سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1547

نتایج چندین طرح پژوهشی نشانگر این واقعیت است كه استفاده از ویتامینهای A و E و بتاكاروتن می تواندباعث كوتاهی عمر شود.

مصرف بعضی ویتامین ها عمر را کوتاه می کند!

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن نتایج پژوهشهایی كه دكتر گوران بی یلاكویچ از مركز ملی پژوهشهای بالینی دانشگاه كپنهاگ و همكاران وی صورت داده اند نشان می دهد كه استفاده از مكملهای حاوی ویتامینهای A ، E و بتاكاروتن با افزایش پنج درصدی مرگ و میر مرتبط است.
براساس این گزارش، نتایج این تحقیق می تواند نگرش عمومی را دربارهٌ این ویتامینها و ارتباط آنها با سلامت افراد دچار دگرگونی كند.
پس از بررسی نتایج تحقیق 47 درمانگاه در دانمارك گروه پژوهشی بیمارستان آموزشی كپنهاگ به این نتیجه رسید كه استفاده از ویتامینهای مذكور به ترتیب چهار، هفت و 16 درصد میزان مرگ و میر را بالا می برد.
این درحالی است كه مصرف ویتامین C یا عنصر سلنیوم خطری در این مورد ایجاد نمی كند در واقع هیچ نشانی از افزایش طول عمر یا كاهش آن با مصرف ویتامین ث وجود ندارد اما به نظر می رسد مصرف سلنیوم باعث كاهش مرگ و میر در میان مصرف كنندگان آن می شود.
10 تا 20 درصد مردم در آمریكای شمالی یعنی 80 تا 180 میلیون نفر به طور مرتب از مكملهای حاوی ویتامین E و A و بتاكاروتن مصرف می كنند. این محصولات فقط در ایالات متحده آمریكا بیش از پنج میلیارد دلار در سال 2006 فروش داشته است.
محققان دانشگاه كپنهاگ از تبلیغات بی رویه تولیدكنندگان در مورد مصرف این ویتامینها ابراز تاسف كردند.
یكی از دلایل احتمالی كاهش عمر با مصرف این ویتامینها این است كه شاید آنها كه از انواع آنتی اكسیدان به شمار می آیند و با حذف رادیكالهای آزاد در بدن انسان تاثیری منفی بر مكانیسم طبیعی دفاع بدن ایجاد می كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha