داده ها و تحلیل گزارش آرمان های توسعه هزاره در سال 2015 نشان می دهد که حتّی فقیرترین کشورها نیز می توانند با مداخله هدفمند، راهبردهای مناسب، منابع کافی و اراده سیاسی پیشرفت وسیع و غیرقابل انتظاری داشته باشند.

گذر از آرمان های توسعه هزاره به دستور کار توسعه پس از 2015

سلامت نیوز: داده ها و تحلیل گزارش آرمان های توسعه هزاره در سال 2015 نشان می دهد که حتّی فقیرترین کشورها نیز می توانند با مداخله هدفمند، راهبردهای مناسب، منابع کافی و اراده سیاسی پیشرفت وسیع و غیرقابل انتظاری داشته باشند.

 

هدف 1: ریشه کن کردن فقر و گرسنگی در مركز دستور کار توسعه پس از 2015  قرار دارد

اگر چه اهداف آرمان های توسعه هزاره در به نصف رساندن نسبت جمعیتی که در فقر شدید و گرسنگی به سر می برند محقق شده یا در آستانه دسترسی قرار دارد اما جهان هنوز تا تحقق هدف محو فقر شدید و گرسنگی راه بسیاری در پیش دارد.  هنوز در سال 2015، حدود 825 میلیون نفر در فقر شدید زندگی می كنند و 800 میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند. ریشه کن کردن فقر و گرسنگی در هسته دستور کار توسعه پس از 2015 باقی مانده است.

محو فقر شدید و گرسنگی باقی مانده، چالش انگیز خواهد بود. بسیاری از افرادی که بیشترین رنج را می برند در مناطق دور از دسترس و شرایط آسیب پذیر زندگی می کنند. همچنان دسترسی به مدارس خوب، مراقبت های بهداشتی، برق، آب سالم و دیگر خدمات حیاتی برای بسیاری از مردم  دشوار است و در اغلب موارد براساس وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنسیت، قومیت و یا جغرافیا تعیین می شود. پیشرفت افرادی که توانستند از فقر نجات یابند، اغلب شکننده و موقت بوده است و شوک های اقتصادی، ناامنی غذایی و تغییرات آب و هوایی تهدیدی است برای غارت دستاوردهایی كه به سختی كسب كرده اند.

دستور کار توسعه پس از 2015 از نقطه ای كه  آرمان های توسعه هزاره متوقف شده است ادامه می یابد. به منظور محو فقر و گرسنگی و ترویج رشد اقتصادی پایدار و فراگیر باید شکاف باقی مانده پر شود تا پیشرفت مردم در همه جا میسر گردد.

هدف 2: کار ناتمام در زمینه آموزش باید به درجه بالا در دستور کار توسعه پس از 2015 برسد

دستیابی به آموزش ابتدایی همگانی علیرغم پیشرفت های چشم گیر در طول 15 سال گذشته دقیقا همانطوری كه جامعه جهانی خواهان گسترش دامنه آموزش متوسطه جهانی است به توجه مجدد در دوران پس از 2015 نیاز دارد. با توجه به درس های آموخته شده از آرمان های توسعه هزاره، مداخلات باید بر اساس نیازهای گروه خاصی از کودکان به ویژه دختران طراحی شوند؛ کودکان متعلق به اقلیت ها و جوامع عشایری، کودکان درگیر در کار کودک و کودکان معلول كه در شرایط منازعه و یا در محله های زاغه نشین شهری زندگی می کنند. سرمایه گذاری در کیفیت آموزش و حصول اطمینان از یک منبع پایدار بودجه نیز الزامی است.

رکود در پیشرفت آموزش برای کودکان و نوجوانانی که نمی توانند به مدرسه بروند پیامدهای جدی را بدنبال دارد. همانطوركه جهان به دوران پس از 2015 می نگرد، واکنش و رسیدگی به دلایل ریشه ای پیشرفت محدود سواد آموزی جوانان در برخی از نقاط جهان حائز اهمیت است. همچنین بررسی دقیق رویكردهای جدید برای ارزیابی مستقیم لازم است که آیا کودکان درمهارت های فراگرفته شده  تسلط دارند و آیا مهارت های مورد نیاز در قرن 21 به آنان  آموخته شده است یا خیر.

هدف 3: دلایل اساسی نابرابری بین زن و مرد باید برطرف شود

اگرچه طی دو دهه گذشته برای تحقق برابری زنان و دختران در آموزش، اشتغال و مشاركت سیاسی پیشرفت زیادی صورت گرفته اما هنوز شكاف های زیادی باقی مانده است به ویژه در حوزه هایی كه به آرمان های توسعه هزاره اشاره ای نشده است. تحقق فراگیر برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان مستلزم این است كه به حوزه های مهمی از برابری جنسیتی پاسخ داده شود كه عبارتند از تبعیض براساس جنسیت در قانون و در عمل، خشونت علیه زنان و دختران، فرصت های نابرابر زنان و مردان در بازارهای كار، تقسیم نابرابر مراقبت بدون درآمد و كار خانگی، كنترل محدود زنان بر دارایی ها و اموال و مشاركت نابرابر زنان در تصمیم گیری در بخش خصوصی و عمومی. دیدگاه های جنسیتی باید به طور كامل در اهداف دستورکار توسعه پس از 2015 لحاظ شود.

هدف 4: بقای كودكان باید در مركز دستور كار توسعه جهانی پس از 2015 قرار گیرد

كاهش میزان مرگ و میر زیر 5 سال نیازمند اراده سیاسی، راهبردهای چشم گیر و منابع كافی است. آرمان های توسعه هزاره موجب پیشرفت چشم گیر و بی نظیر در كاهش میزان مرگ و میر كودكان شده است. درمان های موثر و مقرون به صرفه، بهبود ارائه خدمات و تعهد سیاسی  تاثیر به سزایی در این امر داشته اند. با این حال در هر دقیقه در سراسر جهان، 11 کودک قبل از تولد 5 سالگی جان می سپارند كه عمدتا به دلایل قابل پیشگیری است. برای افزایش نرخ زنده ماندن کودکان باید اقدامات بیشتری صورت گیرد

دستیابی تعداد چشمگیری از كشورها حتی كشورهای فقیر به آرمان چهارم نشان می دهد كه تحقق این امر امكان پذیر است. در حالیكه میلیون ها نفر از زنان و کودکان هنوز هم در معرض خطر مرگ ناشی از عوامل قابل پیشگیری هستند،  بهداشت مادران، نوزادان و بقای کودک باید در مركز دستور کار توسعه جهانی پس از 2015 باقی بماند.

هدف 5:  بهبود بهداشت مادران بخشی از دستور کار ناتمام برای دوره پس از 2015 است

آرمان پنجم كانون توجهات را روی تلاش ها جهت کاهش مرگ و میر مادران و تضمین دسترسی همگانی به بهداشت باروری متمركز كرده است.

اگرچه پیشرفت های قابل توجهی صورت گرفته است اما هنوز  آرمان و اهداف جهانی تحقق نیافته اند. این موضوع دستور کار ناتمامی را به جای می گذارد تا از دسترسی همه مردم به خدمات بهداشت باروری و جنسیتی اطمینان حاصل شود.  تحلیل های دقیق و عمیق، پیشرفت ناکافی و تا حد زیادی ناهمگون را نشان می دهند.

میانگین ها در سطح جهانی، منطقه ای و حتی کشوری می تواند نابرابری های گسترده در زمینه سلامت را پنهان كند كه در میان زیرگروه های آسیب پذیر به دلیل سطح آموزش آنان، محل سکونت، وضعیت اقتصادی یا سن رخ می دهد. باید به نابرابری شدید در بهداشت مادران و شکاف در دسترسی و استفاده از خدمات سلامت جنسی و باروری به طور مداوم پاسخ داده شود و بر آن ها نظارت گردد. همچنین باید ظرفیت کشور برای کمک به کاهش نابرابری هم از نظر در دسترس بودن و هم کیفیت داده های مرتبط با سلامت علاوه بر ثبت تولدها و مرگ و میرها تقویت شود. این اطلاعات برای ایجاد اولویت های سیاست گذاری آگاهانه، استفاده موثرتر از منابع، سنجش پیشرفت بهداشت مادران و دسترسی همگانی به مراقبت های بهداشتی جنسی و باروری بسیار اهمیت دارد.

هدف 6:  تلاش های راهبردی در زمینه سلامت باید پس از 2015 گسترش یابد

سلامتی یک پیش شرط است، یک نشانگر و محصول توسعه پایدار است. پایدار ساختن دستاوردهایی که تا امروز حاصل شده و وارد نمودن مباحث بیشتری در دستور کار گسترده سلامتی و توسعه به عنوان بخشی از دستور کار توسعه پس از 2015 مستلزم تلاش های فزاینده است. جهت افزایش مراقبت های بهداشتی، گسترش خدمات و تحقیقات، حصول اطمینان از سیاست گذاری های درست و سیستم های حمایتی و ارتقاء پیشگیری باید تلاش های جدی صورت گیرد. همچنین دستور کار جدید سلامت نیازمند گسترده تر کردن قلمرو تلاش های سلامت برای حصول اطمینان از دسترسی به خدمات، جلوگیری از به حاشیه رفتن و حمایت از مردم از طریق افزایش خدمات فراگیر درمانی است. تمام این موارد برای تضمین زندگی سالم و ترویج تندرستی برای افراد در همه سنین ضروری است.  

هدف 7: پایداری محیط زیست به عنوان پایه اصلی دستور کار توسعه پس از 2015 است

تلاش ها برای تضمین پایداری محیط زیست جهانی نتایج مختلفی در 15 سال گذشته نشان داده است. با در نظر گرفتن چالش های حاد محیط زیستی که جهان با آن مواجه است مانند تغییرات آب و هوایی، نا امنی آب وغذا و بلایایی طبیعی، اقدامات زیادی برای دوره پس از 2015 باقی مانده است.

اهمیت ادغام واقعی محیط زیست در آرمان های توسعه ای یکی از موضوعاتی است که از بحث در مورد دستور کار جایگزین آرمان های توسعه هزاره ناشی شده است. پایداری زیست محیطی یکی از ستون های دستور کار پس از 2015 است و پیش نیازی برای توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی و محو فقر محسوب می شود. زیست بوم های سالم با مدیریت خوب و متنوع و منابع می توانند نقش مهمی در كاهش چالش های زیست محیطی آتی و بهبود شرایط زندگی در همه جا داشته باشند. بنابراین باید اطمینان حاصل شود که دستور کار توسعه برای آینده بازتاب دهنده ارتباط میان پایداری زیست محیطی و اقتصادی-اجتماعی باشد، از ستون محیط زیستی حمایت و آن را تقویت نماید.

هدف 8 : تامین مالی بیشتر و نوآوری برای اجرایی نمودن دستور کار توسعه پس از 2015 ضروری است

در حالیکه دستور کار توسعه پس از 2015 در حال آماده سازی برای انتشار است، گستره و بلند پروازی آن نیازمند آن است که با تامین بودجه کافی و تلاش های مجدد برای بسیج نوآوری، علوم و تکنولوژی برای توسعه پایدار همراه شود. كمك های توسعه ای رسمی (ODA) هنوز در بسیاری از کشورهایی حائز اهمیت است که ظرفیت کمی برای تامین منابع عمومی در داخل دارند. باید توجه بیشتری به ظرفیت كمك های توسعه ای رسمی برای جذب سرمایه های بیشتر شود، هم از طریق آمیختن آن با دارایی عمومی غیر امتیازی و  هم از طریق ایجاد تعادل میان تامین مالی خصوصی و سرمایه گذاری ها. چنین ابزارهای بازار مانندی ممکن است نقش مهمی در تامین مالی دستور کار توسعه پس از 2015 ایفا کنند.

همچنین چشم انداز تجاری در حال تغییر نیازمند روش های خلاقانه برای دسترسی به بازار و پاسخگویی به موانع غیر تعرفه ای است به ویژه هنگامی كه تجارت خدمات در حال توسعه است. همچنین باید ادغام کشورهای در حال توسعه در سیستم تجارت چندجانبه تقویت شود كه با متنوع کردن تجارت آنها و سهم در ارزش افزوده اندازه گیری می شود. همچنین رسیدگی به شکاف دیجیتالی در حال گسترش الزامی است. تنها در آن زمان قدرت متحول کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات و انقلاب داده ها مهار خواهد شد تا توسعه پایدار برای همه افراد بشر را به ارمغان بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha