ماه رمضان ماه بركت خداوند به دهه پایانی می‌رسد ، در این میان افرادی كه این ماه پربركت را دوست داشته و می خواهند بیشتر از سفره روحانی ای كه پهن شده بهره ببرند مدام در تكاپو هستند تا بیشتر از پیش از رحمت الهی بهره ببرند. به جز روزه و نماز و شركت در مراسم مذهبی و دینی همچون شب قدر و مراسم عزاداری حضرت علی (ع) عده زیادی از اینها برای كمك به بیماران نیازمند صف می كشند و خون اهدا می‌كنند. خونهایی كه زندگی می بخشند و در صورت كمبود خطرات جدی را برای دریافت كنندگان آن ایجاد می كنند.

خون‌هایی كه زندگی می‌بخشند

سلامت نیوز: ماه رمضان ماه بركت خداوند به دهه پایانی می‌رسد ، در این میان افرادی كه این ماه پربركت را دوست داشته و می خواهند بیشتر از سفره روحانی ای كه پهن شده بهره ببرند مدام در تكاپو هستند تا بیشتر از پیش از رحمت الهی بهره ببرند. به جز روزه و نماز و شركت در مراسم مذهبی و دینی همچون شب قدر و مراسم عزاداری حضرت علی (ع) عده زیادی از اینها برای كمك به بیماران نیازمند صف می كشند و خون اهدا می‌كنند. خونهایی كه زندگی می بخشند و در صورت كمبود خطرات جدی را برای دریافت كنندگان آن ایجاد می كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سیاست روز، افراد روزه دار زیادی این شبها می خواهند متفاوت شوند و مشمول رحمت الهی قرار گیرند، این افراد هر كاری كه بتوانند انجام می دهند و در این بین خدمت به خلق خدا را در راس امور كارهای خیرخواهانه خود قرار داده اند.
فقط در شهر تهران طبق اعلام مدیر کل انتقال خون استان تهران ۱۱ هزار و ۴۳۷ نفر در ۱۷ روز ابتدای ماه مبارک رمضان خون اهدا كرده اند و این موضوع در شهرها و شهرستانهای دیگر كشور نیز به همین نسبت و شاید بیشتر بوده است.
برهمین اساس طبق اعلام مدیر كل استان تهران در شب‌های قدر پنج مرکز اهدای خون در نقاط مختلف استان تهران با آمادگی کامل در خدمت اهدا کنندگان روزه‌دار تهرانی خواهند بود.
دکتر فاطمه نادعلی همچنین با تقدیر از همراهی همیشگی پایتخت‌ نشینان با این اداره، گفت: در شب‌های قدر شاهد حضور جوانان یا به عبارتی اهدا کنندگان بار اولی در مراکز اهدای خون هستیم که ممکن است به علت تراکم جمعیت از این مشارکت معنوی در راستای کمک به بیماران نیازمند محروم شوند.
وی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ اهدای خون در بین جوانان و بانوان جامعه در چشم انداز انتقال خون تهران، ادامه داد: از اهدا کنندگان مستمر که طی این سال‌ها جزء همراهان همیشگی ما بوده‌اند تقاضا داریم در شب‌های قدر فرصت را به جوانانی بدهند که برای اولین بار قصد پیوستن به جامعه داوطلبان اهدای خون را دارند تا آنها نیز با ثبت اولین اهدای خون خود در این شب‌های عزیز به جمع اهدا کنندگان مستمر خون بپیوندند.
نادعلی با بیان اینکه اهدا کنندگان خون سه دسته اند اظهارداشت: گروه اول بار اولی ها هستند، گروه دوم کسانی که یک یا چند بار به طور پراکنده خون اهدا کرده اند و گروه سوم هم اهدا کنندگان مستمر هستند که حداقل سالی دو بار خون اهدا می کنند.
مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت :پایگاه مرکزی انتقال خون استان تهران واقع در خیابان وصال شیرازی، مراکز اهدای خون نارمک و پیروزی و همچنین دو مرکز سیار اهدای خون واقع در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و گلزار شهدای ورامین در شب های قدر تا ۲ بامداد آماده پذیرش اهدا کنندگان خون هستند.

شرایط داوطلبان اهدای خون
اما هر كسی كه بخواهد نمی تواند خون اهدا كند، سازمان انتقال خون ضمن تشكر از نیت خیرخواهانه افرادی كه می خواهند خون اهدا كنند درباره شرایط اهدا كنندگان شروطی دارد كه در ذیل می خوانیم.
از این رو تمامی مراکز اهدای خون، برای داوطلبان شرایطی را در مد نظر دارند. اهدا كننده باید درشرایط خوب و در وضعیت سلامت جسمانی و روانی باشد. همچنین وضعیت روحی داوطلب در هنگام اهدای خون خیلی مهم است و باید از این نظر آمادگی لازم جهت اهدای خون را داشته باشد.
پزشک مركز خون گیری، پیش از اهدای خون، داوطلبان را بررسی و معاینه می کند. این بررسی شامل مصاحبه پزشکی در باره سوابق سلامتی، رفتارهای فردی و انجام یک معاینه مختصر می باشد. در صورتی که فرد داوطلب اهدای خون، تمامی شرایط لازم برای اهدای خون را داشته باشد می تواند خون اهدا كند. لازم به ذكر است سهم مهمی از تضمین سلامت خون بستگی به دقت و صداقت داوطلبان اهدای خون در پاسخ گویی به سؤالات پزشك در حین مصاحبه و معاینه دارد. البته برای حفظ سلامت خون، با توجه به سوابق پزشكی، مسئولیت پذیرش و یا عدم پذیرش داوطلب به عهده پزشك مركز خون گیری می باشد. در اینجا شرایط اصلی داوطلبان اهدای خون آورده شده است:
۱- حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداكثر سن ۶۰ سال تمام می باشد. حداكثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال می‌باشد. برای دفعات بعدی اهدا كننده مستمر حداكثر ۶۵ سال است .در اهدا كنندگان مستمر بالای ۶۵ سال تنها در صورت داشتن مجوز از مدیر پزشكی پایگاه خونگیری به عمل آید.
۲- میزان هموگلوبین قابل قبول، حداقل ۵/۱۲ گرم در دسی لیتر و هماتوكریت ۳۸ درصد می‌باشد.
۳- فواصل اهدای خون كامل ۸ هفته (۵۶ روز) است. یعنی اهدا كننده با فاصله ۸ هفته می تواند مجدداً خون اهدا نماید، مشروط بر این كه تعداد دفعات اهدای خون در طی ۱۲ ماه از ۴ بار برای آقایان و ۳ بار برای خانم ها تجاوز نكند. بهتر است آقایان با فواصل ۳ ماهه و خانم ها با فواصل ۴ ماهه نسبت به اهدای خون اقدام كند
۴- اهدا كننده باید وزنی از ۵۰ كیلوگرم به بالا داشته باشد.
۵- درجه حرارت دهان نباید بیشتر از ۵/ ۳۷ درجه سانتی گراد باشد.
۶- پزشك مرکز اهدای خون، حداقل برای مدت ۱۵ ثانیه نبض اهدا كننده را شمارش می كند و بطور معمول تعداد نبض بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد در دقیقه جهت اهدای خون مورد قبول است. اهدا كنندگانی كه تعداد نبض كمتر از ۵۰ عدد در دقیقه دارند تنها در صورتی پذیرفته می شوند كه ورزشكار حرفه ای یا قهرمانی باشند.
۷- فشار خون بیشینه ( سیستولیك) باید مابین ۹۰-۱۸۰ میلی متر جیوه و فشار خون كمینه (دیاستولیك) باید مابین ۵۰- ۱۰۰ میلی متر جیوه باشد. فشار خون بیشینه نباید بیشتر از ۱۸۰ میلیمتر جیوه و فشار خون كمینه نباید بیشتر از ۱۰۰ میلیمتر جیوه باشد. اهدا كنندگانی كه فشار خون بیشینه بیش از ۱۸۰ میلی متر جیوه و فشار خون كمینه بیش از ۱۰۰ میلی متر جیوه دارند فقط پس از ارزیابی پزشك مركز اهدای خون، پذیرفته می شوند.
۸- اهداکنندگانی که دارو مصرف می کنند باید از نظر مناسب بودن برای اهدای خون ارزیابی شوند.

مراحل اهدای خون:
اهدای خون یك روند ساده و ایمن است و تقریباً ۴۵ تا۶۰ دقیقه زمان لازم دارد. وسایل مورد استفاده ، یكبار مصرف و استریل هستند . ابتدا فرم ثبت نام توسط بیمار تكمیل می گردد سپس بیمار به چند سؤال در ارتباط با سلامتی خود پاسخ می گوید و معاینه بالینی ساده شامل: اندازه گیری فشارخون، دمای بدن و نبض به علاوه یك نمونه خون برای تشخیص كم خونی از بیمار انجام می شود. اهداء كننده روی تخت دراز كشیده و محل خونریزی توسط ماده آنتی سپتیك ، ضدعفونی می شود. و سپس در عرض ۶ تا۱۰ دقیقه خونگیری به عمل می آید.
مصرف كنندگان اصلی خون و فرآورده های آن در ایران بیماران تالاسمی، بیماران مبتلا به انواع هموفیلی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی های بزرگ ( قلب ، كلیه ، مغز استخوان ، و زنان )، مبتلایان به بیماری های خونریزی دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، پیوند اعضاء، سوختگی های شدید، كم خونی های مزمن، انواع سرطان ، به خصوص در مرحله شیمی درمانی
دستورالعمل برای اهداء كنندگان بعد از اهدای خون :
۱ - چند ساعت بعد از اهدای خون میزان مایعات بیشتری نسبت به قبل بنوشید. ( بدون الكل )
۲ – بعد از اهدای خون غذای سالمی میل كنید.
۳ – برای نیم الی یك ساعت بعد از اهدای خون سیگار نكشید.
۴ – اگر در محل اهدای خون خود ( بازو) خونریزی وجود دارد دست خود را ۳ تا ۵ دقیقه بالا بگیرید و فشار دهید.
۵ – اگر حالت غش یا گیجی دارید به صورتی بنشینید كه سر شما بین زانوهایتان قرار گیرید. و یا به نحوی دراز بكشید كه سر شما پایین تر از بدنتان قرار بگیرد.
۶ – فعالیت های معمول خود را می توانید بعد از نیم ساعت از سر بگیرید. در هر حال از هرگونه فعالیت شدید در ادامه روز خودداری كنید.
۷ – اگر بعد از اهدای خون حال خوبی نداشتید، می توانید با مركز انتقال خون محل خود تماس بگیرید و با پزشك یا پرستار حاضر در مركز مشاوره كنید.
۸ – اگر خونمردگی یا خونریزی در زیر پوست مشاهده شد ، در ۲۴ ساعت اول بعد از اهداء ، از كمپرس سرد برای محل مذكور استفاده كنید. بعد از ۲۴ ساعت اول ، استفاده از كمپرس گرم در رفع علائم كمك می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha