سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 15436

40 تا 50 درصد اصلی سرطان سینه در زنان در سن شروع اولین قاعدگی ، منو پوز و بیماری پرولیفراتیو سینه می باشد و 10 درصد سرطان سینه ارتباط با تاریخچه مثبت خانوادگی دارد.

فاطمه چوپانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : بیشترین شیوع سرطان سینه در آمریکای شمالی و اروپای غربی و کمترین شیوع در آفریقا و آسیا می باشد . تفاوتهای شیوع در ارتباط با تغییرات اجتماعی در طول صنعتی شدن کشورها ، برای مثال تغییراتی در جذب چربی ها ، وزن بدن ، سن شروع منارک ، شیر دهی و حاملگی کمتر و سن بالا در اولین حاملگی است.

وی گفت : زنان صد بار بیشتر از مردان به سرطان سینه مبتلا می شوند و مسائل ژنتیکی ، شیوه زندگی و فاکتورهای تغذیه ، موقعیت اجتماعی و اقتصادی ، چاقی بعد از منوپوز ، ریسک سرطان سینه را بالا می برد زیرا میزان استروژن در زنان چاق که بافت چربی بیشتری دارند بیشتر است.

این محقق سرطان پستان افزود : داشتن فعالیت فیزیکی منظم در طول هفته ، خطر سرطان سینه را در زنان سنین باروری کاهش می هد  و فاکتورهای تغذیه ای شامل عدم مصرف الکل ، مصرف لبنیات کم چرب ، کاهش مصرف گوشت قرمز ، استفاده از کلسیم و ویتامین ها و سلنیوم در حد لزوم ریسک سرطان را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد : مصرف فیتو استروژنها که بطور طبیعی در گیاهانی مثل لوبیا ، سویا ، سبزیجات ، میوه جات و حبوبات وجود دارد خطر سرطان سینه را کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha