چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 15451

رییس مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از آمادگی این مركز برای اجرای برنامه پزشك خانواده در شهرها خبر داد و گفت: سازمان بهداشت جهانی نیز در سال 2008 نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی در ایران را موفق‌ترین مدل ارایه خدمات سلامت در سطح مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی معرفی كرد.

دكتر محمد اسماعیل مطلق در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینكه توصیه سازمان بهداشت جهانی به سایر كشورها برای توسعه خدمات بهداشتی به مناطق شهری بهره‌مندی از استراتژی پزشك خانواده است، اظهار كرد: در وضعیت حساس كنونی برای جامه عمل پوشاندن به عدالت در سلامت راهی جز اجرای نظام ارجاع با محوریت پزشك خانواده در ارایه خدمات بهداشتی درمانی اولیه نیست.

وی، مركز توسعه شبكه و ارتقا سلامت وزارت بهداشت را هسته اولیه برنامه ریزی، سیاستگذاری و نظارت در امر مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی برشمرد و افزود: این مركز امید دارد با بهره‌مندی از تجارب ارزشمند حاصله، مشكلاتی را كه عموما سلیقه‌ای و غیر كارشناسی است با حمایت و دستور قاطع رییس جمهور برطرف كند.

رییس مركز توسعه شبكه و ارتقا سلامت وزارت بهداشت با اظهار امیدواری به اینكه «در حركتی كم سابقه و انقلابی، طعم عدالت در سلامت به مردم شریف چشانده شود»، ‌گفت: طی دو سال اخیر همه مقدمات كار فراهم شده است، صندوق‌های بیمه‌ای هم باید با محوریت سیاست‌های وزارت بهداشت (متولی سلامت) این مسئولیت خطیر را با ساختار طرح تهیه شده به انجام رساند.

دكتر مطلق، با بیان اینكه این طرح در شهرها در سه مرحله قابلیت اجرا دارد، افزود: در نخستین مرحله شهرهای با كمتر از 50 هزار نفر جمعیت مدنظر است كه هم اكنون در سه شهر به صورت آزمایشی آغاز شده است.

به گفته وی، در مرحله دوم شهرهای زیر یك‌صد هزار نفر جمعیت و در مرحله سوم در كلان شهرها برنامه پزشك خانواده اجرا می‌شود.

رییس مركز توسعه شبكه و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، با بیان اینكه كارشناسان حوزه سلامت مدافع و حامی اجرای این طرح هستند و دولت باید بیش از پیش به این طرح توجه ویژه داشته باشد، افزود: باید ناهماهنگی‌ها را از میان برداشت و در این مسیر، مركز توسعه، مشكلی به لحاظ اجرا و پیاده سازی برنامه پزشك خانواده‌ در شهرها ندارد.

دكتر مطلق، با بیان اینكه كارشناسان معتقدند اجرای برنامه پزشك خانواده تنها راه نجات نظام سلامت كشوراست، افزود: بسیاری از كشورهای جهان با تبعیت از ضوابط ارجاع، سطح بندی و پزشك خانواده تجربه موفقی داشته‌اند.

وی، ادامه داد: بنابر اعلام 2008 سازمان بهداشت جهانی استقرار نظام مراقبت اولیه تنها استراتژی برون رفت از چالش‌های موجود در نظام سلامت كشور است.

رییس مركز توسعه شبكه و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به وجود سه انحراف اصلی در نظام‌های سلامت در سه، چهار دهه اخیر افزود: بیمارستان محوری،‌ تجاری سازی بخش درمان و تكه تكه شدن نظام‌های سلامت این سه انحراف را شامل می‌شود كه با اجرای PHC نظام مراقبت اولیه سلامت این انحرافات قابل رفع است.

دكتر مطلق، با بیان اینكه با رشد و توسعه انواع تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها در حوزه تشخیص و درمان و تجهیز مراكز درمانی به انواع دستگاه‌های گران قیمت قادر نیستیم سلامت آحاد جامعه را تامین كنیم به ایسنا گفت: این فقط به معنای هدر رفتن هزینه‌هاست.

وی، به استقرار شبكه ارتقا سلامت PHC در سال‌های 64 و 63 در كشور اشاره كرد و افزود: بسیاری از مجریان این شبكه همچنان در قید حیات هستند و می‌توان از تجارب آنان بهره مند شد و به جمع بندی رسید.

رییس مركز توسعه شبكه و ارتقا سلامت وزارت بهداشت در پایان با اظهار امیدواری به اینكه این برنامه از ابتدای سال 88 اجرایی و عملیاتی شود و با اجرای این برنامه میزان پرداختی‌ها از جیب كاهش ‌یابد، افزود: در عین حال میزان دسترسی به خدمات هم افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha