شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 154521

در حالی که بازار، کشش افزایش قیمت شیر و لبنیات را ندارد و معاون اجرایی رییس‌جمهور هم خبر وزیر صنعت، معدن و تجارت را مبنی بر "تایید افزایش قیمت این محصولات در دولت" رد کرده، روز گذشته یکی دیگر از اعضای کابینه دولت مجددا از افزایش قیمت شیر پس از ماه رمضان خبر داده است.

سلامت نیوز: در حالی که بازار، کشش افزایش قیمت شیر و لبنیات را ندارد و معاون اجرایی رییس‌جمهور هم خبر وزیر صنعت، معدن و تجارت را مبنی بر "تایید افزایش قیمت این محصولات در دولت" رد کرده، روز گذشته یکی دیگر از اعضای کابینه دولت مجددا از افزایش قیمت شیر پس از ماه رمضان خبر داده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بازار لبنیات که طی هفته‌های گذشته با اظهارنظرهای متفاوت مسئولان و صاحبان صنایع لبنی پر خبر بوده، همچنان درگیر این مسئله است که بالاخره قیمت محصولات لبنی افزایش می‌یابد یا سرنوشتی دیگر در انتظار این محصولات است؟


اوایل تیرماه نعمت‌زاده در نشست خبری خود اعلام کرده بود که دولت توان پرداخت یارانه شیر به دامداران را ندارد و به همین دلیل با افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات موافقت کرده و برای بررسی و تصویب نهایی، آن را به ستاد تنظیم بازار ارجاع داده است.


وی در این باره اعلام کرده بود از آنجا که دولت در سال جاری علیرغم تمایل، دیگر نمی‌تواند یارانه‌ای به دامداران پرداخت کند، ناچارا تایید کرده که قیمت سه قلم لبنیات شامل شیر و ماست معمولی و پنیر فتا تا سقف 10 درصد افزایش یابد تا دامداران ضرر نکنند و کارخانه‌ها هم پاسخگوی افزایش هزینه‌هایشان باشند.


اما چند روز بیشتر طول نکشید که دفتر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهور این خبر را رد و اعلام کرد که " ادعای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش قیمت‌ پنیر، شیر و ماست در دولت کذب محض بوده و تاکنون بررسی نرخ محصولات لبنی در هیچ یک از جلسات هیات دولت مطرح نشده است.


بر اساس اعلام دفتر معاون اجرایی رییس‌جمهور درخواست خرید شیر خام با قیمت 1440 تومان از دامداران که ارتباط مستقیمی با نرخ محصولات لبنی دارد در یکی از جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح و اتخاذ تصمیم راجع به تغییر نرخ محصولات لبنی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.


اما جالب‌تر اینکه در آخرین اظهارنظر مسئولان مجدادا موافقت با افزایش قیمت شیر و لبنیات مورد تایید قرار گرفت، چرا که روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه برنامه‌ای در جمع خبرنگاران درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت شیر اعلام کرد که با افزایش قیمت شیر موافق است، چراکه بیش از دو سال است که دامداران با مشکل مواجه هستند و تقریبا فشار زیادی به آن‌ها از طرف برخی صنایع لبنی آمده است و در این زمینه ما موافق افزایش قیمت شیر هستیم، چرا که آسیب به دامدار موجب کاهش تولید شیر می‌شود.


طبق گفته هاشمی قیمت شیر بعد از ماه رمضان افزایش می‌یابد.
این در حالی است که به گفته دست‌اندرکاران این صنعت، بازار لبنیات راکد شده و کاهش مصرف محصولات لبنی مدتی است به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده که دلیل عمده آن بالا بودن قیمت و کاهش قدرت خرید است؛ لذا بازار لبنیات ظرفیت افزایش قیمت دوباره را ندارد و در صورت افزایش دوباره قیمت این اقلام، تاثیرات منفی را در بازار راکد لبنیات شاهد خواهیم بود.


البته صاحبان صنایع لبنی از تایید افزایش قیمت شیر و لبنیات از سوی مسئولان دولت اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و می‌گویند که قیمت‌ها همچون قبل است و هنوز موضوعی به آنها اعلام نشده است.


مشخص نیست بازار لبنیات که این همه اظهار نظرهای متفاوت را به خود دیده است چه عاقبتی دارد و بعد از ماه رمضان کدام محصول لبنی با چند درصد افزایش قیمت روانه بازار می‌شود؟



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha