دانشمندان معتقدند گونه ای جدید از نانو گلوله های ژنتیکی می توانند درمان سرطان را در نواحی حساس بدن آسانتر و سریعتر کنند.

این شیوه درمانی از نانوذرات پوشش داده شده به واسطه ژنهای بیمار برای هدف گیری تومورها استفاده می کند. آزمایش بر روی موشها نشان می دهد بسته های کوچک این ذرات بدون وارد آوردن آسیب به سلولهای سالم قادر به تخریب تومورهای سرطانی هستند. بر همین اساس دانشمندان امیدوارند با استفاده از چنین شیوه ای بتوان طی دوره های کلینیکی به درمان بیماران سرطانی پرداخت.

زمانی که این ذرات توسط سلولهای سرطانی جذب می شوند، ژنهای موجود در ذرات برنامه ای را آغاز می کنند که طی این فرایند پروتئین ضد سرطان از آنها تولید خواهد شد. چنین شیوه ای به خصوص در درمان افرادی که امکان درمان توسط جراحی در آنها به دلیل نزدیکی بیش از حد تومورها به اندامهای حیاتی از بین رفته است می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

تجریات قبلی نشان می دهد که این نوع از درمان توانایی کوچک کردن تومورها و درمان 80 درصد از موشهای مبتلا به سرطان را خواهد داشت.

به گفته دانشمندان درمان ژنتیکی یکی از بهترین شیوه ها برای ایجاد درمانی موثر و ایمن در تومورهای سرطانی شناخته شده است و تنها عامل محدود کننده در این شیوه چگونگی وارد کردن ژنها به درون تومورهای سرطانی است. این اولین باری است که نانوذرات موفق به هدفگیری مستقیم تومورها به شیوه ای انتخابی شده اند و این موفقیت پیشرفت قابل توجهی در راستای درمان سرطان به شمار می رود.

شیمی درمانی که به صورت رایجی در درمان انواع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد، تنها قادر است سلولهای سرطانی را در منطقه مبتلا از بین ببرد که این نوع درمان تاثیرات جانبی منفی فراوانی را بر روی بیمار خواهد داشت.

بر اساس گزارش تلگراف، به گفته دانشمندان شیوه جدید درمان به واسطه نانوذرات کاملا دلگرم کننده بوده و تلاش برای استفاده از آن در درمان انسانهای مبتلا به سرطان ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha