توجه به سلامت به ویژه در افرادی که با نوعی بیمارى زندگى مى‌کنند، در پیشگیرى از تشدید بیمارى و در نتیجه جلوگیرى از صرف هزینه‌های اضافی اهمیت ویژه‌اى دارد. دیابت از جمله بیماری‌هایی است که جمعیتى بالغ بر 7 میلیون نفر را در کشور در بر گرفته است. هر چند تاکنون درمانی برای دیابت معرفی نشده، اما تحقیقات جهانی بر این نکته اذعان دارند که در صورت ارائه آموزش‌های منظم و مستمر به بیمار دیابتی و همکاری وی با پزشک، امکان جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر این بیماری وجود دارد.

می‌توان گفت در دسترس‌ترین راه مقابله با عوارض دیابت مانند کوری زودرس، دیالیز، قطع عضو، بیماری‌های قلبی و عروقی و غیره و هزینه‌های سرسام آور ناشی از این عوارض، همراهی سیاستگذاران حوزه سلامت و سازمان‌های بیمه‌گر، در تامین هزینه‌های آموزش، پایش و کنترل قند خون با رویکرد "بیمار محور" است.

در این راستا گردهمایی‌های مختلفی در کشور از سوی مراکز علمی و دانشگاهی مانند انستیتو غدد دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور چهره‌های سرشناس بین‌المللی برگزار شده است. چندی پیش نیز با توجه به شیوع بالای دیابت در خاورمیانه که در حال تبدیل شدن به اپیدمی منطقه‌ای است، متخصصان و صاحبنظران دیابت از کشورهای مصر، عربستان، کرواسی، لیتوانی، کویت، امارات متحده عربی و لبنان در یك نشست بین‌المللی در دبی گرد یكدیگر جمع شده و در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش "بیمار محور" دیابت به بررسی راهکارهای عملی جهت توانمند كردن بیماران دیابتی در پایش قند خون پرداختند.

آموزش دیابت یکی از اجزای اساسی و مهم در درمان و پیشگیری موفق دیابت است، هدف از آموزش موفق دیابت، پیشگیری یا به تعویق انداختن کلیه عوارض دیابت و کاهش هزینه‌های آن است، برای کلیه افراد دیابتی، افراد در معرض خطر و همچنین ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران دیابتی، دسترسی به آموزش‌های منظم و جامع جزء حقوق اولیه است. لازمه آموزش موفق دیابت، آموزگاران ماهر، منابع مکفی و وسایل آموزشی مناسب است و جهت گیری آموزش دیابت، باید بیمار محور باشد، از جمله محورهای اصلی بیانیه آموزش دیابت در گردهمایی صاحبنظران دیابت در دبی بوده است.

در این گردهمایی صاحبنظران دیابت، اندازه‌گیری قند خون توسط بیمار جزئی اساسی از آموزش دیابت عنوان شده و مبنایی برای توانمند سازی، انگیزش و درمان بیمار محور دیابت در نظر گرفته شد. همچنین بر لزوم توجه سازمان‌های بیمه‌گر و سیاستگذاران اقتصاد سلامت نسبت به اهمیت آموزش دیابت تاكید شد.

در گردهمایی صاحب نظران دیابت در دبی تاكید شد كه سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش و پایش دیابت بی‌تردید منجر به کاهش هزینه در کوتاه مدت و میان مدت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha