سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 15428

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: استفاده از دستکش‌های دو لایه، شستشوی مداوم و نرم کردن پوست در پیشگیری از بروز اگزمای پوستی در ایام خانه تکانی موثر است.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، تماس با محرک مانند گرد و خاک و مواد شوینده و ضد عفونی کننده را از مهمترین دلایل ایجاد و تشدید اگزمای پوست دانست و افزود: به علاوه، خشکی هوا نیز باعث ایجاد تغییراتی در پوست افراد می‌شود از جمله تورم، خارش، قرمزی، ضایعات ترشح دار و پوسته ریزی.

وی با تاکید بر این مطلب که پیشگیری در این نوع مشکلات پوستی مهمتر از درمان است، گفت: درمان در این موارد جنبه موقتی و مسکن دارد و باعث حل شدن مشکل اصلی و ریشه‌ای نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، لازمه بهبود اگزماهای پوستی در مواقع خانه تکانی را کم کردن و یا قطع تماس فرد با مواد محرک و مضر عنوان کرد و در ادامه اظهار کرد: با توجه به این که نمی‌توان از استفاده از مواد شوینده خودداری کرد بنابراین افراد باید حتما از دستکش استفاده کنند و در دفعات مختلف در طول کار، دست‌ها را شسته و با پمادهایی که فاقد مواد کورتونی هستند پوست را چرب و نرم کنند.

وی در ادامه با ذکر این مطلب که برخی افراد به دستکش‌های پلاستیکی حساسیت دارند، توضیح داد: عرق کردن دست درون دستکش، اگزمای پوستی را تشدید می‌کند. بنابراین این افراد برای پیشگیری باید از دستکش 2 لایه که لایه درونی نخی و بیرونی پلاستیکی دارد استفاده کنند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به این مطلب که برای درمان اگزماهای حادی که به علت تماس با مواد شوینده و محرک در این ایام بوجود می‌آید از داروهای ضد خارش خوراکی و کورتونی استفاده می‌شود، در مورد درمان موارد مزمن گفت: در این اوقات بیشتر درمان حمایتی یعنی چرب و نرم کردن پوست و استفاده از صابون‌هایی که P.H قلیایی ندارد تجویز می‌شود.

وی با انتقاد از نحوه برخورد مردم با پوسته‌های گوشه ناخن و دستکاری آن گفت: عامه افراد بر این باورند که علت اصلی پوسته ریزی کنار ناخن کمبود کلسیم و آهن است که این چنین نیست و علت شایع پوسته ریزی اطراف ناخن‌ها در این دوران خشکی پوست و اگزمای پوستی است و تحریک و دستکاری پوسته ناخن مشکل را تشدید می‌کند.

دکتر احسانی در پایان چرب کردن کناره ناخن‌ها را با استفاده از کرم‌های ضد التهاب مناسب‌ترین روش درمان در بهبود پوسته ریزی و بدفرمی ناخن دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha