نتایج نهایی یک مطالعه نشان می دهد: آگاهی مادران درباره روش صحیح و الگوی مناسب شیردهی بسیار ضعیف است.

این بررسی توسط آذر حاتمی از دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف بررسی الگوی شیردهی در کودکان زیر یک سال در مرکز بهداشتی درمانی ری انجام شده است.

این مطالعه به روش توصیفی روی 400 مادر دارای کودک زیر یک سال انجام شده است.

تغذیه با شیر مادر و موفقیت آن تحت تأثیر الگوی صحیح شیردهی قرار دارد.

نتایج آماری یافته‌های این مطالعه نشان می دهد: تنها 23 درصد مادران شیرخوار خود را بیش از چهار ماه با شیر خود تغذیه کرده‌اند؛ همچنین 95 درصد از نوزادان اولین تغذیه خود را با شیر مادر (آغوز) شروع کرده اند.

طبق یافته های این مطالعه، بین تحصیلات پدر و مادر، جنس کودک، سن مادر و پدر، رتبه فرزند در خانواده، ملیت کودک و سن کودک، با تغذیه انحصاری شیر مادر رابطه معناداری وجود نداشت.

شیر مادر بهترین غذا برای شیر خواران است زیرا نیازهای غذایی نوزادان را برطرف می کند.

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نیازی به آب و یا آهن ندارند. شیر مادر تمام مواد غذایی مورد نیاز کودک را جهت تأمین سلامت وی فراهم می کند.

شیر مادر حاوی چند نوع قند غیر لاکتوز است که در جلوگیری از عفونت نقش مهمی دارد.

تغذیه با شیر مادر مهمترین و مؤثرترین اقدام برای حفظ و تداوم سلامت شیرخواران است که در تمام مجامع علمی مورد قبول است. در کشورهای پیشرفته برای موفقیت هرچه بیشتر مادران در زمینه شیردهی، آموزشی و نحوه صحیح شیر دادن را آغاز می کنند.

تغذیه با شیر مادر در ایران هنوز با استانداردهای توصیه شده سازمان جهانی بهداشت فاصله دارد.

یافته های این مطالعه حاکی است تنها 23 درصد مادران بیش از چهار ماه به فرزندان خود شیر داده اند که روند نامطلوبی است لذا باید برای ایجاد فرهنگ تغذیه صحیح با شیر مادر اقدامات عامل صورت بگیرد.

به عقیده محقق، آموزش منظم شیردهی حمایت های تغذیه ای مناسب برای مادران شیرده و کودکان ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha