کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مقاومت میکروبی تهدیدی جهانی است، گفت: دوره نوآوری در تولید آنتی بیوتیک ها بسر آمده است.

سلامت نیوز:کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مقاومت میکروبی تهدیدی جهانی است، گفت: دوره نوآوری در تولید آنتی بیوتیک ها بسر آمده است.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از سازمان غذا و دارو، دکتر نوشین محمد حسینی افزود: با نگاهی به روند مصرف آنتی بیوتیک ها در جهان، مشخص می شود که در طول 10 سال اخیر بیش از دو یا سه آنتی بیوتیک جدید به بازار نیامده است.


وی اظهار داشت: آنتی بیوتیک ها دیگر صرفه اقتصادی ندارد؛ دیگر کمتر شرکتی حاضر می شود برای آنها هزینه کند زیرا می توانند همان بودجه را صرف برای تحقیق در خصوص دارو های گران تری مانند سرطان کنند.


وی با اشاره به وجود نداشتن آنتی بیوتیک ادامه داد: با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک، مقاومت میکروبی در جامعه گسترش می یابد و اگر فردی به آن آلوده شود دیگر آنتی بیوتیک بر او موثر نخواهد شد.


کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو گفت: مساله تا آن اندازه جدی است که این احتمال وجود دارد که فردی هم که مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ندارد به دلیل مقاوم شدن میکروب دچار مشکل شود.


محمد حسینی با یادآوری یکی از طراحی های جلد سال گذشته مجله تایمز که به مفید نبودن آنتی بیوتیک ها اختصاص داشت افزود: هنگامی که عفونت های کودکی که قهرمان ژیمیناستیک بود بوسیله آنتی بیوتیک درمان نشد و همین عارضه موجبات از دست دادن کلیه، کبد و زندگی وابسته به تخت او را فراهم کرد، این موضوع انعکاس وسیع یافت تا مردم سراسر جهان متوجه باشند که این تهدید هر لحظه در حال جدی تر شدن است. 


کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو تاکید کرد: خطر مقاوم شدن آنتی بیوتیک ها صرفا مربوط به کشور ما نبوده و تهدیدی جهانی است تا آنجا که سازمان جهانی بهداشت در سال 1990 مقاومت میکروبی را تحت همین عنوان یعنی تهدید جهانی معرفی کرد.
محمد حسینی خاطر نشان کرد: وظیفه ما به عنوان متولیان سلامت و کسانیکه فرهنگ سلامت را در جامعه اشاعه می دهیم این است که مردم را متوجه این خطرات بکنیم و به آنها یادآور شویم که این تهدید نه فقط بالقوه بلکه بالفعل هم وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha