تاثیر ژن‌ها در بهبود تاثیر داروی ضد انعقاد خون بربیماران

دكتر فرهاد كمالی و دستیارانش در تحقیقات جدید خود دریافته‌اند كه اطلاعات مربوط به ژن‌های بیماران می‌تواند به افزایش كارایی این قبیل داروها در بدن و در نتیجه بهبود حال بیماران كمك كند.

این محققان یك فرمول ریاضی طراحی كرده‌اند كه نشان می‌دهد چطور اطلاعات ژنتیكی درباره یك بیمار به درمانگران و متخصصان كمك می‌كند، دوز مناسب‌تری از داروی وارفارین را برای بیمار خود پیش‌بینی و انتخاب كنند.

وارفارین یكی از پر مصرف ترین داروهای تجویزی در جهان است كه برای جلوگیری از تشكیل لخته‌های خونی مصرف می‌شود. تشكیل لخته‌های خونی خطرناك است و منجر به حمله قلبی یا سكته مغزی شده و در بیشتر موارد منجر به مرگ می‌شود.

این دانشمند‌ان مدلی را بر اساس تجویز دوزهای ثابت دارو در روز و اطلاعات استاندارد كلینیكی درباره هر یك از بیماران طراحی كردند، سپس این اطلاعات را با اطلاعات بیشتری درباره نسخه‌های مختلف دو ژن به نامهای VKORC1,CYP2C9 تركیب كردند.

این نسخه‌های ژنتیكی در هر بیمار اندكی متفاوت است و همین امر روی اثر داروی وارفارین تاثیر می‌گذارد.

پژوهشگران سپس محاسبات خود را با دوز واقعی تجویزی دارو مقایسه كردند و در نهایت دریافتند كه با استفاده از اطلاعات ژنتیكی می‌توانند بهتر دوز مناسب دارو برای هر بیمار را پیش‌بینی كنند.

پروفسور كمالی، محقق دانشگاه نیوكسل نیز در این رابطه افزود: تفاوت در نحوه واكنش بیماران مختلف به داروی وارفارین به شكل قابل ملاحظه‌ای به ویژه در آغاز درمان غیر قابل پیش‌بینی است.

هم اكنون ما دریافته‌ایم كه ژن‌های خاص می‌توانند روی شیوه واكنش هر یك از بیماران به این دارو تاثیر بگذارند و به این ترتیب ما می‌توانیم از این اطلاعات برای شخصی سازی درمان استفاده كرده و از ارزیابی بیشتر آن بهره‌مند شویم.

پروفسور پیرمحمد، محقق دانشكده علوم زیست پزشكی دانشگاه «لیورپول» نیز در این باره اظهار داشت: وارفارین جزو سه داروی اصلی و عامل واكنش‌های دارویی شدید در بیمارستان‌ها است، اما در عین حال در پیشگیری از ترومبوسیس و سكته مغزی موثر است و به همین خاطر به كشف روشهایی نیاز داریم كه مزایای این دارو را تقویت كرده و عوارض مضر ناشی از مصرف آن را به حداقل برساند. بهترین مساله در جهت رسیدن به این هدف شناسایی دوز صحیح برای هر بیمار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha