختیار بیماران قرار دهند.
نماینده مردم دامغان در مجلس، بر تقویت بیمه‌ها تاکید کرد و افزود: لازم است منابع بیمه‌ها تقویت شود تا پوشش مناسبی داشته و هنگام بروز بیماری، هزینه های کمرشکن به مردم تحمیل نشود.
وی تصریح کرد: اگر مطالبات بیمارستان‌های دولتی از بیمه‌ها به تاخیر بیفتد داروخانه‌ها با مشکل نقدینگی روبرو می شوند و وقتی نقدینگی کم شود قدرت خرید آنها کم خواهد شد در این میان حتی ممکن است شرکت های پخش دارو نیز از ارایه این کالا امتناع کنند لذا بسیار  ضروری است بین پرداخت بیمه به داروخانه ها و داروخانه ها به شرکت‌های پخش دارو تعادل وجود داشته باشد.


رستمیان با بیان اینکه دارو سهم زیادی در بودجه سلامت ایفا می‌کند، بیان کرد: از سال گذشته تاکنون نظام بیمه‌ای کشور پوشش مناسبی را در بخش دارو داشته که البته اگر سازمان‌های بیمه‌ای توانمند نباشند موجب عقب افتادگی پرداختی بیمه‌ها به  بیمارستان ها، داروخانه ها و مطب ها خواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر استفاده از راهنمای بالینی در حوزه سلامت، گفت: لازم است خدمات درمانی بر اساس راهنما و استانداردهای بالینی انجام گیرد و پزشکان توجه داشته باشند که بر حسب نیاز بیمار دارو تجویز کرده و از تجویز داروی زیاد خودداری کنند چراکه برخی از بیماران فقط نیازمند آموزش هستند و نیاز به تجویز دارو نیست.


وی ادامه داد: اگر بر اساس راهنمای بالینی داروها تجویز شوند هزینه کمتری به بیمه‌ها و بیماران تحمیل می شود لذا تجویز داروی زیاد برای بیمار هزینه نظام سلامت را افزایش داده و از سوی دیگر برای بیمه‌ها نیز هزینه بر است اگر بر طبق راهنمای بالینی عمل نکنیم ممکن است اکثر بیمه ها ورشکست شوند.
نماینده مردم دامغان در مجلس، با بیان اینکه باید بودجه سازمان های بیمه‌گر افزایش پیدا کند، گفت: در این شرایط باید با استفاده از راهنمای بالینی از اتلاف منابع جلوگیری کنیم و با پشتیبانی از سازمان های بیمه‌گر و ارایه خدمات مطلوب‌تر از بیماران حمایت کنیم.
وی تصریح کرد: بودجه هایی که در اختیار بیمارستان ها قرار داده می شود کفاف هزینه واقعی آنها را نمی دهد.
رستمیان، سهم مدیریت کنترل هزینه‌ها در بیمارستان ها را حائز اهمیت خواند و گفت: بیمارستان‌ها برای بهره وری و کاهش هزینه ها باید در جایگاهی قرار گیرند تا بتوانند هزینه های اضافی را کنترل و خدمات بهتری به بیماران ارائه دهند.


نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر حمایت از داروسازها و دانشمندان در کشور، گفت: تولید دارو می‌تواند یکی از بهترین راه ها برای تولید ارزش افزوده است که با توجه به ظرفیت موجود در کشور نسبت به کشورهای منطقه، می توانیم تولیدات دارویی مناسبی داشته باشیم بر همین اساس دولت باید با ارائه تسهیلات مناسب به داروسازان و دانشمندان آنها را توانمند کند تا تولیدات داخل افزایش یابد و نیاز به واردات دارو نداشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha