چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 15439

این روزها مراکز تهیه مواد اعتیادآوری مثل "شیشه" به جای اینکه شبیه یک لابراتوار با تجهیزات آزمایشگاهی باشند به علت استفاده از لوازم بسیار ساده بیشتر به آشپزخانه شبیه اند.

در آشپزخانه تهیه مواد اعتیادآوری مثل "شیشه" که بسیار خطرناک تر از مواد مخدر هستند لوازمی مثل زودپز، قیف، گاز و هیتر یافت می شود . به عنوان مثال برای تقطیر مواد به راحتی از زودپز استفاده می شود.
به گفته دکتر "مهران ولایی" مدیر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی ایران، اکثر این آشپزخانه ها در زیر زمین راه اندازی می شود که بوی گاز با کمی تندی هم از آنها به مشام می رسد به گونه ای که سازندگان مجبورند از ماسک استفاده کنند.
وی با بیان اینکه گاهی نیز نشتی گاز در حدی است که آتش سوزی نیز به راه می افتد، به هموطنان تاکید کرد که اگر به مکانی مشکوک شدند که از آن نشت گاز با کمی تندی بیشتر به مشام می رسد حتما مراجع ذیصلاح را مطلع کنند.
به گفته ولایی موادی که برای تهیه شیشه استفاده می شود نیز آتش زا است که اتر و آستون از جمله آنهاست که در این آشپزخانه ها یافت می شود.
این مواد اعتیاد آور خاصیت آمفتامین یا سرخوشی داشته و عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی را به همراه دارد.
دکتر ولایی در برنامه بازدید امروز جمعی از خبرنگاران از مواد جمع آوری شده اعتیاد آور که بیشترشان تقلبی هم هستند، به خبرنگار ایرنا گفت: ‌کاهش اشتها ، افزایش ضربان نامنظم قلب، توهم و لرزش دست ها از عوارض کوتاه مدت ماده اعتیاد آور شیشه محسوب می شود.
به گفته دکتر ولایی ، ابتلا به وسواس اجباری، آسیب به مغز ، از دست دادن حافظه و خرابی زودرس دندان ها از عوارض بلند مدت شیشه است.
وی همچنین گفت: یکی از خواص شیشه این است که پروتئین بدن را در اصطلاح می خورد به این معنا که ماهیچه ها پوک شده و اینکه مشاهده شده، پس از مرگ این افراد، به دلیل پوکی ناشی از مصرف شیشه اجزای بدن آنها کنده می شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر استفاده برخی دانشجویان و دانش آموزان از شیشه در شب های امتحان اظهارداشت:‌ شیشه به علت خاصیت آمفتامینی خود سرخوشی و بی خوابی را ایجاد می کند اما کسانی که در شب های امتحان شیشه مصرف می کنند به تدریج وابسته به این ماده شده و سرانجام معتاد می شوند.
وی گفت: شنیده شده برخی افراد دارای اضافه وزن و چاق نیز برای لاغری از شیشه استفاده می کنند زیرا کم اشتهایی می آورد این در حالی است که این افراد مثل تمام معتادان به شیشه دچار توهم، کاهش هوشیاری، لک های پیش رونده در صورت و دمانس مغزی می شوند.
به گفته وی کشورهای مختلف برای تهیه ماده اعتیاد آور شیشه از مواد مختلف استفاده می کنند که در کشور ما نیز از موادی مثل قرص ضد حساسیت "پزو دو افدرین"‌ استفاده شده که به همین علت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی آن را از لیست دارویی کشور حذف کرده است.
وی همچنین به داروی آنتی هیستامین (یکی از مواد استفاده شده برای تهیه شیشه) اشاره کرد که از جمله مواد کشف شده برنامه بازدید امروز خبرنگاران بود و گفت: تاریخ مصرف بسیاری از این قرص ها گذشته است و تهیه کنندگان این قرص ها ، تاریخ مصرف آنها را با قیچی جدا کرده اند.
وی همچنین در جمع خبرنگاران به تمجیزک های غیر مجاز همراه با شیشه و برچسب های آنها که از طریق کلانتری های دو ، پنج و 18 جمع آوری شده اشاره کرد و گفت:‌ در این مواد که به ظاهر تمجیزک است هروئین و کورتون نیز یافت شده است.
وی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص دلیل کورتون در این تمجیزک های تقلبی اظهارداشت: کورتون را به این دلیل در تمجیزک غیر مجاز استفاده می کنند که عوارض اعتیاد را بپوشاند.
ولایی گفت: به عنوان نمونه اگر کسی این تمجیزک های تقلبی را استفاده کند، به علت وجود کورتون در آنها کمی چاق به نظر می رسد.
دکتر ولایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تفاوت های تمجیزک تقلبی با نمونه اصل آن گفت: نمونه اصلی تمجیزک به صورت آمپول است و توسط مدیریت مواد مخدر و داروی دانشگاه های علوم پزشکی برای ترک اعتیاد استفاده می شود و اگر حتی در داروخانه هم یافت شود غیر مجاز است.
به گزارش ایرنا داروی "زاندوروکس" که برای کاهش ریزش مو استفاده می شود نیز ازجمله داروهای کشف شده در دانشگاه علوم پزشکی ایران است که خبرنگاران امروز از آن بازدید کردند.
به گفته دکتر ولایی ، این دارو که اصل آن آمریکایی است در فهرست دارویی کشور وجود ندارد و اصلا وارد کشور نشده و اگر در جایی مشاهده شود تقلبی بشمار می آید.
مدیر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی ایران به برچسب ها و شیشه های این دارو اشاره کرد و گفت: داروی یاد شده در داخل ایران به صورت تقلبی تهیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha